Laat in 2022 werden we uitgenodigd bij de Zwitserse luidsprekerfabrikant Piega, maar daar kon slechts in beperkte mate geluisterd worden naar de luidsprekers vanwege een lange weg te gaan richting huis. De recentere kans om dat 'verzuim' goed te maken is met beide handen aangegrepen, al moest deze Randstedeling er wel voor naar Friesland reizen: met als bestemming het experience center van Van Deynen smart solutions in Sint Nicolaasga.
Op die locatie stond voor HIFI.NL/BE een paar Piega Coax 611 luidsprekers opgesteld van de nieuwe GEN2 serie waar in Zwitserland al kennis mee werd gemaakt. In alle rust kregen we de kans ditmaal uitgebreid te luisteren, te ontdekken wat Piega bijzonder maakt. En vooral om te bewijzen dat het uiterlijk en de vorm van elke Piega 100 procent functioneel is. Dat door de vorm een Piega in de hoek van design wordt gedrukt doet het merk tekort, er schuilt zoveel meer vernuft in de ranke zuil. Leest u maar.
Piega Coax 611 GEN2
De Piega luidspreker ziet er ondanks de niet geringe afmeting van 117x21x31cm rank en slank uit. Valt weg tegen andere luidsprekers in de ruimte waarvan de behuizing heel wat meer plaats inneemt en die visueel veel meer opvallen. Dat ranke uiterlijk is te danken aan de aluminium behuizing waar de Coax 611 van is gemaakt.
Aluminium is een dankbaar materiaal, het is in de gewenste vorm te extruderen en het is zelfs met een relatief dunne wand al behoorlijk stijf. Piega maakt de kolom nog meer bestand tegen resoneren door in de kast aluminium platen te monteren op geleiders in de romp, waarmee de wanden naar buiten worden gedrukt om ze strak te zetten. Achter het voorpaneel zit een plaat MDF waarop de drivers vastgezet zijn.
Alleen aluminium op die plaats zou de montage te zwak maken. Een keurig doekje komt aan de voorzijde. De Coax 611 is standaard leverbaar in blank of zwart geanodiseerd aluminium, of in wit, maar dat dan is gespoten lak. Zwart of gespoten lak geeft een kleine meerprijs van 7.450 naar 7.750 euro per luidspreker.
Piega Coax GEN2 familieportret, met de 611 op rechts
Piega is beroemd om de middentoonweergever met de tweeter in het hart van het membraan. Het voert te ver om de Piega driver tot in detail te beschrijven, dat is te lezen in het verslag van het fabrieksbezoek, maar een kort uittreksel is op zijn plaats. Basis van de Piega tweeter is een geëtste aluminium spoel, geplakt op een folie. Het proces wordt genoemd ‘fotochemisch etsen’. De flinterdunne folie wordt opgespannen en zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde komen magneten, waartussen de folie aan de randen is vastgeplakt.
Bij de coaxiale weergever in de 611 is een tweede spoel geëtst op dezelfde folie om de tweeter heen, uiteraard veel groter. Langwerpige Neodymium magneten zijn vastgelijmd op geperforeerde platen met twee soorten lijm. De eerste lijm is een harde soort, in staat de magneten voor altijd op hun plaats te houden. Door een harde lijmsoort te gebruiken met kleine luchtbolletjes blijven de magnetische strips op een in micron te meten afstand van het frame, een opening die opgevuld is met een zachte lijmsoort om het resoneren van het frame te dempen.
De folie beweegt onder invloed van wisselspanning in het magnetisch veld en de energie gaat via de sleuven in het frame naar buiten. Deze weergevers worden uitsluitend met de hand gemaakt bij Piega in Zwitserland. De twee toegepaste woofers koopt Piega in, net als de drie passieve membranen die de woofers ondersteunen.
Een passief membraan werkt ongeveer als een basreflexpoort, alleen veel nauwkeuriger en beter gecontroleerd. Zodat de laagweergave niet alleen krachtiger is maar zijn definitie beter weet te behouden. Zonder frontdoek is een Coax 611 indrukwekkend met zijn vijf 160mm drivers, er zijn er dus maar twee elektrisch aangedreven.
De Piega Coax weergever zit mooi op oorhoogte boven de units in de kast gemonteerd. Het toepassen van de Coax weergever en het aansluiten van twee woofers parallel brengt een lage impedantie van 4 Ohm met zich mee, geen punt voor een moderne transistorversterker, mits die de nodige stroom kan leveren vanuit zijn voeding. Het rendement van 90dB is een heel gewoon gemiddelde in luidsprekerland.
Van Deynen smart solutionsÂ
Sint Nicolaasga is niet om de hoek voor mij, reden om de locatie te kiezen zijn de uitstekende luisterruimtes waar de Coax 611 GEN2 alle tijd kreeg om in te spelen. Met een gewicht van 45 kilo per luidspreker was het bovendien handiger dat Mozes naar de berg kwam, dan andersom. Rondlopend door de luisterruimtes en de winkel kom ik heel wat Piega modellen tegen.
Van Deynen smart solutions is een Cambridge Audio Experience Center, wat inhoudt dat alle apparaten van Cambridge Audio speelklaar in huis zijn. Naast alle andere merken die Van Deynen in het pakket heeft zitten.
Het is dus logisch dat Van Deynen vandaag de Coax 611 GEN2 combineert met een Cambridge Audio Edge NQ streamer voorversterker (5.499 euro) en een Edge W eindversterker (4.495 euro). Overigens geen must, ik had ook voor Gato Audio of een ander merk mogen kiezen. Piega importeur Livet Audio brengt tevens Inakustik kabel naar Nederland, niet vreemd dat de luidsprekerkabels de Inakustik LS-204 XL Micro Air zijn.
Van Deynen is gevestigd in een ruim pand aan de rand van Sint Nicolaasga. Naast de grote showroom zijn er een met domotica ingerichte ‘huiskamer’, een als bioscoop ingerichte ruimte en drie luisterruimtes ingedeeld aan de hand van de prijs van de daar aanwezige luidsprekers. Op een ruime vide staan comfortabele stoelen en banken waar klanten kunnen overleggen met de mensen achter Van Deynen over een project of een aankoop. Vanuit het oude pand, dat was een winkel annex café, is een complete bar meegenomen naar de vide.
Van Deynen levert turn-key complete projecten op, maar voor een paar luidsprekers van pakweg 250 euro per stuk kun je er ook terecht. Plus voor alles wat daar tussen zit. Doet de uitstraling buiten vermoeden dat er binnen alleen maar kostbare spullen staan? Fout! In de warme ambiance kan iedereen zijn eigen keuze maken.
MaandagÂ
Door op maandag te komen als de winkel gesloten is, staat het ons vrij ongestoord te luisteren zo lang wij willen, zonder iemand in de weg te zitten. De luidsprekers staan opgesteld langs de lange zijde van de luisterruimte, op ongeveer een halve meter ruimte tussen de fronten en de achterwand. De bank er tegenover staat met zijn rug tegen de muur. Dat schept een afstand van 3,5 tot 4 meter tussen luidspreker en luisteraar. Tussen de weergevers staan genoemde Cambridge Audio Edge versterkers. Streamen kan met de eigen app van Cambridge, als verwend Roon gebruiker kies ik liever voor dat systeem.
Ingelogd op Qobuz begin ik te luisteren met willekeurige muziek om te wennen aan de vrij droge akoestiek van de ruimte, aan de luidsprekers en de versterkers. Met de kabels speel ik thuis momenteel vanwege een review, de versterkers kende ik al vrij goed. Wennen gaat snel als er geen wanklank te horen is, dus langzaam maar zeker aan de slag met een eigen muziekkeuze.
Alle begin is gemakkelijk onder de klanken van Loreena McKennitt’s ‘Lady of Shalott’ van haar cd ‘Troubadours on the Rhine’. Haar harp is mooi helder onder haar handen, net als haar stem die zowel de zuiverheid en toonvastheid van Loreena bevat als haar soms scherpe uithalen die zo kenmerkend zijn voor haar stijl. Een cello zoemt teder op de achtergrond en maakt het plaatje compleet. Er wordt een mooi intiem beeld neergezet tegen een totale stilte die heerst in de luisterruimte van Van Deynen.
De stereoweergave heeft een passende afbeelding in zowel hoogte als breedte, in de diepte is er minder sprake van ruimte. Dit is de eerste track waar met de ogen dicht naar geluisterd is en de kwaliteit is zomaar opzienbarend met Loreena over de Piega’s. Lage tonen zijn strak en beheerst, hoge tonen nooit scherp en het middengebied opent zich in alle glorie. Muziek blijft constant boeien tot en met het applaus aan het einde van de track dat buitengewoon levendig en levensecht is.
Anouar Brahem zou met zijn ‘Le pas du chat noir’ bijna de broer van Loreena kunnen zijn. Hij speelt op een oud, een oosters snaarinstrument. Het begint met een piano intro, even later valt de oud in. Beiden intens van toon, met body en kracht in beide instrumenten. Accordeon komt er als derde instrument bij aan de rechterzijde.
Muziek staat ver genoeg van de luisteraar af om niet op te dringen, aan de andere kant dichtbij genoeg om te blijven boeien. Zo ongeveer op de lijn van de speakers. Los gekomen van de luidspreker zelf waardoor een gevoel van vrijheid is ontstaan en muziek als in een virtuele bol wordt geprojecteerd. Een vloeiende overgang tussen woofers en Piega unit brengt muziek zonder uitschieters op enig punt in het frequentieverloop. De Coax 611 GEN2 is voldoende dragend in de lage tonen, gedraagt zich opvallend rustig en is toch ook puntig en helder in de hogere tonen. 'Aangenaam' is zachtjes uitgedrukt, want Brahem’s muziek valt als een warme deken om je heen. Ogen sluiten en wegdromen op deze bijzondere klanken van Brahem is als een vanzelfsprekendheid.
Dames gaan door de bochtÂ
Dat de bas niet overheerst, maar wel duidelijk aanwezig is, blijkt in ‘This town’ van Patricia Barber’s opname ‘Clique’. Heel duidelijk te onderscheiden zijn alle noten welke gespeeld worden op de bas. Het stereobeeld gaat volledig open, verder naar achteren en vooral naar opzij waar Barber’s piano staat. Slagwerk is over de hele track strak en snel. Als het volume omhooggeschroefd wordt in de opname en de drukte in de muziek toeneemt, ook dan blijft de Piega volledig overeind en loopt niet dicht. Hier kan ik prima mee leven.
De Coax 611 GEN2 is daarbij een luidspreker die zich meer bekommert om de muziek dan om de techniek. Techniek is slechts een middel, niet het doel. Dat de weergave zo prachtig strak is spreekt nog eens extra in het voordeel. Wat heeft een mens meer nodig dan een dame als Sara K. met een gitaar en een sterke song als ‘Wouldn’t it be lovely’. Sara weet via de Coax 611 GEN2 heel dicht bij te komen, niet fysiek maar in de ziel van de luisteraar. De eenvoud van zang en instrument spelen een belangrijke rol, naast de akoestiek van de opnameruimte, ongeacht of die kunstmatig is of daadwerkelijk zo was. Zang is altijd goed verstaanbaar, gitaren duidelijk waar te nemen, met ruim onderscheid tussen de gitaar van Sara is of van een begeleider.
Ik wil die geweldige bas van de Coax 611 GEN2 nog eens horen en word op de wenken bedient door The Ray Brown Trio met het in 1984 opgenomen ‘Cry me a river’ wat staat op ‘Solar energy’. Als slagroom op de taart hoge, snelle, heldere pianonoten in deze track. Slagwerk blijft heel bedeesd aanvullen om vooral Ray Brown niet in de weg te zitten. Wat een feestje om dit te beluisteren. Het is voor mij vrijwel zeker dat het spelen van deze opname op dit systeem gaat leiden tot een verkoop bij Van Deynen. Je hoeft niet eens van jazz te houden om dit te waarderen op een systeem met Cambridge Audio en Piega.
Zo is het eigenlijk altijd, op een mooi systeem wordt de muzieksmaak alsmaar breder en breder. Omdat niemand zich ergert aan fout geluid, nee, juist wordt verwend met klanken die een mens als natuurlijk ervaart. Niet dat ik ineens van Metal ga houden, maar het is wel de reden dat ik klassieke muziek meer en meer ben gaan waarderen. Een waarlijk klinkend systeem vermoeit niet en nodigt constant uit tot luisteren, ongeacht de prijs (die kan zowel hoger als lager zijn dan van wat hier staat).
Haven brengt tussendoor ‘Bright Lights’. Dat moet groot, mag groot, is groot. Indringende stem, diep en nog dieper laag. Elektronische muziek van hoge kwaliteit gaat uitstekend op Piega. De woofers geven geen krimp en volgen slaafs wat ze wordt aangeboden. Het stereobeeld loopt links en rechts naar voren, in het midden wat naar achter, in een halve boog die de luisteraar de muziek in trekt.
Meevoeren op klankenÂ
U zei klassiek? Daar komt Marianne Thorsen voor met TrondheimSolistene, ze spelen Mozart’s vioolconcert no.4 in D major. Dynamiek is ruim voorhanden, zonder enige vorm van compressie, waarbij ook het zachte strijken van de viool niet uit het oor verdwijnt. Marianne wordt vrijgemaakt van het orkest, zij staat hier net een meter of iets meer voor de rest, zodat er geen onnatuurlijke situatie kan ontstaan. In een vreemde ruimte is het lastig oordelen, maar iets meer warmte en gevoel zou de Piega niet misstaan met Mozart. Waar de strakke weergave en de gecontroleerde helderheid tot nu toe een groot voordeel waren, neigt Thorsen naar een beetje kil spel.
Is dat de luidspreker of de versterker, is het Qobuz en de opname die gebruikt is? Daar zal ik vandaag niet anders achter kunnen komen dan op zoek te gaan naar bekend klassiek werk. Anne-Sophie Mutter bewijst samen met The Academy of St. Martin-in-the-fields dat het aan de opname van Thorsen heeft gelegen. Wederom Mozart, nu heel verfijnd en met een aanzienlijk fraaiere vioolklank. Ook levendiger en het spel op de viool is intenser en rijker. Mutter is de betere violiste en laat dat via de Piega duidelijk horen. Geen spoor van scherpte is overgebleven. Belangrijk om lang te kunnen luisteren. Lopen naast mijn eigen gebaande paden geeft voorshands een eerlijke indruk van wat mogelijk is met een Piega Coax 611 GEN2.
Wat heeft Sabine Devieilhe toch een prachtige stem, waar op ‘Mein Herze schwimmt im blut’ de Piega’s slechts dienend zijn en haar een ereplaats geven. Orgel vol aanwezig achter haar, blaasinstrumenten om met haar mee te spelen, het is compleet en beeldvullend. Met Sabine prominent in het midden gezet. Waarbij zelfs de hevigste uithaal van haar zang loepzuiver blijft spelen. Het orgel is duidelijk, er is geen frequentie die extra aandacht krijgt, muziek is helemaal in balans en aangenaam om naar te luisteren.
Blokfluit. Als iets vals kan spelen op een slecht getuned systeem dan is het blokfluit. Niet hier, niet Pamela Thorby’s ‘Wat zal men op den avond doen’ over Cambridge Audio en Piega. Dit is gewoon mooi en de liefhebber van blokfluit kan zijn hart ophalen. Pamela wordt geholpen door een harpist op deze track en het omvangrijke toonbereik van een harp wordt ruim benut. Wie goed luistert zal bemerken dat de harp realistisch groot is, dat de fluit een punt kent waar hij het meest intens is en dat de klanken zich daarna verdelen om de fluit, zonder dat die overmatig groot wordt, ook de blokfluit wordt op de juiste maat weergegeven en … op de juiste hoogte.
Sint Nicolaasga is een totaal andere wereld dan Parijs, maar een stukje Parijs kun je binnenhalen. ‘Sous le ciel de Paris’ als eerste van Zaz. Voor eigen genoegen. Nooit zal Zaz de liefde oproepen die Gréco met deze track haalt, maar veel Franser gaat het niet worden. Vet orkest achter haar vult een podium van een meter of vijf breed in deze ruimte, haar zang is energiek stijgt overal boven uit. Het is een wilde afsluiter van uren luisteren. Wild genoeg om de Piega’s op hun donder te geven plus de Cambridge Audio Edge te laten stijgen in temperatuur. Ineens vind ik toch op de valreep op Qobuz de lieflijke uitvoering Juliette Gréco van dit nummer. In gedachten zie ik haar lopen over Le Pont de Bercy, bijna ruik ik de zachte geur van een klein bloemenstalletje, denk aan bladeren door oude boeken langs de Seine, of hoe graag ik de lucht van versgebakken stokbrood opsnuif. Doet een Piega Coax 611 GEN2 je dat allemaal herbeleven? Ja, bij mij vandaag wel in Sint Nicolaasga. In volle glorie.
Salut Sint Nicolaasga, salut PiegaÂ
Met dank aan Van Deynen smart solutions’ gastvrijheid is ruim de tijd genomen om te luisteren naar een set Piega Coax 611 GEN2 staande luidsprekers. Met plezier is ontdekt hoe gemakkelijk muziek los weet te komen van deze smalle weergevers. Mijn stelling in de inleiding dat een Piega is ontworpen met als doel een hoge weergave kwaliteit te behalen, is duidelijk onderschreven. Dat het door de vorm ook nog eens een luisterruimte vriendelijke luidspreker is geworden met een hoge Wife Acceptance Factor was niet het doel, het is een meevaller. Lage tonen zijn robuust en transparant zonder te overdrijven. De overgang van woofer naar de eigen Piega coaxiale weergever is naadloos, waarbij deze unieke unit instrumenten en stemmen tot leven weet te wekken. Nooit rafelig, nooit overdreven, wel snel, helder en open.
De Piega Coax 611 GEN2 heeft met zijn prijs behoorlijk wat concurrenten, geloof mij, hij houdt zich moeiteloos staande tussen de bekende en minder bekende merken. Dus laten we afspreken dat we een Piega nooit meer een designproduct noemen, maar altijd zullen scharen onder de hoogwaardige weergevers. Met puur toevallig voor de verandering een fraai smoeltje.
Piega Coax 611 GEN2
7.450 euro per stuk |Â www.livetaudio.nl
Meerprijs in zwart of wit 300 euro per stuk
Beoordeling 4.5 / 5