REVIEWSony

Review Sony LinkBuds: in-ears met een vrije gehoorgang

De Sony LinkBuds lijken in de basis een soort gimmick, door het opvallende model dat vooral omgevingsgeluid doorlaat in plaats van buitensluit. Toch verdient dat ontwerp de nodige lof, want het komt met veel voordelen. Ze zijn erg licht, ten opzichte van de meeste in-ears nóg kleiner, en dragen zo comfortabel dat je eerder het risico loopt ze vergeten uit te nemen dan dat je ze beu zult raken. Daarnaast heb je nooit het idee afgezonderd te raken van je omgeving, wat prettig is in alles van drukke verkeerssituaties tot werken op kantoor, waar je nooit helemaal het contact wil verliezen.

PLUSPUNTEN

• Draagcomfort
  • Innovatief ontwerp
  • Bediening
  • Ideaal voor bellen

MINPUNTEN

• Laag laat mogelijk te wensen over
  • Laagdrempeligheid waarmee je buitenshuis het volume opschroeft
  • Opgaan in de muziek is toch vooral voor de rustigere omgevingen

Sony heeft in het voorjaar een innovatief nieuw setje in-ears uitgebracht: de LinkBuds. Voordat je gaat juichen dat de Japanse fabrikant weer eens een mooie productnaam heeft bedacht in plaats van een suffe cijfer- en lettercombinatie, moet je weten dat ze voluit de LinkBuds WD-L900 heten. Dat is echter niet wat het meeste opvalt aan deze in-ears, want dat is het design: de Sony LinkBuds zijn ringvormige oordopjes die de gehoorgang gedeeltelijk vrijlaten. In tegenstelling tot de bekende noise cancelling-variant waarmee omgevingsgeluid zoveel mogelijk wordt buitengesloten, hebben we hier dus te maken met een setje in-ears dat ontworpen is om omgevingsgeluid vooral door te laten. Hoe dat klinkt?

Sony LinkBuds WD-L900: eerste (en laatste?) generatie ring-ontwerp

Hoofdtelefoonspecialist Sony heeft de WD-L900 enkele maanden geleden al geïntroduceerd, en bij TechFi vind je allang een review van Jamie. Toch raakten we zelf ook benieuwd, niet in de minste plaats omdat Sony net vandaag de nieuwe versies alweer gelanceerd heeft, de LinkBuds S – waarbij opvalt dat de fabrikant de bijzondere donutgaatjes alweer opgevuld heeft. Enfin, aangezien die ook voor TechFi getest zullen worden*, komen we daar spoedig nog eens op terug. Voor nu blijven we bij de ‘oude’ LinkBuds, dus de WF-L900.

*Update: de review van de Sony LinkBuds S van TechFi is inmiddels al online.

Sony stelt dat de nieuwe LinkBuds WF-L900 vooral bedoeld zijn voor gebruik op kantoor en in het verkeer. In die situaties wil je wel muziek luisteren of een telefoongesprek voeren, maar je wil ook de omgeving blijven horen. De LinkBuds hebben daarom een aparte vorm die de gehoorgang vrijlaat. De ringvormige driver is speciaal voor deze in-ears ontworpen. De geluidskwaliteit moet naar eigen zeggen die van de WF-1000-serie benaderen, maar de fabrikant benadrukt wel dat de LinkBuds meer voor de zakelijke markt bedoeld zijn. Wat dat betekent, is dat er vooral ook ingezet is op de kwaliteit van de microfoons die in de oordoppen verwerkt zijn.

De LinkBuds van Sony worden niet in de gehoorgang geplaatst, zoals andere in-ears. Het ringvormige deel valt in het buitenoor, waarbij het gat in de ring ervoor zorgt dat de gehoorgang geheel vrij blijft. Om de LinkBuds aan te passen aan de maat van het oor, levert Sony rubberen ringen mee die in het bovenste deel van het buitenoor haken.

Persoonlijk is de fit van de LinkBuds perfect, alsof ze op maat gemaakt zijn. De middelste van de 5 meegeleverde inzetstukjes bleek de spreekwoordelijk perfect afgekoelde soep, zodat het in één keer soepel naar binnen gaat. De inzetstukjes laten zich eenvoudig vervangen, dus neem de tijd om ze even af te gaan om de juiste pasvorm te vinden.

Kanttekening is wel dat eens je de juiste vorm gevonden hebt, je toch altijd even in de spiegel moet checken of je ze echt goed in de oortjes geknoopt hebt voordat je op de fiets stapt. Alleen bij de juiste plaatsing mag je er gerust op zijn dat je ze onderweg niet verliest.

Techniek & toebehoren

De LinkBuds hebben dezelfde 'adaptive noise control' als de WF-1000XM4, waarmee wordt bedoeld dat het volume van de muziek automatisch wordt aangepast aan het geluid in de omgeving. Verder hebben ze 'wear detectie': de muziek pauzeert als een oordop uit het oor wordt gehaald.

De oordoppen hebben bovendien een speak-to-chatfunctie, waardoor de muziek vanzelf stopt als je begint te praten. Heel handig, want ondanks dat je – zeker op lagere volumes – nog prima een gesprek kunt voeren met de muziek aan, heb je toch de neiging om ze uit te nemen als je bijvoorbeeld aan de kassa van de supermarkt staat of even bij de bakker binnenloopt. Dat hoeft niet, want bij jouw ‘goedemorgen’ pauzeren je oordopjes automatisch. Wel zo sociaal.

Over spraak gesproken: de LinkBuds kunnen ook overweg met de assistenten van Google en Amazon, en Googles Fast Pair en Microsofts Swift Pair. De LinkBuds hebben bovendien een IPX 4-rating, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat een buitje ze verpest.

Ga je een laagje dieper, dan zou je dezelfde V1-processor als in de WF-1000XM4 aan moeten treffen. Althans, dat lezen we in het begeleidend schrijven, we hebben de kleine discodonuts niet opengeschroefd. Het door AI gestuurde algoritme analyseert volgens de fabrikant stemmen, hetgeen zou moeten leiden tot een betere verstaanbaarheid. Iets wat we alvast kunnen onderschrijven, de WD-L900’s zijn in rap tempo onze belaccessoire van voorkeur geworden. Je bent het ongemak van een kabel kwijt, je eigen stem klinkt een stuk natuurlijker dan wanneer je een vollere in-ear draagt, en de microfoontjes doen hun werk dermate goed dat het voor je gesprekspartner alsnog klinkt alsof je recht in je telefoon praat.

De Sony V1-processor zorgt er ook voor dat de LinkBuds gebruik kunnen maken van DSEE, Sony's eigen algoritme waarmee de geluidskwaliteit van lossy muziekbestanden zoals mp3’s wordt verbeterd. Daarnaast kunnen de LinkBuds overweg met 360 Reality Audio, net als de (meeste) modellen uit de Sony 1000-serie.

Uiteraard komen de LinkBuds, waarvan de behuizing overigens gemaakt is van gerecycled ABS, met een opberg- en oplaaddoosje dat je vrijwel standaard bij draadloze in-ears vindt. De accu's van de oordoppen zelf houden het 5,5 uur uit, maar kunnen met de accu uit het doosje opgeladen worden. De totale accuduur komt daarmee op 17,5 uur. Mochten de accu's van de oordoppen geheel leeg zijn, dan is tien minuten laden genoeg om weer 1,5 uur te kunnen luisteren. Zowel de LinkBuds als de oplaaddoos zijn kleiner en lichter dan de WF-1000XM4. De abs en de oordoppen worden geleverd in een verpakking die geheel van papier is gemaakt.

Bediening

Net als bij de oordoppen uit de 1000-serie zijn de LinkBuds te besturen met een app van Sony, waarin onder andere een equalizer is opgenomen. De LinkBuds hebben geen knoppen en ook geen touchbediening. In plaats daarvan bedien de gebruiker de in-ears door op zijn slaap te tikken. De LinkBuds bevatten een sensor die dergelijke tikken op de slaap registreert. Twee- of driemaal tikken geeft verschillende opties, zoals verhogen of verlagen van het volume of het opnemen van een telefoongesprek.

De functies zijn in de app naar wens in te stellen, waarbij je per oor eenvoudig iets anders in kunt stellen – zoals volume hoger/lager of door naar het volgende nummer.

Sowieso is de Headphones-app van Sony wel iets om even rustig doorheen te lopen. Je vindt er namelijk veel info, maar kunt ook een aantal analyses uit laten voeren op de weergave te optimaliseren. En wat te denken van de opdracht om even beide oren te fotograferen? Een vereiste om gebruik te kunnen maken van de 360RA-weergave – mits je van een van de deelnemende diensten zoals Tidal of Deezer gebruikmaakt.

Muziekweergave

Nieuwe aanpak en ontwerpkeuzes maken ook dat je met een andere muziekbeleving te maken. Het feit dat je simpelweg door het ontwerp meer in contact staat met je omgeving, zorgt dat je iets minder in de muziek zal staan. Yin en Yang. Dat uit zich in beginsel in een niet al te aanwezig laag, al mag het gezien het formaat eigenlijk al niet verbazen dat je hier niet met vette subs te maken hebt.

Tegelijkertijd zorgt de vrijelijke weergave ervoor dat je niet heel erg op zoek gaat naar die zwaardere bassen. Want je merkt al snel dat Sony niet alleen een balans tussen binnen (muziek) en buiten (omgeving) gevonden heeft, maar dat dat evenwicht in de weergave ook dik in orde is. Het geheel is een prima muziekbeleving die nergens opdringerig is, alsof je wat lekkere achtergrondradio aan hebt staan, versus de concert for one-beleving die een zwaarder model je oplegt.  We snappen in ieder geval des te meer wat Sony bedoeld met een zakelijke benadering. Dat zit 'm niet alleen in de kwaliteit van het bellen, maar ook in het feit dat je deze in-ears op kantoor kunt dragen en toch prima benaderbaar kunt blijven. Muziek krijgt dezelfde ademruimte die je zelf ook ervaart, zeg maar, terwijl de details niet verloren gaan.

De Sony LinkBuds lijken in de basis een soort gimmick, door het opvallende model dat vooral omgevingsgeluid doorlaat in plaats van buitensluit. Toch verdient dat ontwerp de nodige lof, want het komt met veel voordelen. De LinkBuds zijn erg licht, ten opzichte van de meeste in-ears nóg kleiner, en dragen zo comfortabel dat je eerder het risico loopt ze vergeten uit te nemen dan dat je ze beu zult raken.

Daarnaast heb je nooit het idee afgezonderd te raken van je omgeving, wat prettig is in alles van drukke verkeerssituaties tot werken op kantoor, waar je nooit helemaal het contact wil verliezen. Verdwijn je vanuit een drukke straat achter je rustige voor- of kantoordeur, dan valt ineens wel weer op hoe hard je je favoriete muziek eigenlijk hebt gezet – maar daar moet je met ieder model in-ear voor oppassen.

Sony LinkBuds WF-L900
€ 180 | wit of grijs | www.sony.nl/ / www.sony.be
Beoordeling 4 / 5