HI-VISITAVNUE

HiVisit Audio TV Centrum: 'We denken graag mee om een mooie oplossing te vinden'

Een jaartje geleden verhuisde Audio TV Centrum in Eindhoven naar een nieuw pand. De winkel verplaatste zich niet heel ver, 100 meter slechts. Maar voor de 44-jarige zaak was het een gelegenheid om zaken te vernieuwen en nog beter aan te pakken. 

Het is een heel andere winkel die we nu betreden dan het oorspronkelijke Audio TV Centrum. Dat oude pand was ook wel groot, maar veel minder overzichtelijk dan de immense open ruimte waar we nu staan. Grote etalageramen laten veel licht binnen, dat geeft direct een aangenaam gevoel als de zon schijnt. Door de ruiten kunnen we meteen de nieuwe KEF Blade META bewonderen, evenals een reeks verleidelijke platenspelers. Dat nodigt uit om een kijkje te nemen! Bovendien is de winkelruimte fraai maar ook heel slim ingedeeld.

Zodra je binnenwandelt krijg je meteen een klare kijk op wat er allemaal te vinden is. We zien onmiddellijk dat het aanbod aan audio en video immens is, met aan de muren grote schermen van LG, Samsung, Sony en Panasonic. Dat is nu eenmaal het ‘TV’-gedeelte uit de naam. Maar qua audio is er nog veel meer te ontdekken.

Geen toeval, horen we later, want het ATC-team wil zowel qua hifi als qua surround inzetten op kwaliteit. En het aanbieden van een uitgebreid assortiment op verschillende prijspunten hoort daarbij. Die indruk krijgen we inderdaad, want in een oogopslag zien we fraaie Focal-speakers, de volledige line-up van KEF (incluis de LS60 Wireless), de nieuwe Bowers & Wilkins 800 D4-reeks en de 700 Serie, en nog veel, vĂ©Ă©l meer. In de verte torenen de ontzagwekkende DALI KORE-monsters boven alles uit – maar daar hebben we het zo meteen over.

Meteen geholpen

Een voordeel van de nieuwe winkelruimte: lang zoeken naar iemand die je kan helpen hoeft niet. Wij stappen binnen en zowel Menno en Roel zorgen onmiddellijk voor een hartelijk ontvangst. Door die open inrichting spreek je hen (of de andere medewerkers) heel makkelijk aan. En omgekeerd word je zeker niet aan je lot overgelaten. We merken het meermaals tijdens ons bezoek aan de winkel: een nieuwe bezoeker wordt snel begroet. “Wordt u al geholpen?”, het duurt geen drie minuten. Er is ook een gezellig koffiehoekje, weg van de drukte. MĂ©t koffiemachine en comfortabele stoeltjes en tafeltjes.

Het heeft iets weg van een knus Frans cafeetje, vinden we. “Niets leuker dan hier met klanten te gaan zitten en te praten. Maar vooral te luisteren, en horen wat ze zoeken en wensen”, verklapt Menno. “Dat is meer ontspannen dan aan een bureau plaats te nemen en dat ik achter een computerscherm zit.”

Van links naar rechts: Roel, Wilbert en Menno

“Mijn favoriete dag is de zaterdag. Dan hebben de mensen meestal geen andere afspraken en kunnen we alle tijd nemen.” Dat ontspannen uitzoeken en opsporen van de juiste ‘oplossing’ die bij de klant past is echt wel de essentie van de Audio TV Centrum-aanpak, horen we van Roel van Nunspeet. Hij is samen met Wilbert Schepens de eigenaar van de winkel. Menno Diepstraten is al vele jaren enthousiast deel van het team, en leidt ons rond in de winkel. Een strenge hiĂ«rarchie heerst hier niet op de werkvloer, dat merk je ook heel snel. De ontspannen sfeer komt ook omdat iedereen hier met plezier op elkaar is ingespeeld.


De winkel verhuisde eind vorig jaar naar dit nieuwe pand. Vooraf was het een enorme klus om alles te plannen en in te richten, vertelt Roel. Wat ons betreft ziet het er al heel knap en afgeborsteld uit. “Maar we zijn nog altijd dingen aan het perfectioneren.”

Even naar Ibiza?

De grote open winkelvloer blijkt een tikje misleidend te zijn. In de winkelruimte zijn er verschillende hoekjes waar muzieksystemen opgesteld staan. Maar om echt te luisteren? Dan moet je naar een van de aparte luisterruimtes. 

Lounges heten ze hier, en dat past weer goed bij de ontspannen sfeer. Achteraan vinden we zo drie lounges, met uitnodigende namen: Cuba, Ibiza en Classic. Elk is net anders ingericht, maar wel mooi en comfortabel.

Elke lounge net iets anders dus, en elk wordt dan ook voor verschillende types demonstraties gebruikt. In Cuba komen eerder high-endtoestellen aan bod bijvoorbeeld. Maar de opstelling kan worden aangepast naargelang wat de klant wil beluisteren, zegt Menno. Wat voor ons duidelijk is, is dat het team echt goed over de luisterlounges heeft nagedacht. En er mee bezig blijft. Akoestisch krijgen we de indruk dat ze prima in orde zijn, maar er wordt nog aan getweakt. “We hebben in de Cuba-lounge de achtermuur en het plafond met dempende panelen met latjes bedekt. Het ziet er mooi uit, maar het dempte net te veel. Vooral aan het plafond vooraan."

"Dus hebben we ze recent nog verder aangepast met extra latjes die we er tussen lijmen. We zijn nog niet helemaal klaar. Er gaan nog panelen weer weg en er moeten nog basstraps achteraan komen. Het moet nu eenmaal echt helemaal in orde zijn”, luidt het weer. In een andere lounge is de akoestiek ‘in orde’. “Dit is voor mainstream-audio en het moet klinken als een modale woonkamer.”

De lounges blijven bruikbaar als het druk is in de winkel. Doe de deur toe en het is bijna doodstil in de Cuba Lounge. Je concentreren op de muziek die uit de opgestelde apparatuur zal vast wel lukken. En dat is ook de essentie, zegt Menno: “Ik heb recent zelfs het licht uitgedaan toen iemand kwam luisteren. Niet omdat hij dat vroeg, maar wel omdat hij te veel met de toestellen bezig was. Het was belangrijker dat hij naar de weergave luisterde. ‘Zitten en luisteren’, zei ik toen.”

De akoestiek in orde brengen is trouwens iets dat ATC ook voor z’n klanten kan doen. Meestal draait het dan rond problemen oplossen door iets toe te voegen, zoals demping of een reflector, maar soms kan het net anders uitdraaien. Menno vertelt over iemand die onbezonnen te veel akoestische panelen had geplaatst, waardoor z’n muzieksysteem heel levensloos klonk. Na wat overtuigingswerk mocht hij de panelen wegnemen en anderen plaatsen, waardoor het muzikale plaatje opeens wĂ©l klopte. We horen zo nog anekdotes (“Een plant of schilderij plaatsen kan al veel doen”) waarbij vooral naar voren komt dat down-to-earth en nuchter advies geven het ATC-team niet vreemd is.

Krix

De drie lounges achteraan de winkel zijn bedoeld voor het beoordelen van stereospullen. Er is daarnaast een toegewijde thuisbioscoop waarin filmliefhebbers kunnen proeven van de betere surroundervaring. Ook hier is veel gedaan om de akoestiek optimaal te krijgen. Kijken we binnen, dan zien we echter geen luidsprekers.

“Neen, de kanalen vooraan zitten achter het projectordoek. Het zijn trouwens hele goede inbouwluidsprekers van de Australische high-end fabrikant Krix. Wij hebben als eersten in de Benelux een opstelling van dit merk.”

Roel en Menno halen vlug het vaste doek weg – dat is zo voorzien – en we zien inderdaad een machtige opstelling die uit meerdere modules bestaat met hoornvormige waveguides gecombineerd met grootse dynamische drivers. Ook de luidsprekers elders in de ruimte zijn onzichtbaar of weggewerkt in het plafond. Tegelijkertijd zijn er wel aansluitingen zodat iemand die een surroundopstelling van pakweg Bowers & Wilkins of Focal wil beluisteren, dat kan. “We stellen het dan hier op”.

Ook de vaste toestellen – een Sony & JVC-projector, UHD Blu-rayspeler van Panasonic en processor en eindtrappen van Marantz – kunnen vervangen worden door andere producten als een klant ze wil uitproberen. Je hoeft enkel plaats te nemen in de gerieflijke sofa. Een mooi stukje design, trouwens, niet zo’n typische bioscoopstoel.

Bij mensen thuis een betere surroundopstelling bouwen met bijhorend groot scherm doet het ATC-team steeds vaker. Het zit echt in de lift: “We kunnen een echte thuisbioscoop op maat ontwerpen. We hebben twee monteurs op de weg zitten en we rijden zelf ook regelmatig naar klanten thuis. En kunnen dus makkelijk overleggen met aannemers of elektriciens, en ook akoestisch advies geven. Echt de aankleding doen we zelf niet, maar we zitten dan samen met interieurspecialisten en kastenbouwers.”

Een goede mix 

Er zijn verschillende speakers en toestellen verspreid opgesteld in de winkel, maar hier en daar vinden we ook wat grotere clusters van toestellen. De volledige achterwand bestaat bijvoorbeeld uit een ingebouwde rek waarin heel veel versterkers en bronnen geparkeerd zijn. Het is echt immens - het wordt enkel onderbroken door de deuren naar de luisterlounges.

“We wilden niet een jaren tachtig of negentig-kast, maar iets dat het echt deel van de muur werd.” We zien dan ook een grote aanbod aan AV-receivers, stereoversterkers, streamers en meer. Een deel van de wand wordt bezet door de vele modellen van Denon en Marantz, incluis compactere modellen. Maar we signaleren ook de audiofiele streamers van Auralic, Lumin en HiFi Rose.

“Eerst dachten we dat klanten misschien vanuit hier nog snel speakers zouden kunnen beoordelen. Maar we zien snel dat we ze toch liever de luisterlounges insturen om rustig zelf een mening te vormen. Komen ze terug met ‘dit is mooi, maar
’, dan kunnen we met die ‘maar’ op zoek naar iets beters.” Het koffiekletsje vooraf is ook wel belangrijk. “Het is belangrijk om te luisteren om te ontdekken wat er nodig is en uit hoeveel apparaten het bestaat. Een goed idee van het beschikbare budget krijgen is ook belangrijk, dat kunnen we beter adviseren.”

De RS150 van HiFi Rose hebben we trouwens al opgemerkt bij het binnenkomen, als streamer bij een Hegel H590 waarop ook een MoFi-platenspeler en Hegel V10-phonoversterker hangt. De Dynaudio Confidence 50’s die erbij staan maken het helemaal af. Het is maar een van de sets die we kunnen bewonderen.

“We werken tegenwoordig veel met Naim, NAD, Rotel Michi, de grotere Marantz-apparaten, Advance Paris
 het is een goede mix, vinden we.” Ook T+A is een geliefd merk.

Op vlak van luidsprekers is het aanbod eveneens bijzonder breed. DALI is natuurlijk dĂ© blikvanger als wij op bezoek komen – want als er Ă©Ă©n ding is dat opvalt, dan is het wel de KORE-luidsprekers. Audio TV Centrum is de exclusieve dealer van deze Deense vlaggenschepen. Maar ook Bowers & Wilkins, Dynaudio, Focal en KEF zijn heel present met verschillende lijnen en modellen. “We merken het liefst met merken die al jaren bewezen hebben goed te zijn.”

Actieve speakers ontbreken ook niet. Logisch, want daar is steeds meer vraag naar. En het speelt ook heel goed. “We proberen ook wel te denken in oplossingen die passen bij de situatie van de klant. Noem het een stukje educatie, hem of haar inlichten over wat kan.”

“We krijgen hier vaak klanten binnen die draadloze speakers of een soundbar willen. Maar we vragen dan altijd wel wat ze juist willen. Want stroomdraden zijn er altijd, dus Ă©cht draadloos kan niet. Dikwijls komt het neer op ‘we willen het bedienen via de smartphone’. Dan is een klein kastje met twee speakers, zoals de NAD C 700, eigenlijk hetzelfde als twee draadloze speakers met stroomdraden. Maar wel met een betere kwaliteit. En eventueel leg je een HDMI-kabel naar de tv. En dat bevalt sowieso meer dan de stereotiepe stereotoren.”

Op het einde van het bezoek blijken we meer dan drie uur te hebben doorgebracht in een winkel die meteen aansprak – en dan nog fascinerender bleek te zijn. Het ruime assortiment, maar vooral de pragmatische, behulpzame aanpak is wat echt indruk maakte. Ook de focus op betrouwbare merken en de ontspannen sfeer maken een bezoekje aan het Audio TV Centrum de moeite waard.

Audio TV Centrum | Geldropseweg 105, Eindhoven | www.audiotvcentrum.nl

Een indruk van de Kolossale Kore van DALI lees je op pagina 2.


EDITORS' CHOICE