Review: Hyphn speakers van Monitor Audio

SAMENVATTING

De Hyphn is anders dan alles wat Monitor Audio ooit maakte. Het is de meest ambitieuze, geavanceerde en krachtige speaker in de geschiedenis van het bedrijf. De Hyphn is niets minder dan een iconische speaker, zowel technisch als visueel.

PLUSPUNTEN

  • Unieke technologie
  • Nooit eerder geziene vormgeving
  • Muzikale prestaties op bijzonder hoog niveau

MINPUNTEN

  • Prijskaartje

In de warme maand juni werd de nieuwe Hyphn speaker van Monitor Audio bij Noir et Blanc voorgesteld aan het grote publiek. Een heuse wereldprimeur voor de Brusselse audiospeciaalzaak, met dank aan Transtel, de Belgische distributeur van Monitor Audio. Wij hadden het voorrecht om de Hyphn een dag eerder uitgebreid te beluisteren in het gezelschap van Marc Leuraers van Transtel, Jeremy Brown, export manager van Monitor Audio Group, en gastheer Gregory De Prins van Noir et Blanc. We nemen je graag mee in de bevindingen.

Net als je denkt dat je zo wat alle mogelijke ontwerpen voor luidsprekers gehoord en gezien hebt, komen de Britten van Monitor Audio op de proppen met een totaal nieuw concept. De Monitor Audio Hyphn, een speaker die al van bij de eerste aanblik duidelijk maakt dat je met iets heel speciaals te maken hebt.  

Van Concept 50 tot Hyphn

Naar aanleiding van hun 50-jarige jubileum, presenteerde Monitor Audio tijdens de High End München in 2022 de Monitor Audio Concept 50 speaker. De symbiose van 50 jaar ervaring en kennis van het gerenommeerde Britse merk. De nieuwe Hyphn speaker is dan ook de finale versie van dit meesterstuk.

De Hyphn is wat je krijgt als je designers en engineers de vrije hand geeft om een speaker te ontwikkelen. Zonder dat ze zich moeten bekommeren om budgetten, vormgeving, technologiën en componenten.

Als die designers en engineers bovendien kunnen putten uit 50 jaar ervaring en vakmanschap binnen het bedrijf en je ze vertelt dat er een jubileum te vieren valt, is het niet verwonderlijk dat de jongens en meisjes van Monitor Audio uiteindelijk uitpakken met zoiets als de Hyphn.

What’s in a name?

De naam ‘Hyphn’, spreek uit als ‘haifen’, is Engels voor ‘koppelteken’. Een leesteken dat onderdelen van samenstellingen of samenkoppelingen met elkaar verbindt, het zogenaamde korte, liggende streepje. Een verwijzing naar de twee afzonderlijke behuizingen die centraal met elkaar verbonden zijn. “De verbinding tussen de luisteraar en de muziek”, zoals Gregory het mooi zei.   

De Hyphn is een passieve vloerstaander met een nooit eerder geziene vormgeving. Hoe kom je er bij? “Ik zou het niet weten”, lacht Jeremy Brown. “Bij de onthulling van de Hyphn werd ons verteld dat het een nooit eerder geziene speaker zou zijn. En dat is het inderdaad. Je kunt hem niet vergelijken met gelijk welke speaker, en dat is belangrijk. De Hyphn heeft een iconische look.”

RDT III-technologie

De tweedelige behuizing is gemaakt van thermogevormd mineraal en acrylsteen. Ze wordt met de hand gefreesd en gepolijst. De ingebouwde verstevigingsribben en variërende wanddiktes zorgen voor een bijzonder stijve structuur. Hierdoor is de behuizing van de Hyphn zo goed als ongevoelig voor trillingen. De twee delen van de behuizing worden gekoppeld door de console met de M-Array.  

In die dubbele behuizing worden twee aan twee, tegenover elkaar geplaatste 8” grote RDT III bass drivers gemonteerd. Deze opstelling, ‘force canceling’ genoemd, zorgt voor een diepe en strakke laagweergave. RDT III-technologie is een composiet 'sandwich' constructie waarvan de verschillende lagen met elkaar verbonden worden in een hexagonale structuur uit Nomex. Een extreem lichte constructie waardoor de bass driver zeer snel kan reageren zonder te vervormen.

Force canceling

De tweedelige behuizing is gemaakt uit acrylsteen en wordt met de hand gefreesd en gepolijst. De bijzonder stijve structuur van de behuizing maakt de Hyphn zo goed als ongevoelig voor trillingen. De twee delen van de behuizing worden gekoppeld door de console met de M-Array. 

In die dubbele behuizing worden twee aan twee, tegenover elkaar geplaatst, 8”-grote drivers gemonteerd. Deze opstelling, ‘force canceling’ genoemd, zorgt voor de diepe en strakke laagweergave.

M-Array

De Hyphn maakt per speaker gebruik van een concentrisch ontwerp waarbij maar liefst zes 2”-grote midrange drivers zo dicht mogelijk rond de MPD III AMT transducer gepositioneerd worden. Samen vormen ze akoestisch een puntbron, de M-Array zoals ze dat bij Monitor Audio noemen.

Door gebruik te maken van de AMT technologie levert de Hyphn een gedetailleerd en transparant klankbeeld over het volle bereik van 18Hz tot 60kHz. Ook wanneer het volume opgevoerd of teruggeschroefd wordt, blijft hij dezelfde prestaties leveren. Zonder verlies van detaillering of dynamiek. De controle blijft behouden, wat er ook van de Hyphn gevraagd wordt. Hiermee is de Hyphn geschikt om in elke luisterruimte op een behoorlijk geluidsniveau te presteren, zonder ooit gestrest te klinken. De Hyphn is bovendien gemakkelijk aan te sturen.

De opstelling

De set die de Monitor Audio Hyphn speakers bij Noir et Blanc aanstuurde bestond uit een Torus power conditioner, 2 GigaWatt PF-2 power strips met GigaWatt PowerSync stroomkabels, Analysis Plus Silver Apex speaker cables en een Silent Angel Bonn NX network switch met Silent Angel GX clock.

De muziek werd aangeleverd door een Innuos Statement music streamer. De door distributeur Joenit in Mechelen ter beschikking gestelde Chord Electronics Dave DAC, Chord Hugo M-Scaler upsampler, de Chord Ultima Preamp en 2 Chord Ultima Mono Power Amps brachten de muziek tot bij de Monitor Hyphn speakers.

Alle elektronica werd onderbracht in een audiorack van Harmonic Resolution Systems. Een uitgelezen en geoptimaliseerde set om de prestaties van de Hyphn speakers tot hun recht te laten komen. 

De luisterruimte

Gewapend met een tablet met Roon en Qobuz nestelen we ons in de design zitbank in het auditorium van Noir et Blanc. Een ruimte met een hoog plafond, een soort podium en zware gordijnen die de sfeer oproept van een concertzaal. Tegelijk ook een moduleerbare ruimte die met de zware gordijnen een huiskamergevoel kan creëren. Kortom, de omstandigheden om de Hyphn speakers te beluisteren zijn optimaal.

En dan is er muziek. De tablet van Gregory bulkt van de playlists met zeer gevarieerde muziek. Goed om urenlang door te grasduinen. Uiteraard hebben we een aantal verzoeknummers die we heel goed kennen en waarvan weten dat ze bij ons emoties losmaken. Want kippenvel, dat is waarnaar we op zoek zijn.

Ongeloof

De eerste impressie is er een van ongeloof. Als Gregory ‘Blues in the Bassment’ van Grady Tate, Lalo Schifrin & The London Philharmonic op ons loslaat, voelt het alsof we er bij zijn. Jazz, gespeeld door een symphonisch orkest is op zich al indrukwekkend, maar wat de Hyphn er mee doet is op zijn minst even indrukwekkend. De Hyphn schetst een podium dat de breedte van de luisterruimte vele malen overschrijdt.

De ‘Ouverture Solennelle 1812 op. 49’ van de Russische componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski is niet alleen een meesterwerk, het is ook een van de zwaarste beproevingen voor speakers. Vooral als de kanonnen losbarsten, wordt het kaf van het koren gescheiden.

De ongelofelijke dynamiek en de tegelijk strakke controle van de Hyphn maken duidelijk dat deze Brit niets of niemand hoeft te vrezen. “Vive Napoleon”, roept Gregory als we de apothéose achter ons hebben.

Puur luisterplezier

Om te bekomen luisteren we naar Nathalie Dessay met haar prachtige vertolking van ‘No, no che non sei capace’ van Mozart. De glasheldere stem van de Franse sopraan wordt met een enorme transparantie weergegeven, echter zonder enig spoor van scherpe randjes. De puntbron zorgt er voor dat de muziek precies terecht komt waar we het verwachten. Dit is puur luisterplezier.

‘The man who sold the world’ is een klassieker in audiofiele kringen. In de versie van de Tunesische zangeres Emel wordt het een absoluut pareltje. Emel giet er met haar enorm stembereik een Oosters sausje over. Het lijkt alsof de Hyphn speakers het podium verlaten hebben om plaats te maken voor nog meer muziek. Dit is het kippenvelmoment waarop we zitten te wachten.

Tijd voor een stukje gitaar. ‘Love theme from Spartacus’ in de uitvoering van de Amerikaanse soul-, folk- en jazz-artiest Terry Callier is ontroerend. Een man met een warme stem en zijn gitaar. Elke beroering van de snaren is hoorbaar.

Met ‘Alburquerque, Alburquerque’ van Michal Gondko & Petter Udland Johansen tappen we uit een totaal ander vaatje: van Spaanse chansons uit het begin van de Renaissance. De Hyphn produceert een uiterst gedetailleerd stereogeluid met een enorme geluidsdiepte.

Met ‘Douja’ van Le Trio Joubran trekken we nog even alle registers open. Het Palestijnse oud-trio (een oud is een soort luit) speelt een mix van Palestijnse muziek en jazz. De manier waarop de Hyphn de muzikanten over het podium verdeelt en ruimte creëert is indrukwekkend. Voeg daar nog het heerlijk opzwepend ritme aan toe en je beseft dat ook dit heerlijk is om te beluisteren.

Tranen

We hebben uiteraard nog veel meer muziek beluisterd. Feit is dat de Hyphn voor meerdere kippenvelmomenten zorgde. We kunnen niet precies zeggen tijdens welk nummer het gebeurde, maar op een bepaald moment had Gregory De Prins letterlijk de tranen in de ogen.

Het maakt niet uit naar wat voor soort muziek je luistert of welk volumeniveau je kiest, de Hyphn openbaart zich tot een bijzonder realistisch en natuurlijk klinkende speaker.

De som der factoren

Eerlijk is eerlijk, zoals altijd is een geslaagde muzikale belevenis de som der factoren. De entourage van de Hyphn met Chord Electronics in de hoofdrol was van het allerhoogste niveau. De met uiterste zorg samengestelde set maakte dat de Hyphn zich volledig kon ontpoppen tot een muzikaal statement.

“De Hyphn is meer dan een statement”, legt Jeremy Brown uit. “Het is een speaker die we ook binnen 10 of 15 jaar nog altijd willen verkopen. De Hyphn is geen compromis. We hebben voortgebouwd op alle technologie die we in huis hebben, maar alles wat onze designers en engineers er wilden in verwerken is gebeurd."

"Er is dus veel behouden maar er is vooral veel aan toegevoegd. Echter zonder iets te veranderen aan de ziel en het karakter van onze producten. Wij zien de Hyphn dan ook als een icoon voor Monitor Audio."

De Hyphn is niets minder dan een iconische speaker, zowel technisch als visueel. Een speaker met de looks en prestaties van een genie, zoals ze het bij Monitor Audio zelf zeggen. De verder ontwikkelde en geoptimaliseerde versie van de Concept 50.

Een fenomenale speaker die gecreëerd werd door een combinatie van drie specifieke factoren: de wetenschap hoe ons gehoor werkt, de meest geavanceerde technologie en de visie, creativiteit en know-how van designers en engineers die alle middelen ter beschikking kregen om in  alle vrijheid een unieke speaker te bouwen. Het werk van gepassioneerde mensen met de ambitie om de beste speaker ooit te bouwen.

Formula 1

De Hyphn is anders dan alles wat Monitor Audio ooit maakte. Het is de meest ambitieuze, geavanceerde en krachtige speaker in de geschiedenis van het bedrijf. Een indicatie van wat we in de toekomst mogen verwachten van Monitor Audio. Want net zoals in de Formula 1 zal de toptechnologie in de Hyphn ongetwijfeld doorsijpelen naar latere modellen in het assortiment van Monitor Audio. Zodat op termijn iedereen er van kan genieten. 

Monitor Audio Hyphn
82.500 euro | monitoraudio.com
Afwerkingen: Pure Satin White, Matte Black en Matte Heritage Green


EDITORS' CHOICE