Review Bowers & Wilkins PI5 S2: de Apple Airpods Pro Killer?

PLUSPUNTEN

• Luxe design en uitstraling
  • Goede ANC
  • Uitstekende audioweergave op hifi niveau

MINPUNTEN

• Niet een echte allrounder

De Bowers & Wilkins PI5 S2 is een update van de S1 versie. Voor ons is het echter een primeurtje, omdat we ontdekten dat we die S1 nooit getest hebben. De PI7 S1 wel, overigens. Maar laten we eerlijk zijn, ieder excuus dat we kunnen verzinnen om lekker lang te luisteren naar nieuwe head-fi, is in onze ogen al snel goed. Dus dat doen we dan ook met heel veel liefde.

Bowers & Wilkins PI5 S2

Met een adviesprijs van 299 euro is de directe concurrent gemakkelijk te raden. De Apple AirPods Pro in de tweede generatie, ook net door ons aan de tand gevoeld. Zeker de doelgroep die dit bedrag aan een draadloze in-ear wil uitgeven, wil van tevoren weten of je een goede keuze maakt. We gaan de B&W PI5 S2 daarom eens uitgebreid testen, uiteraard ook in vergelijk met de Apples (want je kunt je geld maar één keer uitgeven) en brengen later vandaag op de 'embargodag' van de nieuwe B&W's ook een review van de grotere broer PI7 S2, die je dan via deze link kunt lezen.

Het design is een makkelijke inkopper. Bowers & Wilkins heeft door de jaren heen een standaard ontwikkeld, als het aankomt op een luxe uitstraling. Wat we zien in het design van de speakers, ebt door naar de hoofdtelefoons. Ook bij de B&W PI5 S2. Als we kijken naar deze PI5 S2, is die luxe uitstraling opvallend, zonder echt te schreeuwen. De buitenkant heeft de rvs-ring, op de kast in een off-white kleur. Tekenend is de kleur van de eartip. Oranje gecombineerd met transparant. Het heeft iets speels, zonder dat het afbreuk doet aan het gehele design.

Ook de case is meegenomen in het fraaie ontwerp. In vergelijk met de meeste andere is de case iets groter, maar dat heeft ook zo z’n voordelen. Denk bijvoorbeeld aan draadloos opladen. Qua techniek heeft B&W goed haar best gedaan. TWS en Qualcomm aptX zorgen voor een stabiele verbinding. Die verbinding maakt het mogelijk om te werken tot aan 24 bits. Combineer je dat met 9,2mm drivers, goede versterking en Advanced DSP, dan heb je een recept voor hi-res hifi. Van ANC mag je nu een hoop meer verwachten. Want B&W heeft daar veel aandacht aan besteed. Hiervoor is niet alleen de software aangepakt, maar ook de microfoons. Maar liefst twee microfoons per oordopje, die ervoor zorgen dat er geluid geblokt of doorgelaten wordt.

Muziek met de grote B en W

In gebruik nemen van de B&W PI5 S2 is vrij eenvoudig, koppelen met de telefoon en zorgen dat je de Bowers & Wilkins hoofdtelefoon app installeert. Op het moment dat we de case opmaken, valt ons oog op een kleine instructie. Het is de bedoeling dat je de oordop in je oor duwt en dan ligt naar beneden draait. Hierdoor heeft de microfoon meer ruimte en werkt de ANC beter.

De B&W PI5 S2 zit vervolgens erg goed en voelt goed aan. Ook als we bewegen met het hoofd, hebben we het gevoel dat het prima blijft waar het hoort. Dan is het nu de hoogste tijd voor muziek. Hiervoor gebruiken we Tidal. We willen de B&W PI5 S2 het vuur aan de schenen leggen. Daarom kiezen we voor excellente muziek, maar ook voor “slechte” muziek. Het zal straks duidelijk worden waarom we dat doen. We kiezen onder meer voor:

- Hans Zimmer – Blade Runner 2049
- Sean Paul – Dutty Rock
- Rodriguez – Cold Fact
- Metallica – S&M

Een zeer uiteenlopende keuze qua muziek. Laten we beginnen met de soundtrack van Blade Runner. Van het begin tot het einde staat hier de kwaliteit van de muziek voorop. Dat komt omdat het moet voldoen aan gestelde normen voor de filmindustrie. Iets waar wij de audiofiele vruchten van plukken. De B&W PI5 S2 laat tot in de diepste punten elk detail horen. Van snelheid in de lage tonen, tot emotie in de hoge tonen.

Wat de PI5 heel erg goed doet is diepte creëren in dat geluid. We horen echt de lagen in de muziek naar buiten uitwijken. Het geeft een heel groots en intens gevoel. Dit is precies zoals je hifi op je hoofd wil ervaren.

Bij het volgende album is het andere koek. Gericht ook feest en knallen. Als de B&W PI5 S2 echt audiofiel is, dan zullen we dat hier terug horen. En dat doen we ook. De muziek zit namelijk vol met opgepompte snelheid en veel laag. De kwaliteit is allesbehalve hifi gericht op de audiofiel. De B&W PI5 S2 moet dus laten horen hoe het echt klinkt. Als er wordt gezegd; “Okay, je wil hiernaar luisteren, prima. Maar ik heb je gewaarschuwd. Ik ga het niet romantiseren of mooier maken dan het in werkelijkheid klinkt.” En precies dat is wat er gebeurt. We horen dat de opname niet audiofiel is en er veel aangedikt laag in ziet. De Bowers & Wilkins PI5 S2 laat je horen zoals het is.

Dat heeft bij Rodriguez, maar zeker bij Metallica een goede uitwerking. Want bij Rodriguez genieten we van de dubbele teksten en emotie. En Metallica is op en top genieten van prachtige tonen en geweldige muziek. Hier horen we duidelijk dat de B&W PI5 S2 speelt op het hoogste niveau.

Praktisch gebruik

We hebben de B&W PI5 S2 uitgebreid ingezet voor bellen, ANC en teams vergaderingen. Zochten we rust, terwijl de wasmachine of droger aanstond, dan ging de ANC aan. Op die manier vonden we rust en focus om werk af te krijgen. Met horen en gehoord worden, scoort de PI5 S2 een goede voldoende. Prima om dagelijks mee te werken. Een enkele keer hebben we last gehad dat er een kanaal uitviel. Dat gebeurde zonder aanleiding. Misschien iets dat met een software update nog aangepakt kan worden.

Met de B&W PI5 S2 kan je prima schakelen van muziek naar films en door naar een gesprek. Al heeft de voorkeur wel muziek en films. Muzikaal gezien is er niks wat qua kwaliteit bij in de buurt komt. Details in de muziek worden met zoveel precisie en kwaliteit weergeven, dat is een ervaring op zich. Dat aspect is ook precies wat je nodig hebt bij het kijken van films en series. Dat zorgt voor een beleving die 100 punten scoort.

Appels met peren vergelijken

Dan het moment van de waarheid. Hoe staat de B&W PI5 S2 tegenover de Apple AirPods Pro? Het antwoord zal je misschien verbazen. Als je namelijk op zoek bent naar een draadloze in-ear die allround goed scoort, dan is Apple waarschijnlijk de betere keuze. Maar als de voorkeur ligt op het luisteren van muziek en kijken van films, dan is de B&W PI5 S2 de betere keuze. De weergave van muziek, de details, het laag, de vocalen, alles bij elkaar maakt dat de B&W PI5 S2 veel muzikaler is in vergelijk met de Apple AirPods Pro. Het speelt zelfs gemakkelijk twéé niveau’s hoger. Ook het design straalt veel meer luxe uit.

Apple doet andere dingen toch echt weer beter. De kwaliteit van gesprekken is bijvoorbeeld beter. Evenals de ondersteuning in de software en integratie in het systeem. De case van Apple voelt bijvoorbeeld een stuk degelijker aan dan die van B&W. Het grote verschil zal wat ons betreft zitten in het feit dat een audiofabrikant  ook software moet leveren. Tegenover een hard/softwarefabrikant die ook een audioproduct levert. Waar ligt je core business? En wat heeft jou voorkeur?

Eindoordeel

De B&W PI5 S2 is een aangename verrassing in een overvolle zee van draadloze in-ears. We kunnen met recht zeggen dat we genoten hebben van het testen. Mede ook omdat de PI5 S2 op een topniveau speelt. Door die hoge kwaliteit van weergave, heb je het al snel over een top 3-product in de huidige markt voor in-ears in deze prijsklasse. Die enkele keer dat we even connectie met het linkerkanaal verloren, dan nemen we voor lief. Dit is echt de draadloze in-ear die je koopt, omdat je een voorliefde hebt om naar muziek op hoog niveau te luisteren. Dat heeft Bowers weer prachtig gedaan.

Bowers & Wilkins zet met de PI5 S2 een in-ear neer die echte hifi ademt. Er is weinig op de markt dat speelt op dit niveau en voor dit geld. De B&W PI5 S2 koop je omdat je graag naar muziek luistert en niet omdat je een draadloze in-ear zoekt voor allround gebruik. De kleine tekortkomingen, die nemen we voor lief.

Bowers & Wilkins PI5 S2
299 euro | Beoordeling 5 / 5