REVIEWOPPO Store

Review: Magnetar UDP800 UHD bluray-speler

Eric Beeckmans | 27 februari 2023 | Fotografie Fabrikant

De Magnetar UBP800 is een allesspeler die zijn naam waardig is. Zowel filmfans als muziekliefhebbers kunnen hun volledige bibliotheek afspelen op dit toestel. Niet alleen slikt hij zowat alle types schijven, hij speelt ook heel wat mediabestanden en zelfs iso-bestanden. Beeld- en geluidskwaliteit zijn prima, en de speler heeft geen grote mankementen, al vonden we wel een paar kleine softwarefoutjes. Die waren echter zeker niet van dien aard dat we het echte problemen vinden. Dat er geen streamingapps zijn of een mediabibliotheek is mogelijk de enige een opmerking, maar voor een rasechte schijfspeler is dat geen verrassing. De prijs is helaas erg hoog.

PLUSPUNTEN

• Universele schijfspeler
  • Fluisterstil loopwerk
  • Dubbele HDMI-uitgang (een voor audio)
  • Goede USB- en netwerkmediaspeler
  • Robuuste afwerking

MINPUNTEN

• Infoscherm heeft zeer beperk nut
  • Klein problemen met iso-bestanden (opgelost vanaf software 526-F01)
  • Geen streamingapps

Een UHD Blu-ray-speler die zich profileert als een allesspeler? Het is geen alledaags zicht meer nu streaming een steeds belangrijkere rol opeist. Maar voor de hardcore filmliefhebbers zal fysieke media nog lang belangrijk blijven, en dus ook een high-end speler zoals deze Magnetar UDP800.

Voortreffelijk afgewerkt

Aan de buitenkant ziet de speler er alvast erg goed uit. Geen opvallende vormgeving, maar een klassieke 43 cm breed, zodat hij eventueel mooi in een rack past. Het design ademt eenvoud uit met zijn strakke lijnen, licht afgeronde hoeken, een twee tonen grijs/zwart geborsteld metalen voorzijde en donkergrijze satijnen bovenzijde met het Magnetar logo erin gedrukt.

Geruststellend zwaar is hij ook, de speler weegt acht kilogram, en hij staat op vier brede, ronde voeten met een prima antislipzool. Zijn gewicht komt onder meer van een drie millimeter dikke stalen plaat die het chassis beschermt tegen vibraties. De behuizing zelf is ook meer dan stevig genoeg om een extra apparaat te dragen.

Vooraan is er een ruim display, dat je uiteraard kunt dimmen indien gewenst, rechts tiptoetsen voor eject, power en afspeelfuncties en links een USB 2.0-poort die schuilt achter een klein afdekplaatje. Alle verdere aansluitingen staan achteraan.

Aansluiten!

Aan de achterzijde vinden we een uitgebreide selectie aansluitingen. Er zijn twee HDMI-uitgangen, waarvan één enkel audio doorgeeft. Dat is handig mocht je een oudere AV-receiver hebben die geen moderne videoformaten kent. Je sluit de ‘main’ HDMI-uitgang dan aan op de tv en de ‘audio’ HDMI-uitgang op je AV-receiver. Er zijn ook coaxiale en optische SPDIF digitale uitgangen, maar denk eraan dat je dan beperkt bent tot stereo PCM of basis Dolby Digital en DTS. SACD en DVD Audio kan je ook niet via deze weg beluisteren. Wil je een analoge uitgang, dan kan je de stereo cinch of balanced XLR-uitgang gebruiken. Een multikanaal analoge uitgang ontbreekt.

We vinden ook een tweede USB 3.0-poort, een Gigabit ethernet-poort en RS-232C-poort voor automatisatie. De USB-poorten zijn beperkt tot 500 mA laadstroom, geen probleem voor flashgeheugen, maar voor sommige externe harde schijven volstaat dat mogelijk niet.

Bediening

Het Home menu is erg eenvoudig, met zes iconen (Schijf, Foto, Muziek, Video, Netwerk en Instellingen). De instellingen bieden de gebruikelijke opties, de belangrijkste vinden we de mogelijkheid om bij de resolutie voor ‘source direct’ te kiezen, waarbij de speler (afhankelijk van de mogelijkheden van je tv), de media aanlevert in de oorspronkelijke vorm. Dat is belangrijk omdat je de upscaling dan kunt overlaten aan de tv die daar vrijwel zeker beter in is. Maar je kan er uiteraard voor kiezen om de speler dat werk te laten doen. Navigatie door de menu’s ging bijzonder vlot. Hou er wel rekening mee dat dit echt een mediaspeler is. Er zijn geen streaming-apps en ook geen toepassingen om een mediabibliotheek te beheren.

De afstandsbediening oogt wat overweldigend, maar is eigenlijk bijzonder handig. De afspeeltoetsen liggen goed geplaatst, zodat alles binnen bereik van je duim zit. Boven de d-pad heb je een hele reeks toetsen die je bepaalde instellingen snel laten veranderen, of waarmee je bijvoorbeeld een andere ondertitel of soundtrack selecteert. De afstandsbediening heeft ook verlichting, handig in een donkere thuisbioscoop.

Het display heeft weinig nut. De info die je er terugvindt is zeer beperkt. Om maar iets te noemen, de audio-informatie zegt enkel of je PCM of DSD uitstuurt. Over andere formaten of hoeveelheid kanalen is er geen info. De looptijd van de speelfilm is ongeveer het enige nuttige. Je kan het scherm dimmen, of zelfs uitzetten.

Werkelijk een allesspeler

Je uitgebreide collectie schijven slikt hij zonder problemen. Naast UHD Blu-ray, Blu-ray 3D (en BD-R, BD-RE), DVD (en DVD-R/RW, DVD+R/RW), en CD (en CD-R/RW) speelt hij ook SACD en DVD-Audio.  En in stilte, want behalve een heel zacht gezoem waarvoor je je oor echt op minder dan 50 cm van de speler moet houden, maakte het speler mechanisme geen geluid. De lade opent en sluit ook erg vlot en zacht. Onze versies was gemodificeerd zodat hij regiovrij is voor DVD. Voor Blu-ray schijven kan je eenvoudig met de remote schakelen tussen verschillende regio’s. Je kan de speler ook zonder die mod krijgen, dan spaar je 100 euro uit. Een regio 1 dvd bleek in elk geval geen probleem te vormen, behalve dan dat de 60 Hz-content werd geconverteerd naar een 50 Hz-uitgangssignaal. Wat we ook deden in de instellingen veranderde daar niets. Dat leverde echter geen beeldproblemen. Het enige andere probleem dat we kunnen signaleren is dat de speler onze Spears & Munsil Ultra HD Blu-ray testschijf afspeelde in Dolby Vision, ongeacht of we HDR10-content of Dolby Vision-content selecteerden. Met al onze andere filmschijven hadden we dat niet, die speelden perfect zoals het hoort.

Ook via USB of netwerk

Maar wat ons ook interesseert is hoe goed de mediaspeler is. Die wordt wel eens verwaarloosd op high-end schijfspelers. Maar ook daar scoort hij erg goed. Je kan media aanleveren via USB, of via de netwerkverbinding. Via DLNA of SMB. Vooral dat laatste is erg handig, dan kan je een gedeelde map op je NAS bijvoorbeeld rechtstreeks benaderen. De handleiding geeft geen lijst van ondersteunde formaten, maar vermeldt wel dat gezien de enorme hoeveelheid formaten en combinaties niet gegarandeerd is dat hij alles afspeelt.

Dat is een begrijpelijke opmerking. Maar de speler doet het best wel goed. Hij speelt nagenoeg al onze testbestanden. Een enkel bestand met 4096 als horizontale resolutie werd geweigerd, en de recente AV1-codec is niet ondersteund. Oudere vob-bestanden (van DVD) leest hij wel, maar hij speelt ze af in een foute beeldverhouding. Maar alle courante formaten (Divx, xvid, H264, H265) leverden geen problemen. Je kan ook HDR-bestanden spelen in HDR10, HLG of zelfs Dolby Vision.

Voor ondertitels is de ondersteuning beperkter, daar kan je enkel gebruik maken van srt-bestanden. Ook de audio-ondersteuning is erg goed, daar konden we aan de slag met mp3, wma, aac, flac, alac en wav, en zelfs DSD-audio. Zelfs meerkanalsvarianten tot 192KHz/24 bit zijn geen probleem. Dolby en DTS-formaten zijn ondersteund, tot in de hoogste varianten (Dolby True HD en DTS HD Master Audio) en ook Dolby Atmos of DTS-X kan de speler doorgeven.

Ook iso-bestanden, maar niet zonder problemen

Deze optie wordt gratis beschikbaar gesteld als je de speler koopt met de regiovrij modificatie. Iso-bestanden zijn een manier om een volledige schijf te archiveren. De speler kan er mee overweg maar heeft er wel wat eigenaardige problemen mee. Zo vind je alle iso-bestanden enkel terug onder het Video-menu, ook als dat audiobestanden zijn. En nadat je zo een bestand gespeeld hebt, kan je niet zomaar een ander starten. De speler mount het iso-bestand intern alsof het een schijf is. Dat is ook zo zichtbaar op het Home menu.

Om een ander bestand te spelen moet je dus eerst eject gebruiken. De lade opent en sluit, ook al is dat niet nodig, maar daarna vang je nog steeds bot. De speler meldt dan een unknown disc. De enige optie is de speler even uit- en terug inschakelen. Geen drama, maar wel lastig als je je media op die manier bewaart.

Update 27/02: de speler is opnieuw getest met de laatst beschikbare firmware (526-F01 van 17 februari). De belangrijkste problemen bij het afspelen van iso-bestanden zijn daarmee opgelost. Iso's verschijnen nog steeds enkel in het Video-menu, ook de iso die we hebben van een SACD (die dus enkel audio bevat). En wanneer je een iso-bestand afspeelt, is dat daarna nog steeds zichtbaar op het Home-scherm. Maar we konden nu wel probleemloos andere bestanden starten, of een echte schijf afspelen zonder dat het nodig was om te ejecten, of de speler uit- en in te schakelen. Ook de Unknown Disc-melding kwam niet meer voor. Zorg er dus zeker voor dat je minstens op deze firmware zit.

Beeld- en geluidskwaliteit

De Magnetar leverde een uitstekende beeldkwaliteit. Al laten we een taak zoals upscaling liever over aan een moderne televisie, leverde de UDP800 ook goede resultaten. Op fouten konden we speler niet betrappen. De deinterlacing is prima en vermijdt kartelranden en stapjesvorming. De speler detecteert ook snel en betrouwbaar allerlei verschillende film- en videoframerates. Je kan video de video-presets helderheid, contrast, saturatie, kleur en scherpte bijstellen. Het is goed dat die mogelijkheid er is, maar over het algemeen kies je best om dat neutraal te laten, en eventuele aanpassingen te doen op je projector of tv. Kan je display gaan HDR aan, dan zet de Magnetar die beelden voor je om naar SDR, met een heel mooi resultaat.

De Magnetar is uitgerust met een high-end Burr-Brown PCM 1795 DAC, en kan in Pure Audio mode geschakeld worden zodat hij zich echt gedraagt als een audiospeler, het videosignaal wordt dan uitgeschakeld. Wie de speler aansluit op een hoogwaardige stereoversterker kan zo van een hifi-audiobeleving genieten.

Magnetar UBP800
1.699 euro | inclusief optionele Multizone- Region free Pro Ultimate modificatie (100 euro) | oppostore.nl
Beoordeling 4.5 / 5