NIEUWS

De geschiedenis van Valve en Steam

Gastauteur | 30 mei 2023

Als je gamers en spelontwikkelaars vraagt welk bedrijf zij het meest respecteren, is de kans groot dat je de naam "Valve Corporation" vaak hoort. Sinds hun oprichting in 1996 door voormalige Microsoft-werknemers Gabe Newell en Mike Harrington zijn ze uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke ontwikkelaars en uitgevers van videogames ter wereld.

Externe bijdrage  dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL

Dat komt omdat Valve enkele van de meest iconische games aller tijden heeft geproduceerd, waaronder Half-Life, Portal en Team Fortress 2. De afgelopen jaren is Valve echter misschien wel het meest bekend geworden door zijn digitale distributieplatform Steam, dat een revolutie teweeg heeft gebracht in de manier waarop gamers games kopen en spelen en marktleider is geworden voor games op pc, Mac en Linux. Laten we de geschiedenis van Valve en Steam eens nader bekijken en nagaan hoe zij de videogame-industrie voor altijd hebben beïnvloed.

Oprichting van Valve

Zoals reeds vermeld, werd Valve in 1996 opgericht door Gabe Newell en Mike Harrington, beiden voormalige werknemers van Microsoft. Hun geloofsbrieven waren al ongelooflijk sterk, want het tweetal had gewerkt aan de ontwikkeling van Windows 95 en de eerste drie versies van Microsofts DirectX, een verzameling API's die worden gebruikt bij de ontwikkeling van videogames. Kort na de oprichting van het bedrijf begonnen ze te werken aan hun eerste spel, dat meteen een groot succes zou worden en nog steeds herinnerd wordt als een van de beste spellen aller tijden. Dat spel was Half-Life.

Half-Life

Deze first-person shooter vond opnieuw uit wat het betekent om een verhaal te vertellen via de actie van gameplay. Half-Life vertelt het verhaal van Gordon Freeman, een natuurkundige die verstrikt raakt in een reeks gebeurtenissen die de hele wereld bedreigen.

Het spel was om vele redenen opmerkelijk, maar de belangrijkste is het meeslepende verhaal dat cutscenes en andere invasieve verteltechnieken terzijde schuift om de speler vrijwel het hele spel vanuit het perspectief van Gordon Freeman te laten beleven.

Het spel was een kritisch en commercieel succes, won vele prijzen en bracht verschillende vervolgen en spin-offs voort. Half-Life wordt algemeen beschouwd als een van de beste videogames aller tijden, en de impact ervan is nog steeds voelbaar in de industrie.

Steam

In 2002 lanceerde Valve Steam, waarschijnlijk hoef ik deze kolos van een platform niet te introduceren... maar voor wie het niet weet: Steam is een marktplaats voor PC-, Mac- en Linux-spellen. Destijds werden de meeste spellen in fysieke vorm verkocht, op cd's of dvd's, en moesten spelers de spellen vanaf deze schijfjes installeren. Steam veranderde dat allemaal en maakte het mogelijk spellen te kopen en te downloaden zonder ooit je huis te verlaten.

Aanvankelijk ondervond Steam enige weerstand van gamers, die sceptisch stonden tegenover het idee om games online te kopen. Valve hield echter vol, en sindsdien is het gebruik van Steam-accounts het dominante digitale distributieplatform voor pc-games geworden. Tegenwoordig heeft Steam meer dan 120 miljoen actieve gebruikers en biedt het een enorme bibliotheek aan games van zowel grote uitgevers als onafhankelijke ontwikkelaars.

Steam heeft ook de interactie tussen spelers in multiplayergames veranderd. Counter-Strike: Global Offensive is daar een van de grootste voorbeelden van. Sinds de eerste release is CS:GO een multiplayersensatie geworden die zowel spelers als kijkers aan zich gebonden houdt. Als je erin vooruit wilt, kun je CS:GO-accounts kopen.

Half Life 2

In de jaren na de lancering van Steam bleef Valve zijn activiteiten uitbreiden, zowel op het gebied van spelontwikkeling als distributie. In 2004 bracht het bedrijf Half-Life 2 uit, het langverwachte vervolg op het eerste spel. Als de oorspronkelijke Half-Life belangrijk was, dan was Half-Life 2 totaal revolutionair. Deze keer was het te danken aan de focus van het spel op omgevingsverhalen en puzzelen, gebaseerd op het verbazingwekkende fysicasysteem van het spel. Dankzij deze fysica kon de speler zijn omgeving manipuleren op manieren die nooit eerder waren gedaan.

Rond deze tijd ontwikkelde Valve Portal en Team Fortress 2, die samen werden uitgebracht in "The Orange Box", die sindsdien legendarisch is geworden.

Uitbreiding

Met kritische ondersteuning begon Valve de volgende twee decennia andere studio's voor spelontwikkeling over te nemen, zoals Turtle Rock Studios (ontwikkelaars van de populaire zombieshooter Left 4 Dead) en Campo Santo (ontwikkelaars van het veelgeprezen Firewatch). Ze creëerden ook een enorm effectieve virtual reality-divisie en brachten in 2019 hun eigen VR-headset, de Valve Index, uit.

VR Pioniers

Valve is blijven investeren in virtual reality, dat steeds populairder wordt onder gamers. De Valve Index headset wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde en meeslepende VR headsets op de markt, met een hoge resolutie display en geavanceerde motion tracking technologie. Met de recente release van Half-Life: Alyx, een VR-exclusief spel dat zich afspeelt in het Half-Life-universum, heeft Valve laten zien dat het nog steeds bereid is risico's te nemen en grenzen te verleggen bij de ontwikkeling van spellen. Het spel kreeg lovende kritieken voor het innovatieve gebruik van VR-technologie en heeft de verkoop van de Valve Index-headset gestimuleerd. Valve's inzet voor virtual reality is een teken dat de technologie een blijvertje is en waarschijnlijk een belangrijke rol zal blijven spelen in de toekomst van gaming.

Conclusie

Valve en Steam hebben een enorme impact gehad op de videogame-industrie. De games van Valve, zoals Half-Life, Half-Life 2 en Portal, worden algemeen beschouwd als enkele van de beste games aller tijden, terwijl Steam de manier waarop gamers games kopen en spelen heeft gerevolutioneerd. Valve's inzet voor innovatie en het verleggen van grenzen heeft geleid tot het voortdurende succes van het bedrijf, en het is waarschijnlijk dat we nog veel meer spannende ontwikkelingen van Valve en Steam zullen zien in de komende jaren.


EDITORS' CHOICE