Het eerste model uit de vernieuwde Mark Levinson 5000-serie was de 5805 geïntegreerde versterker. Een prachtig apparaat dat vijf jaar geleden samen met zijn digitaal georiënteerde broer, de 5802, de eerste producten waren uit de nieuwe ontwerp- en productiefaciliteit in Shelton USA. Minstens zo belangrijk is dat dit ook de eerste modellen betroffen die waren ontworpen onder leiding van ex-Krell mastermind Todd Eichenbaum. Een door de wol geverfde top ontwerper die speciaal was ingehuurd om de merknaam Mark Levinson te herdefiniëren. Bij de hier te bespreken No. 5206 voor- en No 5302 eindversterker gaat het om de topmodellen van de 5000-serie. Een nieuwe proeve van bekwaamheid waarmee het merk bewust een gooi doet naar de beste prijs-kwaliteitverhouding binnen deze fel bevochten prijsklasse.
Mark Levinson: anders dan anderen
Het is alweer lang geleden dat ik kennis heb kunnen maken met het uit Amerika afkomstige merk Mark Levinson. Het was op een Amsterdamse Novotel Audio show ergens begin jaren tachtig waar als tegenhanger van de toenmalige Firato een aantal verdiepingen was afgehuurd om de consument kennis met high-end producten te laten maken. In één van de ruimtes zwaaide de ook vandaag de dag nog immer actieve muziekliefhebber Bert Bazuin de scepter. Ik weet nog goed dat ik mij vergaapte aan de bijzonder gevormde uit Frankrijk afkomstige Jean-Marie Reynaud Recital luidsprekers. Bijna kunstzinnige sculpturen die door hun vorm en afstraalgedrag voor die tijdspanne bij de beste weergevers in hun prijsklasse behoorden. Platenspeler was een Oracle Delphi en de phonotrap en voor- en eindversterkers waren van het voor mij op dat moment nog vrij onbekende merk Mark Levinson. Een fabrikant waarvan ik alleen maar wist dat er een zeer getalenteerde ontwerper aan het roer stond met producten die ik tot dat moment nog nooit zelf had kunnen beluisteren.
Vanaf het eerste moment was er iets in dit systeem wat mij meteen als door een magische hand aan mijn stoel gekluisterd hield. Was het iets spectaculairs? Nee. Trok het dan op een andere manier de aandacht? Ook niet, of uiteindelijk toch wel. De weergave die ik toen hoorde was misschien wel de eerste presentatie die ik veel later als ‘realistisch’ of ‘echt’ zou gaan betitelen. Zo was er niets van een overmatig warm, dik, dun of opgeblazen geluid te bespeuren en was er een soort van hifi waas verwijderd waardoor er een directer contact met de muzikanten ontstond. Ook de dynamische contrasten bleken heel geloofwaardig, bezaten een soort van nuchtere vanzelfsprekendheid en bleken zowel opvallend goed verschaald als gedefinieerd.
Mark Levinson bij importeur Reference Sounds
Toch was er ook een keerzijde aan al dit moois, want de gevraagde prijzen waren veel hoger dan al het andere wat ik tot dat moment was tegengekomen en pas later begreep ik waarom.Â
Ook al staat vandaag de dag alleen nog maar zijn legendarische naam op de producten, toch verdient de man Mark Levinson (tegenwoordig werkzaam bij zijn merk Daniel Hertz) nog steeds veel waardering en erkenning. Erkenning voor de wijze waarop hij in 1972 is gestart met het vervaardigen van audiocomponenten en door zijn bijzondere talent de state-of-the-art van dat moment steeds weer wist te verleggen.
Levinson werkte in die periode nauw samen met zijn ‘leraar’, audiopioneer Dick Burwen, terwijl de legendarische hoofdontwerper Tom Colangelo voor de later zo bekende geworden en typerende grensverleggende schakelingen zorgde. Terug (of eigenlijk door) nu naar 2022, waar het merk Mark Levinson al meer dan 3 decennia onder de grote en zeer krachtige Harman International Industries paraplu valt. Een conglomeraat wat op zijn beurt in 2016 door het nog kapitaal krachtiger Samsung is ingelijfd. Bijzonder is dat Harman en haar merken (o.a. AKG, Harman/Kardon, Infinity, JBL, JBL Synthesis, Lexicon) volledig zelfstandig konden blijven en ieder dus de dingen mocht blijven doen waar hij of zij goed in waren.
Mark Levinson behoort tot de premium merken van de Harman Group en alle producten daarvan worden sinds drie jaar in de nieuwe Amerikaanse Shelton ontwerp- en productiefaciliteit vervaardigd. Zo ook de nieuwe versterkerparadepaardjes van de 5000-serie genaamd No. 5206 voor- en No. 5302 eindversterker. Ontwerpen waarbij het ontwikkelteam echt alles uit de kast heeft getrokken om binnen deze voor high-end producten scherpe prijsstelling, de best mogelijke producten te vervaardigen. Terwijl ik dit bij veel andere merken als ‘gelikte’ commercie af zou doen, ben ik bij de producten van dit Amerikaanse merk veel meer gespitst. Vooral omdat de 5000-serie nog maar de instapmodellen bevatten en de hier besproken topmodellen uit deze serie mogelijk precies de brug zouden kunnen slaan tussen de ‘normale’ 5000 kwaliteiten en de Mark Levinson 5000 ttopseri.
 No. 5206 voorversterker
Bij het bekijken van de No. 5206 voorversterker zie ik… de No. 5805 geïntegreerde versterker?! Nee, want uiteraard heeft Michael Huigen van distributeur Reference Sounds het goede apparaat in de juiste doos gehouden. Het is meer dat Mark Levinson hier op 2 centimeter minder hoogte na, dezelfde (fraaie) behuizing nogmaals heeft gebruikt. Enerzijds niet erg origineel en het verleent deze flink duurdere topmodellen van deze serie ook geen extra visuele of constructieve meerwaarde. Wat het echter wel doet is maximaal economisch gebruik maken van de aspecten die er vooral gehoormatig toe doen. Dus betere componenten, nog meer (kostbare) aandacht om de best mogelijke schakeling en meest optimale printlay-out te bepalen en een nog groter scala aan zinvolle gebruiksmogelijkheden.
Wat de voorzijde betreft zijn we eigenlijk snel klaar. Ja, het is op zich mooi en bijna kritiekloos uitgevoerd met zijn strakke en goed geconstrueerde two-tone behuizing in de bekende Levinson-kleuren zwart en zilver. Maar dat er nog steeds voor een meer oranje dan echt roodkleurige display is gekozen (rood is dé Mark Levinson-kleur), vind ik best wat vreemd. Verder zichtbaar zijn twee robuuste conische draairegelaars vervaardigd van massief aluminium zonder opschrift, die zorgen voor bronkeuze en volume. Daar tussenin een oranjekleurige display met daaronder twee ronde drukknoppen voor menu en stand-by.
De meest rechtse blijkt geen druktoets maar een 6,3 mm hoofdtelefoon aansluiting te zijn. Met zijn afmetingen van 43,6 cm breed, 12,6 cm hoog, 45,7 cm diep en een gewicht 21,7 kilo, neemt deze voorversterker best de nodige ruimte in uw rack of meubel in. Toch vind ik het ook maten die je als ‘audiofiel’ min of meer verwacht bij een product uit deze prijsklasse. Er staat gewoon echt wat substantieels op rack of plank.
Aan de achterzijde van de geprofileerde behuizing wordt een zeer typerend Mark Levinson aansluitveld zichtbaar. Typerend in de zin dat er heel veel is aan te sluiten en door de ingebouwde phonoversterker ook in te stellen, maar dat het toch nog steeds rustig en overzichtelijk toont.
Qua mogelijkheden komt letterlijk iedereen aan zijn trekken. Om dat te bereiken bestaat het aansluitveld uit twee paar (analoge) gebalanceerde (XLR) en single ended (RCA) lijn ingangen en een paar RCA moving coil en nog een paar RCA moving magnet ingangen. Als analoge uitgangen (om de eindversterker aan te sturen) is er een paar gebalanceerde en een paar single ended connectoren aanwezig.
Dat de Mark Levinson No. 5206 echt een product is van deze tijd blijkt uit het standaard aanwezige hoogwaardige DAC gedeelte. Het heeft één coaxiale S/PDIF en AES/EBU aansluiting meer dan bijvoorbeeld de geïntegreerde No. 5805 versterker en verder zijn ook hier weer de twee optische (Toslink) en enkele asynchrone USB ingangen paraat. Het complete pakket wordt afgerond door de bekende euronetstekker aansluiting, ethernet en RS-232 poorten, een USB aansluiting bedoeld voor firmware updates, een 3,5 mm jack plug voor een externe infrarood ontvanger (voor als het apparaat ergens ingebouwd is) en ten slotte twee 12 volt triggers om het apparaat in samenwerking met bijvoorbeeld de eindversterker gezamenlijk in en uit te kunnen schakelen.
Onderhuids Â
Wat deze volledig in klasse-A opererende voorversterker onderscheidt van veel anderen, is dat er twee belangrijke patenten aanwezig zijn die zijn gebaseerd op de grote technologische ervaring van dit roemruchte merk. De eerste is een volledig discrete, direct gekoppelde, dual-mono line-level voorversterkerschakeling. Een ontwerp waarvoor het Shelton-ontwikkelteam één patent heeft gekregen en een ander patent is aangevraagd. Een unieke enkele versterkingstrap gekoppeld aan een digitaal gestuurd weerstandsnetwerk voor volumeaanpassing handhaaft maximale signaalintegriteit en de grootst mogelijke bandbreedte. Elk van de vier stereo-ingangen op lijnniveau (gebruikmakend van de eigen Mark Levinson RCA-connectoren) heeft zijn eigen individuele, zeer betrouwbare signaalschakelrelais. Net als de componenten van de 500-serie, maakt het hoofdtelefooncircuit gebruik van een voorversterkeruitgangstrap die speciaal is ontworpen met de stroomcapaciteit om de hoofdtelefoon rechtstreeks aan te sturen, zonder een aparte hoofdtelefoonversterker.
De nieuw ontworpen phonotrap is voorzien van een hybride gain-topologie, waarbij belangrijke discrete componenten uit de veelgeprezen Pure Phono-trap uit de prestigieuze 500-serie worden gecombineerd met ruisarme voorversterkercircuits voor hoge prestaties tegen lagere kosten.
Net als in de topserie maakt een hybride actieve/passieve RIAA-equalizer gebruik van precisieweerstanden en polypropyleencondensatoren voor uitzonderlijke nauwkeurigheid en sonische helderheid. De gebruiker kan MM/MC-versterking en optioneel infrasoonfilter selecteren in het setup-menu, terwijl de instellingen voor capacitief en resistief laden gemakkelijk toegankelijk zijn vanaf het achterpaneel. Variabele RCA-uitgangen op lijnniveau maken systeemuitbreiding en flexibiliteit mogelijk.
Digitaal
Ook op digitaal gebied staat de fraaie No.5206 zijn mannetje en levert uitstekende digitale audiomogelijkheden via de Mark Levinson Precision-Link II Â DAC. Deze maakt gebruik van 32-bits D/A-converter uit de ESS Sabre Pro-serie met jitter-eliminatiecircuits en samen met een volledig gebalanceerde, discrete stroom-naar-spanning-omzetter, vormen ze het hart van het digitale audioverwerkingscircuit.
Via de asynchrone USB aansluiting kunnen PCM bestanden tot 32 bit/384 kHz en DSD-bestanden tot 11,2 MHz worden afgespeeld. De No. 5206 heeft ook MQA-technologie (Master Quality Authenticated) aan boord, waarmee MQA-audiobestanden en -streams kunnen worden verwerkt.
Bluetooth met aptX HD
Een interessante en zelden aanwezige functie op een high-end voorversterker is Bluetooth gebruik inclusief aptX HD ondersteuning. Want waarom zou je als fabrikant uit de high-end klasse dit soort compressiemethodes willen gebruiken? In de eigen woorden van de fabrikant is het antwoord dat muziek moet verbroederen en high-end audio apparatuur niet juist voor verwijdering moet zorgen.
Door Bluetooth met aptX HD te gebruiken ontstaat er een gemakkelijke en snelle toegang tot muziek via mobiele apparaten. Dat zorgt ervoor dat muziek gemakkelijker kan worden gedeeld met vrienden en familie en zo toegankelijker wordt. Een denkwijze die veel zegt over de richting die Mark Levinson als fabrikant met deze nieuwe serie producten op wil gaan. High-end kwaliteit voor meer mensen toegankelijk en met een grotere veelzijdigheid voor iedere muziekliefhebber. Â
No. 5302 stereo eindversterker
Ok, en dan nu de Mark Levinson No. 5302 stereo eindversterker. Dus weer precies dezelfde behuizing die als twee druppels water op de voorversterker en zijn geïntegreerde broer lijkt? Ja, maar eigenlijk nog meer nee. Het is zeker waar dat de behuizing dezelfde uiterlijkheden en materiaalkeuze bezit, maar de afmetingen (43,6 cm breed en 45,7 cm diep) is echter wel met 14,5 cm een tweetal centimeters hoger.
Logischerwijs is het apparaat met 31,7 kg ook een heel stuk zwaarder. Toch is het in de praktijk vooral het zeer opgeruimde en stoere uiterlijk met slechts een enkele rood omrande drukknop en twee sierlijk gevormde handgrepen in blank aluminium, die de show stelen. Samen met de links en rechts geplaatste koellichamen en het geperforeerde bovenpaneel, staat er een echte eye-catcher in het audiorack.
Net zoals de voorzijde is de achterkant precies wat je verwacht bij zo’n robuuste ‘klassieke’ eindversterker. Zo is er één enkel paar stevige luidsprekerconnectoren, zijn er gebalanceerde (XLR) of single ended (RCA) aansluitingen voor de ingangen en is er een kantelschakelaar om de versterker in stereo of brug te zetten. Afsluitend is er de netstekkerconnector en staat ook het bij de voorversterker aanwezige rijtje mogelijkheden om de fimware te upgraden of het apparaat tegelijk met de voorversterker in te schakelen weer paraat.
Techniek Â
Geheel volgens de geldende Mark Levinson traditie is ook de No. 5302 weer een krachtige, volledig discreet opgebouwde dual-mono versterker die in klasse-AB 135 watt per kanaal in 8 ohm en 2 x 270 watt in 4 ohm kan leveren. De ontwerpers geven op dat de No. 5302 tot zeker 2 Ohm laststabiel is, dus ook uitstekend geschikt voor moeilijker aan te sturen luidsprekers. Niet zo vreemd bij een 1.100 VA ringkerntransformator die alleen al zelf bijna 1/3e deel van de kastruimte inneemt. De spanningsversterkingstrap maakt gebruik van een topologie die rechtstreeks afstamt van de veelgeprezen No. 534-versterker.
Een ontwerp wat is gekoppeld aan een uitgangstrap die bestaat uit twee high-speed drivertransistoren die werken in klasse A en zes 260V, 15A-uitgangstransistoren. Twee Thermal-Trak-exemplaren in een unieke configuratie garanderen een stabiele uitgangsbias, ongeacht belasting of temperatuur. Vier condensatoren van 10.000 microfarad per kanaal zijn direct op de printplaat van de uitgangstrap gemonteerd. Een mooie en zinvolle optie is dat de No. 5302 met een druk op de schuifregelaar aan de achterzijde kan worden gebrugd. Oftewel beide kanalen worden dan samengevoegd. Hierdoor kan een bijna dubbel zo hoog gecombineerd vermogen worden geleverd en wordt de stereo eindversterker tot een mono exemplaar getransformeerd.
Zo stijgt het vermogen bij 8 ohm 275 watt, terwijl dit in 4 Ohm nog verder stijgt tot zelfs 550 watt. Om een te hoge warmteafgifte bij hoge belasting van de Klasse AB-schakeling tegen te gaan, hebben de ontwerpers een fraai extern koellichaam getekend. Niet alleen mooi om te zien maar ook zeer geschikt om de krachtpatser op de gewenste temperatuur te houden. Vermeld moet worden dat de No.5302 bij normaal gebruik niet meer dan handwarm wordt, dus alles is prima gedimensioneerd. Met minutieuze details, waaronder het gezeefdrukt logo en legenda’s achter het glazen paneel, de op maat gemaakte aluminium voeten en het strakke lijnenspel, straalt de No. 5302 een heel aantrekkelijke elegantie en stijl uit.
Voorbereidingen
Bij versterkers van dit kaliber en zo’n enorme veelzijdigheid is het niet alleen leuk, maar ook bijna een vereiste om ze met zoveel mogelijk andere producten te combineren. Doordat ze hier gedurende een wat langere periode aanwezig waren, was ik in staat om ze behalve met mijn eigen Master Contemporary C luidsprekers, ook te combineren met Bowers & Wilkins 804 D4, Graham LS5/5, Revel F226BE en Dynaudio Heritage Special weergevers. Een mooi gemêleerd gezelschap dat met hun onderlinge gevarieerde klanksignatuur een groot deel van de markt bestrijkt.
Gebruikte hoofdtelefoons zijn een Abyss Diana Phi en Dali IO-6. Als bronnen maakte ik gebruik van Evo Master en Grimm MU1 music servers en een Esoteric K-03XD SACD-speler/DAC met Esoteric Grandioso G1X Master Clock generator en ten slotte een Mola Mola Tambaqui DAC. Bekabeling was een cocktail van Siltech Classic Legend 880 modellen, AudioQuest Fire en Siltech Royal Signature Empress Crown interlinks, Nirvana SX luidsprekerkabels en Nirvana SX, PC+, EAT Current conductor en Kemp Reference stroomkabels. Audiorack was de brede maat Finite Elemente Pagode Master Reference.
Luisteren   Â
Zoals ik door de jaren heen van dit merk gewend ben geraakt, blijken ook de No. 5206 voor- en No. 5302 eindversterker weer zo stil als het graf. Zo zijn brom en ruis bij geen enkele volume stand waarneembaar en zelfs de forse ringkerntrafo in de eindversterker, is in de doodstille luisterruimte (< 28 dB) volledig onhoorbaar. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar de werkelijkheid leert dat dit zelfs bij hele kostbare high-end producten lang niet altijd goed voor elkaar is. De bij de No. 5206 voorversterker bijgeleverde zwart geanodiseerde aluminium afstandsbediening is er één van de betere soort en heeft behalve een mooi fraai gebogen en modern ontwerp, ook een duidelijke lay-out en prettige (toets) bediening.
Voordat de eerste klanken door de (ingespeelde) versterkers worden gegenereerd, heb ik geen enkel idee wat voor kant de weergave op zou kunnen gaan. De door mij zeer gewaardeerde in 2019 geteste No. 5805 geïntegreerde versterker, had een prachtige snelle, maar ook gloedvolle weergave met een voor transistoren zo lastig te bereiken magisch middengebied. Een bezielende signatuur die meer weg had van mijn vroegere Unison Research Performance single ended buizenversterker dan van een koele en zakelijk georiënteerde transistorvariant. Lang hoef ik er niet op te wachten, want terwijl de uit Californië afkomstige gitarist, toetsenist en filmcomponist David Helpling de muziek van zijn voortreffelijke album Between Green and Blue uit 1996 vertolkt, hoor ik meteen dat deze voor- en eindversterker een wezenlijk andere muzikale inslag hebben.
Daarbij is de omarmende, meer rijke en net wat rondere signatuur van de No. 5805 geïntegreerde versterker, ingeruild voor een duidelijk strakkere, meer krachtige en scherper gedefinieerde weergave. Echter wel weer voorzien van dat magisch oplichtende middengebied en die zo typerende lichtvoetige touch. Het is daardoor duidelijk meer richting het weergave karakter zoals ik dat ook ken van de duurdere Mark Levinson 500-serie modellen. Dus voor 2/3 minder geld dezelfde kwaliteit? Nee, zo kun je het niet zeggen. Maar wat ik wel waarneem zijn meer overeenkomsten dan je voor deze bedragen zou mogen verwachten.
Wat bij deze muziek ook heel belangrijk is en wat ook deze versterkers heel fraai doen, is het neerzetten van een groots ambiance panorama. Tijd en ruimte versmelten tot één en het zeer goed gelaagde 3D panorama gaat hand in hand met een opvallend nauwkeurige gelaagdheid.Â
Hoge snelheid, transparantie en definitie
Eveneens typisch Mark Levinson is weer dat bijna unieke evenwichtigheid wat de zeer goed regelende volumeregelaar tentoonspreidt. Want of je nu fluisterzacht of oorverdovend luid speelt, de tonale balans en oplossend vermogen veranderen geen moment. Zelfs bij het zeer explosieve live gespeelde nummer Sen Sen Sen van de zeer vrolijke en enthousiaste jazzbassist en zanger Richard Bona op zijn album Bona Makes You Sweat – Live uit 2008, blijkt het dynamisch vermogen en de geweldige controle van dit versterker duo rotsvast. Het nummer begint met zachte zang van Richard, waarna de percussie en blazers er bijna letterlijk in knallen. Bij een versterker met te weinig (stroom)reserves, een te lage snelheid en onvoldoende oplossend vermogen, kan deze muziek heel snel dichtlopen en soms zelfs buitgewoon vermoeid overkomen. Niet bij deze Levinson combinatie die het nummer met speels gemak prachtig tot leven weten te wekken.
Denk daarbij wel aan controle en definitie boven bruut geweld en transparantie, overzicht en verfijning boven voluptueuze klankkleuren en dichte klankstructuren. En dat zonder ooit technisch of steriel te worden. Het is kleurrijk als de opname dat in zich heeft en verregaand realistisch zonder er een eigen sound of kleur aan toe te voegen. Heel knap. Hoe mooi deze Levinson’s dit in de praktijk weten te realiseren is prachtig te horen wanneer ik van de ingebouwde DAC in de No. 5206 gebruik maak. Zeker op het bijzondere ‘repeterende piano en percussie album Kissing Street van Pianist Cody High uit 2014, is het heel belangrijk dat er geen storende apparaat en luidsprekerkleuring aan toe wordt gevoegd.
De muziek bestaat enkel uit een klassiek bespeelde concertvleugel in combinatie met in dit geval slechts een drumcomputer. Wat de No. 5206 en No. 5302 hier zo mooi integer doen, is de klankpracht en krachtige expressie van de piano intact laten zonder dat dit de subtiel toegevoegde ritmes overheerst of wegduwt. Hierdoor wordt ieder van de overwegend zeer korte nummers toch het kunststukje wat ze in basis ook allemaal echt zijn. Wanneer ik overschakel naar de referentie Mola Mola Tambaqui DAC (die als DAC evenveel kost als de complete Mark Levinson voorversterker!), word het resultaat wel hoorbaar beter en is er sprake van nog meer lucht, kleur en schaalgrootte. Maar hoewel beter kan er ook niet gesproken worden van werelden van verschil. Met andere woorden zijn de mogelijkheden en kwaliteit van de ingebouwde DAC zeker voor het gevraagde bedrag eveneens verregaand kritiekloos en vooral muzikaal bijzonder bevredigend.
Toegevoegde waarde
Afwijkende sterke punten van het No. 5206 voorversterker concept is naast de bijzonder goede klasse-A hoofdtelefoon aansluiting, ook de in high-end producten maar zelden aanwezige Bluetooth aptX HD functionaliteit. Om met de eerste te beginnen heb ik gebruikgemaakt van de prachtig natuurlijk klinkende, uit de V.S. afkomstige Abbyss Diana Phi hoofdtelefoon, met de veel minder dure maar eveneens niet te versmaden Dali IO-6 als betaalbaar alternatief.
Zoals ik al min of meer had gehoopt ontstaat hetzelfde uitgewogen beeld als wat ik ook waarneem bij gebruik van de eindversterker. Dus wederom prachtig in balans op ieder volumeniveau, natuurlijk ‘schoon’, zeer goed qua overzicht en inzicht in de afgespeelde muziek en op een aantrekkelijke wijze zowel geciviliseerd als toch ook uitbundig. Zelfs met de Bluetooth aptX HD functie afgespeeld via mijn iPad Air 3 tablet wordt dit mooie plaatje niet ruw verstoord en ontstaan er gebruiksmogelijkheden die het muzikale feest nog aantrekkelijker maken. Want wat is er nu fijner om te ontdekken dat ineens ook bijvoorbeeld je favoriete YouTube filmpjes verrassend goed en vooral een stuk beter dan voorheen blijken te kunnen klinken!
Kortom: een indrukwekkend hiatenvrij totaalpakket waarbij de grote functionaliteit nu eens niet de klankkwaliteit in de weg gaat zitten en alles precies zo functioneert zoals je dit het liefste zou willen.
Conclusie Â
Wat een test en wat een mooie producten. Want met de No. 5206 voor- en No. 5302 stereo eindversterker zet het Amerikaanse Mark Levinson een ijzersterk aanbod neer wat vooral uitblinkt in universele kwaliteiten. Hoewel dit misschien wat ‘grijs’ klinkt bedoel ik daarmee dat deze producten in veel situaties een zeer grote groep mensen volledig tevreden zal kunnen stellen.
De bouwkwaliteit is Levinson typisch weer erg goed, de mogelijkheden zeer uitgebreid, de eindversterker kan zo’n beetje iedere luidspreker op de markt goed aansturen en de toegevoegde eigenklank is te verwaarlozen. Kortom een tamelijk uniek totaalconcept wat vele muzikale werelden op knappe wijze weet te verenigen. Dus aan de ene kant heel strak, zuiver, schoon, transparant en snel. Maar aan de andere kant worden bezieling, een magisch middengebied, betrokkenheid en muzikale vreugde zeker ook niet vergeten. Voeg daarbij het bijzonder uitgebreide pakket aan gebruiksmogelijkheden, de mooi degelijke bouwkwaliteit en als laatste de zeker niet te vergeten super prijs-kwaliteitverhouding en Mark Levinson weet als iconisch merk wederom weer te verbazen.
Mark Levinson
No. 5206 voorversterker | € 10.490,-
No. 5302 stereo eindversterker | € 10.490,-
www.referencesounds.nl