Review: Acoustic Energy Corinium Limited Edition in British Racing Green

Harro Tillema | 01 januari 2024 | Acoustic Energy

SAMENVATTING

Acoustic Energy heeft met haar nieuwe Corinium luidsprekers een fraai afgewerkte vloerstaander geïntroduceerd waarbij de gelimiteerde uitvoering in British Racing Green metallic in combinatie met het zwarte front, voet en drivers optisch een statige indruk bij ons achterlaat. Met deze Corinium heeft de fabrikant gepoogd een dynamischer, levendiger en muzikaal boeiender systeem te ontwikkelen dan alles wat ze eerder heeft gemaakt. Laten we alvast verklappen dat we vinden dat de fabrikant hier cum laude in is geslaagd.

PLUSPUNTEN

• Geluidskwaliteit
  • Design
  • Prijs-prestatieniveau

MINPUNTEN

• We hebben echt gezocht, maar konden niets nadeligs vinden

Acoustic Energy introduceerde in het najaar van 2023 haar nieuwe Corinium luidsprekerserie en deze blijkt nu al zo populair dat de eerste productierun helemaal is uitverkocht. Om ook ons een goede indruk op te laten doen, stelt de importeur ons voor om de rondreizende demo-exemplaren te beluisteren zolang deze zich nog in Nederland bevinden. Delen wij het enthousiasme? Lees snel verder.

Acoustic Energy Corinium

De Acoustic Energy Corinium is de betaalbare highend luidsprekerlijn van de Britse fabrikant en de luidsprekers die we ditmaal reviewen hebben bovendien een extra Brits tintje. Wij beluisteren namelijk de Limited Edition van de Corinium serie en deze is afgewerkt in British Racing Green Metallic. Een fraaie kleur die prachtig contrast geeft met het zwart geanodiseerde aluminium front, de matzwarte voet en de spitse zwarte kegels die fungeren als spikes.

Omdat we nog niet over reviewexemplaren konden beschikken, is deze review gebaseerd op een uitgebreide luistersessie met de demomodellen bij Bender Hifi in Arnhem. Maar voordat we met de luidsprekers aan de slag gaan worden we eerst bijgepraat over de ontwikkelingen die achter deze nieuwe Corinium schuilgaan.

De geboorte van deze drieweg basreflex vloerstaander heeft niet minder dan drie jaar in beslag genomen. Hierbij heeft de veel geprezen Acoustic Energy 520 model gestaan. Het Britse ontwerpteam heeft – net als in de 500-serie – lichte, stijve en snelle koolstofvezel-drivers gebruikt. Hierbij heeft het team een compleet nieuwe conus en motorsysteem met een lage hysteresis ontwikkeld. Op deze wijze heeft de fabrikant een nog betere efficiency en hogere prestaties aan de tweede generatie carbon drivers weten toe te voegen.

Ook de softdome tweeter heeft niet kunnen ontsnappen aan de verbeterdrang van de fabrikant en heeft een intensieve plastische chirurgie ondergaan. Hierbij heeft het ontwerp-thema vooral gekeken naar methoden om het gewicht en massatraagheid verder terug te dringen waarmee de top end met nog meer snelheid wordt weergegeven en beter aansluit bij het snelle karakter van de 120mm midrange en de dubbel uitgevoerde 140mm laagdrivers. Uiteindelijk heeft de fabrikant gekozen voor een 29mm dome van de synthetische polyesterverbinding genaamd Tetoron en is zelfs lichter dan carbon. Hiermee heeft de fabrikant kleuring in de hogere midrange en de topend vanaf 3400Hz nog verder weten terug te dringen.

Oogstrelend ontwerp

De vorm van de behuizing voegt toe aan de statuur van deze 110 centimeter hoge vloerstaanders. In plaats van een vlak design hebben de flanken een lichte curve gekregen waarmee interne reflecties worden verminderd en is er op cruciale plekken gebruik gemaakt van een toename in kastdikte om kastresonanties tot een minimum te beperken. De drivers zijn gemonteerd in een 6 millimeter dikke aluminium frontplaat die de baffle verstevigt en resonanties nog verder terugdringt.

De luidspreker is vier graden achterover is gekanteld voor een optimaal alignement van de onderlinge drivers tot aan het oor van de luisteraar. Hiermee worden de tijdsverschillen van signalen uit tweeter, midrange en woofer geminimaliseerd. De fabrikant betitelt dit heel chique met een ‘Hybrid Resonance Suppression Composite’ behuizing. We vinden het vooral heel fraai ogen.

Intern heeft Acoustic Energy kwalitatief goede bekabeling en hoogwaardige filtercomponenten toegepast met als doel de dynamiek en detaillering, ten opzichte van de 500-serie, nog verder te verbeteren. Het resultaat is een luidsprekersysteem met een frequentiebereik van 32Hz tot 30kHz (-6 dB) en 38Hz tot 25kHz (-3 dB). De impedantie bedraagt 4 Ohm en de gevoeligheid bij het insturen van 2.83 Volt op een meter afstand bedraagt 92 dB. Hiermee is dit zeker geen lastige luidspreker om aan te sturen met -zeg- een bescheiden buizenversterker.

Te technisch allemaal? Gelijk vergeten want jongens, wat zien deze statige vloerstaanders er goed uit. Maar hoe klinken deze fraaie groen-zwarte Coriniums? Tijd om er eens op ons gemak voor te gaan zitten op het comfortabele meubilair van de geheel nieuw ingerichte luisterruimte bij Bender Hifi.

Luisterindrukken Acoustic Energy Corinium

Bender heeft gekozen deze luidsprekers aan te sturen met een Atol ST300 versterker en een AN300 netwerkspeler, een mooie en goed uitgebalanceerde combinatie. Luidsprekerbekabeling en interlinks komen uit de Excalibur range van Supra. De stroomkabels zij ook van Supra en zijn afkomstig uit de LoRad SPC serie. Hiermee overstijgt de gehele configuratie met bekabeling de vijftienduizend euro grens net niet, maar geven heel eerlijk toe dat dit toch een flink pak met eurobiljetten is. Natuurlijk komt het helemaal aan op de uiteindelijke performance en muziekbeleving die bij een dergelijke investering wordt ervaren. Vervolgens starten we de luistersessies met enkele bekende albums uit verschillende muziekgenres. We verkiezen hierbij de onlinestreamingdienst Qobuz.

We selecteren eerst de track Orde van de Nacht van het album ‘Moments of Clarity’, een elektronisch geproduceerd album uit 2018 van de Rotterdamse deejay Eelke Kleijn. Deze track laat zich met een flinke punch in het laag aan ons horen. We stappen denkbeeldig in een holografisch geluidsbeeld waarin deze track over de volle breedte, diepte en een stukje in hoogte wordt neergezet. Hierbij is het bijzonder dat we hierbij geen denkbeeldige ‘gaten’ in het geluidsbeeld kunnen vaststellen. Met chirurgische precisie kunnen we de verschillende gemixte lagen van elkaar ontrafelen. Strings van synthesizer komen met een fraaie definitie uit de achtergrond en horen de ingemixte ‘bubbelende’ detaillering van links naar rechts en licht variërend in hoogte door het geluidsbeeld zweven. In veel goede hifi-sets blijft deze detaillering vaak vervlochten met de overige details in het geluidsbeeld en hiermee toont de set haar transparante en precieze karakter.

Hierna beluisteren we Dreamy Skies van het nieuwe album ‘Hackney Diamonds’ van de Rolling Stones. Het nummer lijkt in een X-Y microfoonconfiguratie opgenomen. Met gesloten ogen kunnen we bijna een schatting maken van de grootte van de hal die dienstdoet als opnameruimte. Akoestisch gitaar en de typische klanken van de steelguitar staan op een denkbeeldige afstand halverwege in de opnameruimte en zijn door de goed hoorbare ruimtegalm met een enorme geluidsdiepte hoorbaar. Hierbij begeleidt de bas met droge, gedempte klanken in combinatie met summier slagwerk afkomstig uit de verre achtergrond. De leadzang van Jagger staat rotsvast op voorgrond en wordt bijgestaan door de warme klanken van piano en elektrisch gitaar. Incidenteel aangeslagen toms klinken vol, dynamisch en authentiek. Ondanks de ruimtelijke weergave en het veelvoud aan instrumenten ervaren we geen verwarrend tafereel, maar juiste een grote mate van orde en realisme.

We sluiten de sessie af met Perfect Darkness van het live album ‘Wheels Turn Beneath my Feet’ van Fink. Een sfeervolle uitvoering waarbij we ons met gesloten ogen bij dit intiem aanvoelen de liveconcert aanwezig waren. De zaal reflecties voegen ook ditmaal weer zoveel aan de atmosfeer in de luisterruimte van Bender toe. Zang wordt loepzuiver vanuit het centrum van het geluidsbeeld weergegeven. De basgitaar legt mooie melodieuze lijntjes neer en de authentieke klank van de met nylon snaren uitgeruste akoestische gitaar, het slagwerk en koperwerk komen realistisch op ons over. Wanneer we de ogen samenknijpen zijn we er voor ons gevoel helemaal bij.

De leukste verrassingen komen vaak uit een onverwachte hoek en zo ook deze keer. Tijdens het noteren van onze bevindingen met onze net iets te dikke vingers op het krappe iPhone-scherm is het voorgaande nummer sneller afgelopen dan we hadden voorzien en start de volgende track onbedoeld in. Het is een beetje een voorbarige keuze van Qobuz en voor we er goed en wel aan toe zijn beluisteren we de remaster van Have Yourself a Merry Little Christmas van het album ‘Christmas With The Rat Pack’ van Frank Sinatra. Elk raspje en trilling van zijn stembanden dringen diep door in onze ziel en hiermee bezorgt ‘The Voice’ ons instant kippenvel. Het achtergrondkoor wordt van links naar rechts en met raffinement weergegeven. Strijkorkest gestuwd door de authentiek weergegeven eerste viool vult hierbij elk gaatje op het denkbeeldig neergezette podium op. Ondanks het te vroeg is voor dit genre en we bovendien geen echte liefhebbers van Kerst zijn, luisteren we dit prachtig aan ons gepresenteerde nummer in de volle lengte uit.

Totaalindruk

Acoustic Energy heeft met haar nieuwe Corinium luidsprekers een fraai afgewerkte vloerstaander geïntroduceerd waarbij de gelimiteerde uitvoering in British Racing Green metallic in combinatie met het zwarte front, voet en drivers optisch een statige indruk bij ons achterlaat. Met deze Corinium heeft de fabrikant gepoogd een dynamischer, levendiger en muzikaal boeiender systeem te ontwikkelen dan alles wat ze eerder heeft gemaakt. Hierbij is getracht nieuwe maatstaven te creëren op het gebied van geluidskwaliteit, design en prijs-prestatieverhouding. Laten we alvast verklappen dat wij vinden dat de fabrikant hier cum laude is geslaagd in haar opzet.

We ervaren in de luisterruimte van Bender Hifi een eerlijke open muziekweergave van de tracks die we hebben afgespeeld. Het muzikale plaatje dat deze set neerzet is snel, direct en heel precies. De snelheid in de drivers zorgt niet voor een koude of felle weergave, maar brengt juist gevoel in de muziek waarbij stemmen met nog meer realisme worden weergegeven. Het laag levert een heerlijke push en wordt kenmerkt door rust. We hebben het idee dat er met een paar extra speeluren nog meer muziek in zit, maar wat we horen geeft ons al kippenvel. Het sublaag mag nog iets dieper worden weergegeven, maar dit heeft voor alle onderdelen van de keten én de bewegende delen van de drivers nog wat extra tijd nodig. Het weidse en gelaagde geluidsbeeld dat deze set neerzet gaat bovendien heel aardig de hoogte in. Hiermee wordt een indrukwekkend podium neergezet waarbij exact is aan te wijzen is waar zang en instrumentaria de bedoelde plekken innemen.

Dan hebben we het nog niet over het prijskaartje van enkel de luidsprekers gehad. De normale uitvoering van de Corinium is verkrijgbaar voor net geen zevenduizend euro per set en de Limited Edition heeft met een meerprijs van duizend euro een minimaal hoger prijskaartje. Deze meerprijs vertaalt zich misschien niet in een hogere geluidskwaliteit, maar wel in een hogere totaalbeleving en wij zouden deze meerprijs er in elk geval direct voor over hebben. Met deze prijsstelling zet Acoustic Energy haar nieuwe Corinium luidsprekers op een heel interessant prijspunt neer en zal deze een geduchte concurrent zijn voor de competitie in deze prijsklasse.

Conclusie

We zien deze luidsprekermodellen als een goede keuze voor kritische muziekliefhebbers die gevoel hebben voor interieur en styling. De British Racing Green Limited Edition versie is bovendien een fraaie aanwinst voor de liefhebber van British Cars en Lifestyle. Hoe chique is het om een set highend hifi-luidsprekers te kunnen aanschaffen die color-matchen met je Mini Cooper, Lotus, Aston Martin, Jaguar of geliefde Austin Healey? Het is goed voor te stellen dat deze laatste doelgroep na een enkele luistersessie de verleiding waarschijnlijk niet kan weerstaan om de bankpas in de portemonnee te houden. Voldoe je aan dat profiel, dan ben je bij dezen op voorhand gewaarschuwd.

Acoustic Energy Corinium
6.999 euro paar paar in satijnzwart, satijnwit en mat walnoot
7.999 euro voor de set in British Racing Green metallic