Er is wellicht ooit gezocht naar een verband tussen klein of groot wonen en een klein of groot audiosysteem. Uit eigen ervaring kan ik geen relatie ontdekken. Kleinere flats waar een enorm systeem staat zijn geen uitzondering, prachtige huizen met als enige oplossing een soundbar en een tv die de hele dag jengelt zijn evenmin onbekend. Soms vind je de gulden middenweg in de vorm van een compacte all-in-one, voeg daar twee fijne luidsprekers aan toe en je wil nooit meer een soundbar. De tv mag voortaan uit.
Het Franse Cabasse brengt daarvoor de Abyss uit, klein van formaat, zoals het een Fransman betaamt in een fraaie vormgeving, de verpakking vol slimme elektronica die voldoet aan hedendaagse maatstaven.
De diepte in met Abyss
De bescheiden behuizing van de Abyss is slechts 24,5cm breed, 9,5cm hoog en 24cm diep waarbij de aansluitingen zijn meegerekend. Hart van de Abyss is een 2 x 120 Watt stereo versterker, krachtig genoeg om heel veel soorten luidsprekers op een volwassen manier aan te sturen. Was het vroeger onmogelijk om zoveel vermogen te persen uit een zo bescheiden behuizing, de komst van schakelende voedingen en klasse D versterkers geeft wat dat betreft legio mogelijkheden. Een klassieke versterker heeft analoge ingangen, luidsprekerklemmen en liefst een hoofdtelefoonuitgang. De Abyss is niet anders. Twee analoge ingangen zijn er te vinden op de achterzijde met daaronder een mono subwoofer uitgang.
Omdat de Abyss een digitale streamer is vinden we ook een optische ingang voor digitale bronnen, een HDMI ingang om de Abyss op een tv aan te sluiten en een RJ45 ethernet aansluiting. Intern beschik je over AirPlay, Bluetooth en Wifi zodat streaming mogelijkheden voor Tidal, Qobuz, Spotify, Deezer en Napster beschikbaar zijn. Met een DNLA-verbinding haal je muziek uit de thuis opgeslagen collectie, dat kan ook via de USB-poort en met VTuner is er internetradio. De Abyss ondersteunt file formaten zoals MP3, AAC, WMA, AIFF, FLAC, ALAC, Ogg- Vorbis, DSD 64/128 en WMA lossless. Toegang via Alexa, Google Home en Tidal Connect ontbreken evenmin.
De Abyss kent weinig bedieningselementen. Prominent op de voorzijde is een full color display met touchscreen waarop te zien is welke muziek u streamt of welke ingang actief is. Het volume laat zich regelen met een ring rond het display en ingangen kunnen worden geactiveerd middels het touchscreen.
Het is een echte blikvanger met zijn fraaie weergave van de hoesjes. Ik zou het niet erg gevonden hebben als het display iets uit zou steken om het volume wat handiger te kunnen regelen. Een afstandsbediening ontbreekt namelijk en de enige andere optie tot bedienen is de App activeren op telefoon of tablet.
Naast de display een aan-uittoets. Meer is er ook niet nodig, de Cabasse StreamCONTROL App omvat alle andere instellingen en opties. De achterzijde is niet veel drukker. De aansluitingen, de hoofdschakelaar en twee minuscule toetsen voor reset en pairing.
Vers uit de doos kreeg ik de Abyss binnen vijf minuten aan het spelen, terwijl ik voor het eerst kennismaakte met de Cabasse App. Met een paar stappen welke worden beschreven in een Quick Setup Guide is er verbinding met de Abyss en wordt de gebruiker door de vervolgstappen geleid. Dat alles in het Nederlands. Wie beschikt over Cabasse luidsprekers heeft extra mogelijkheden, denk daarbij aan het ingeven van de luisterpositie, de plaats van de luidsprekers in de ruimte en DSP. Met elk ander merk luidsprekers regel je de hoge en lage tonen, een “Dynamic Fidelity Enhancer”, zeg maar gewoon loudness, de stereobalans, audiospectrum (extra hoog of laag) en de audiokwaliteit is in te stellen (al ontgaat mij het nut van de laatste optie).
Wel weer heel interessant is de mogelijkheid om via de Abyss muziek vanaf USB te streamen naar andere Cabasse apparaten in huis of naar Cabasse actieve luidsprekers. De Abyss kan onderdeel worden gemaakt van een multiroom omgeving. De prijs voor al dit fraais, de streamer, de krachtige versterker, de fraaie afwerking, het is een bescheiden 1.690 euro waarmee Cabasse scherp geprijsd de markt voor all-in-one’s in gaat.
Up and running
Aansluiten is gemakkelijk. Ik koos voor Wifi dit keer, uit gemakzucht want dan hoef ik geen kabeltje te zoeken. Mijn Falcon LS3/5a luidsprekers prikte ik in aan de achterzijde, nog een netsnoer, dan ben je eigenlijk al klaar. Extra was een analoge bron in de vorm van een andere streamer en via HDMI een tv-toestel. Een hoofdtelefoon is nog even geprobeerd. De app gaf duidelijk aanwijzingen hoe verbinding te krijgen met mijn netwerk.
Wifi heeft daarna onvoorwaardelijk stabiel gespeeld, urenlang internet radio gebruiken gaf geen enkele drop-out. Grappig detail, als de Abyss wordt aangezet hoor je een toon door de luidsprekers, dan een stem die vertelt dat een netwerk connectie wordt gelegd en daarna dat de verbinding er is. Dat kun je uitzetten, ik vond het zelf wel prettig om te horen dat alles is verbonden.
Praktijkervaringen
Voor- en tegenstanders van schakelende voedingen en klasse D-versterkers buitelen om elkaar heen zodra de aankondiging wordt gedaan dat HIFI.NL de Cabasse Abyss gaat bespreken. Kennelijk vergeten veel audioliefhebbers dat producten evolueren en dat elektronica nog steeds beter en beter wordt. Een gevestigde naam als Cabasse gaat zijn reputatie niet vergooien met een Abyss waarin ze een minderwaardige versterker of voeding stoppen. Daarmee wil ik de Abyss ook niet gaan vergelijken met een Chord Ultima mono eindversterker van 43.000 euro waarin ook een schakelende voeding zit, maar het geeft wel aan dat de schakelende techniek echt niet inferieur is. Net zo min als klasse D-versterkers dat zijn.
De eerste klasse D-exemplaren waren verre van favoriet hier in huis, over de jaren is die mening fors bijgesteld met de komst van betere schakelingen. Klasse D heeft een paar grote voordelen: laag energieverbruik, hoog rendement, klein en weinig koeling nodig. Vooral het lage energieverbruik begint door te tellen in de portemonnee. Daarbij is de Abyss typisch een apparaat dat in de ochtend aan gaat en met het afsluiten van de tv in de avond pas weer uit. Een zorgeloos product. Kortom, je kunt oude en moderne techniek op de juiste manier inzetten of verkeerd gebruiken. Maar nieuwe techniek afwijzen omdat het nieuw is, dat is flauwekul.
Dat gezegd hebbende kan ik vervolgens met de hand op het hart verklaren dat Cabasse een juiste weg bewandelt met de Abyss. Al is de weergave niet van een niveau als Chord Electronics Ultima, het is plezierig luisteren naar en werken met de Abyss. Langer dan verwacht staat hij aangesloten op mijn Falcon luidsprekers, eigenlijk een paar klassen te hoog in relatie tot de aanschafwaarde van de Abyss, maar zolang ik van muziek kan genieten via de diverse opties hoeft hij niet weg.
Mede door de stabiele wifi speelt klassieke muziek over internetradio veelvuldig op de achtergrond als ik aan het werk ben. Of als de tv aan gaat, dan luister ik met de Abyss toch een heel stuk fijner naar muziek of spraak dan via de plastic, platgeperste luidsprekers in de tv zelf. Met de Abyss en de Falcons versla ik menige, zo niet elke soundbar zolang het om stereoweergave gaat. Met de doelgroep voor een Cabasse Abyss in het achterhoofd ga ik u niet vermoeien met extra toeters en bellen als Roon software, gratis Spotify kwaliteit evenmin, Tidal lijkt mij veel gebruikt en met Tidal Connect in de app werkt dat prima.
Wegdromen
Dromerige muziek van Hania Rani vult de ruimte voor mij, waarbij de Abyss versterker ervoor zorgt dat muziek los weet te geraken van de weergevers. Op een hele fraaie manier waarover ik eigenlijk een beetje verbaasd ben. Vaak zit in deze prijsklasse de muziek meer vastgeplakt aan de weergevers. Zeker met externe bronnen zoals een Tidal muziekservice. De resolutie is niet het hoogst haalbare, dat wordt ook niet verwacht.
Omschakelend naar een analoge ingang van de Abyss kan ik gebruikmaken van een externe streamer en DAC, die samen een veelvoud kosten van de gehele Abyss. Dan hoor je wel dat de resolutie wat omhoog kan, maar vooral het stereobeeld kan groeien. Tegelijk merk ik op dat de versterker uit de Abyss daarin mee gaat en zijn kwaliteit weet te bewijzen. Opvallend en zeer prettig. Wat nou klasse D affakkelen? Hier staat een prima krachtpatser die niets meer heeft van de korrelige klasse D-eigenschappen van voorheen.
Toch wel leuk dat Tidal, je komt nog eens wat tegen. Carly Rae Jepsen met “The loneliest time” bijvoorbeeld. Wat is dat slecht opgenomen als je net van Hania Rani afkomt. De vervorming spuit om je oren en één track is wel voldoende om te overtuigen dat de Abyss power genoeg heeft. Snel terug naar mijn eigen muziek waar de Franse Vanille leuke chansons weet te brengen. Lekker losjes, al is het stereobeeld nogal plat in hoogteafbeelding en laat diepte in het beeld ook nog wat te wensen over.
Zou iemand die een Abyss koopt daarvan wakker liggen? Ik denk het niet. Koppel aan de Abyss een paar fijne luidsprekers, prijsindicatie 500 tot 1.500 euro per paar en je geniet van muziek. Laat al het audiofiele gedoe maar over aan dat vreemde familielid die zijn hele huis inricht om zijn stereosysteem. En weet u, als je dan op de werkkamer kijkt, dan staat daar heel vaak een Abyss of vergelijkbaar te spelen.
Wat bijvoorbeeld erg lekker gaat is muziek van Pat Metheny, zijn album “What’s it all about” is echt van die muziek waar je een glas wijn bij drinkt, dat je opzet als vrienden langskomen, of als je gewoon even helemaal niets wilt aan verstoring en wegzakt op de muziek. Dan is een Abyss een fijne streamer/versterker. Nooit te helder, niet dof of bruin gekleurd, de neutraliteit is evenredig verdeeld over de frequentieband.
De Abyss mag je gerust onopvallend noemen, hij doet zijn werk, rustig, zonder mankeren, zonder klagen, zonder te staken. Vooral rust in de weergave kan ik waarderen, vandaar dat hij uren en uren achtereen speelde zonder dat ik de neiging kreeg de muziek te stoppen. Zoals alle waar naar zijn geld is, is de Cabasse Abyss geen high end apparaat, dat de fabrikant er het predicaat Hifi aan geeft is meer dan terecht. Wat ik ook verder speelde, via tv naar binnen haalde of via internetradio, mij hoorde je nooit klagen.
Prettige partner
Geen idee waarom Cabasse de naam Abyss heeft gegeven aan deze all-in-one. Een beetje ophemelen van de geboden kwaliteit is meer op zijn plaats dan het apparaat naar de afgrond verwijzen. Een paar weken lang vormde de Abyss het hart van mijn kleine muzieksysteem en verrichte zijn taak met verve.
De weergave van zowel eigen muziek, als via streaming diensten, als vanaf internetradio of tv-signaal was meer dan bevredigend. In de prijsklasse waarin de Abyss is gepositioneerd is de concurrentie hevig en dat draagt ertoe bij dat fabrikanten hun best doen om boven het maaiveld uit te steken. Net zo goed als dat apps beter en beter worden, vriendelijker in gebruik, stabieler en overzichtelijker.
Cabasse, met zijn jarenlange ervaring in het vervaardigen van passieve en actieve luidsprekers, heeft de kennis gebundeld in de Abyss. Daarmee een all-in-one op de markt gezet met een Frans design uiterlijk en gedegen technologie aan de binnenzijde. De Abyss is geen tovenaar voorzien van vele ingangen, de mogelijkheden daarin zijn beperkt, maar wat hij via de ingangen weergeeft is van prima kwaliteit. Intern is de streamer en de DAC in combinatie met de versterker op een manier geïmplementeerd die alle drie de onderdelen optimaal benut. Elkaars gelijke zijn in kwaliteit. Daarmee is er een all-in-one gekomen die zeker de aandacht moet krijgen als u in de markt bent voor een oplossing als deze. Hij mag best in de studeerkamer staan, een plekje in de woonkamer met een paar fatsoenlijke luidsprekers verdient hij ook.
Cabasse Abyss
1.690 euro | www.penhold.nl
Beoordeling 4,5 / 5