REVIEWSVS

Review: SVS 3000 Micro subwoofer

SVS heeft met de 3000 Micro een interessante subwoofer neergezet. Eentje die heel onopvallend is neer te zetten in huis en eentje die ondanks zijn formaat in bepaalde situaties zeker niet onder doet voor grotere modellen van andere fabrikanten. Het is wat mij betreft ook het ideale formaat om er twee of misschien zelfs wel vier van in te zetten in je luisterruimte. Zeker in een homecinema kun je beter meerdere kleine subwoofers plaatsen dan een enkele grote.

PLUSPUNTEN

• Compact en daardoor goed te plaatsen
  • Instelmogelijkheden via app
  • Resonantievrije constructie
  • Snelle en strakke weergave

MINPUNTEN

• Vingerafdrukmagneet
  • Toch wat ademnood op hoog volume

Subwoofers zijn vaak het ondergeschoven kindje bij veel van onze luistervrienden. Tenminste, in een stereoset zijn ze zeker geen gemeengoed. In een homecinema zijn ze daarentegen alom vertegenwoordigd. Toch zijn er behoorlijk wat voordelen bij het gebruik van een subwoofer, juist ook in stereo. Mits de gebruikte subwoofer muzikaal is. Snel is. En goed integreert met de rest van de set. De SVS 3000 Micro is er zo eentje.

SVS

SVS is met name bekend van zijn subwoofers. En dan vooral van de enorme gevaartes die een aardbeving kunnen veroorzaken in jouw directe omgeving. Het absolute topmodel is de PB16-Ultra. Die mastodont weegt net geen 80 kilo en met afmetingen van 55 bij 63 bij 79 cm is dat echt een subwoofer waar je U tegen zegt. Hoe anders is dan de in deze review besproken 3000 Micro. Deze zeer compacte maar uiterst capabele subwoofer meet slechts 30 bij 28 bij 27 cm. Formaatje stoeptegel dus. En dat is in veel huiskamers een stuk beter te plaatsen. En zelfs twee stuks zou dan het overwegen waard zijn voor een nog betere integratie in je set. Voor deze review heb ik de beschikking over een enkele. Ook geen straf.

SVS 3000 Micro subwoofer

De 3000 Micro is dus, zeker ten opzichte van de enorme broer PB16-Ultra, zeker van microformaat. Maar de gebruikte techniek is desondanks zeer serieus. Er wordt gebruik gemaakt van twee volledig identieke, tegenover elkaar geplaatste 8 inch drivers. Die drivers worden aangestuurd door een klasse-D versterker die 800 Watt aan continu vermogen levert en maar liefst 2500 Watt piekvermogen kan leveren. Dit alles wordt onder controle gehouden door de ingebouwde DSP. Bij +/-3dB loopt de frequentiecurve van 23Hz tot 240Hz. En de 3000 Micro is wel bijzonder overigens voor SVS, want niet eerder maakten ze daar gebruik van twee drivers in een enkele subwoofer. En al helemaal niet op deze manier. De twee woofers heffen elkaars trilling als het ware op en de behuizing is volledig akoestisch inert. De kast zelf maakt dus geen geluid en staat ook niet te trillen op zijn rubberen pootjes.

De SVS 3000 Mico is in hoogglans zwart of wit afgewerkt. De zwarte variant hier thuis is wel een enorme stof- en vingerafdrukkenmagneet. De roosters voor de drivers zijn van metaal en niet te verwijderen. Lekker veilig tegen kinderhandjes. Aan de onderzijde zijn rubberen pootjes met schroefdraad aanwezig. Je kunt die dus ook makkelijk vervangen voor andere, bijvoorbeeld isolerende voetjes.

Achterop kun je een LFE kabel inprikken, maar je kunt ook gebruik maken van een stereo RCA input en output om een tweede subwoofer er in serie achter te plaatsen. Op de achterzijde van het apparaat vind je welbekende instellingen als volume, phase, low pass filter, auto on. De voorzijde, bovenzijde en de zijkanten zijn verder vrij van lampjes, knopjes of wat dan ook. Dus extra handig dat de subwoofer te bedienen is met de SVS app op je smartphone, die verbinding maakt via bluetooth LE.

In de app kun je bovengenoemde instellingen overigens ook doen, maar er is nog veel meer mogelijk. Zo kun je bepaalde presets instellen en bewaren, is er een parametrische equalizer voorhanden en kun je roomgain compensatie instellen. Al met al een erg compleet uitgeruste subwoofer. In de testsituatie heb ik dit overigens allemaal niet nodig gehad en laat ik alle instellingen en het inmeten gebeuren via de gebruikte Anthem MRX 720 receiver en de bijbehorende ARC Genesis software.

Situatieschets

Het is denk ik handig om te vermelden dat ik al sinds jaar en dag gebruik maak van een subwoofer in mijn luisterruimte. Enerzijds omdat ik al jaren een surround opstelling heb, anderzijds omdat een subwoofer ook bij het luisteren naar muziek in stereo een waardevolle toevoeging is in mijn ogen. Ik heb in het begin van mijn reis door de hifi ook vreselijk slechte subwoofers gehad trouwens. Die alleen maar een beetje meebonkten en totaal niet subtiel uit de hoek (pun intended) konden komen.

De laatste jaren echter is mijn referentiesubwoofer een Velodyne SPL-1200 Ultra. Een subwoofer die zeer lage en krachtige tonen kan voortbrengen, maar ook zeer genuanceerd en lichtvoetig kan zijn. Die snel is. Ik kan dus best een aardige vergelijking maken.

Plaatsing en test setup

Voordat ik het over de luisterervaringen heb wil ik eerst even vermelden dat het plaatsen van de 3000 Micro me behoorlijk is meegevallen. Ik heb hem letterlijk op exact dezelfde plek gezet als mijn referentiesub. Omdat er echter gebruik wordt gemaakt van twee zijdelings geplaatste woofers heb ik de 3000 Micro 45 graden gedraaid zodat hij als het ware schuin in de hoek van de kamer staat en zowel de achterwand als zijwand even ver van beide woofers vandaan zijn. Ik heb in het verleden wat plaatsingsproblemen gehad bij een vergelijkbare subwoofer met zijdelings geplaatste drivers, maar in deze ruimte en met de SVS had ik daar dus gelukkig geen last van.

Eventuele onvolkomenheden in de curve, zoals staande golven, worden effectief tegengegaan middels ARC Genesis. Verder wordt tijdens de reviewperiode gebruik gemaakt van MartinLogan Motion 40i fronts en DALI speakers voor surround en hoogtekanalen. Zowel de stroomkabel naar de subwoofer als de LFE kabel zijn van AudioQuest.

Een subwoofer inzetten bij muziek

Een subwoofer zoals de SVS 3000 Micro inzetten bij het luisteren naar muziek zorgt voor een aantal voordelen. De versterker die de reguliere speakers aanstuurt wordt er ten eerste enorm mee ontlast. Je hoeft namelijk je speakers niet de allerlaagste tonen weer te laten geven. Iets wat veel speakers sowieso al niet halen, terwijl je versterker er aardig wat moeite voor moet doen om die lage tonen, zeker op hoog volume, uit te sturen.

Bijkomend voordeel is dat je versterker zijn reserves in kan zetten voor midlaag, midden en hoog. Daar profiteert de algehele weergave van. Het is dan wel het  meest praktisch als je versterker een specifieke subwoofer uitgang heeft en dat je de benodigde instellingen kunt maken. Zo gaan in mijn geval alle lage tonen onder de 60Hz naar de subwoofer als het over de fronts gaat. Bij de surround en hoogtespeakers ligt de crossover zelfs op 100Hz.

Naast het voordeel voor de versterker zelf zijn lage tonen niet richtingsgevoelig en kun je een subwoofer plaatsen op een andere plek dan je normaal je reguliere speakers plaatst. Zo kun je naar een optimale balans tussen laagweergave en mid/hoog toe werken. De beste subwoofers zijn in mijn ogen diegene die je pas mist als je ze uit zet. Dan is een goede plaatsing overigens wel echt een vereiste. Als je een subwoofer kunt lokaliseren in de ruimte, staat ie eigenlijk verkeerd ingesteld en opgesteld. En hoor je een subwoofer te veel, dan staat ie eigenlijk gewoon te hard, als het gaat over muziek dan. Bij films is het natuurlijk een ander verhaal.

Ten slotte voegt een subwoofer in de muziek ook werkelijk wat toe. Denk aan de lage tonen van een kerkorgel. Er zijn nauwelijks luidsprekers die dat echt weer kunnen geven. En wat te denken van elektronische muziek? Luister er in elk geval onze eerste playlist maar eens op na. Daar staan ook zeker tracks in die enorm veel laag bevatten.

SVS 3000 Micro – Muzikaliteit

Door de gesloten behuizing en wat kleiner bemeten woofers is de 3000 Micro razendsnel. De totale weergave wordt verrijkt met een mooie strakke laagweergave. Geen zompige en modderige bassen te bespeuren gelukkig. Ghost Rider met Make Us Stronger passeert de revue. Eerst even rustig opbouwen in het intro, maar als dan de track echt losbarst merk je wat een goede sub doet. Het geeft een heerlijk fundament die mijn vloerstaanders niet met deze kracht kunnen bieden. En het middengebied knapt er ook meteen een stuk van op. De bassdrum in deze EDM track is erg kort en strak en de SVS 3000 Micro geeft geen krimp. Dit is een makkie voor de SVS merk ik.

Dan over naar de track 2049 van de soundtrack Blade Runner 2049. Die begint gelijk met een enorme, soort van explosie die heel lang doordreunt. Dit is gewoonweg basporneau. De kleine 3000 Micro is echt tot bizarre dingen in staat gezien zijn formaat. Hij lijkt meer druk te leveren op laag volume dan mijn Velodyne en heeft alles keurig onder controle. Dit is laagweergave van een hoog niveau. Ga je echter de volumeknop flink opendraaien, dan vergaloppeert de SVS zich soms eventjes. Maar dat is niet gek gezien het formaat en de gebruikte testtrack.

Nog een ander mooi voorbeeld van een muziekstuk waarbij een subwoofer een waardevolle toevoeging kan zijn is Max Richter’s War Anthem. De laagweergave is zo laag dat je vaak niets ervan hoort op veel speakers. Je ziet dan de woofer vaak flink uitslaan, maar hoort het nauwelijks. Hoe anders is dat met een subwoofer als de SVS 3000 Micro. De huiskamer vult zich langzaam met muziek over de volle bandbreedte. Een subwoofer geeft zoveel extra bij deze track dat het uitzetten van de subwoofer en overschakelen naar alle tonen over de MartinLogans als een enorme stap terug voelt. De 3000 Micro is zo’n subwoofer die je echt mist als je hem uitzet. De hele soundstage zakt in. En ook hier wel weer handig om te vermelden dat op middelhoog volume het genieten is, maar echt heel veel druk leveren doet de 3000 Micro niet. Wat ook wel past bij de form factor.

SVS 3000 Micro – Film

Waar een subwoofer bij uitstek geschikt voor is, is de laagweergave bij een goede Hollywood blockbuster. Een goede sub geeft een flinke boost in de totaalbeleving bij het kijken naar films waarbij in het sounddesign veel focus ligt op effecten en explosies. Een filmhuisfilm waarbij de nadruk op dialogen ligt is niet waar je een subwoofer voor inzet natuurlijk. Dat moge duidelijk zijn.

Daarom maar weer eens Ready Player One op UltraHD Blu-ray uit de kast getrokken om te genieten van de referentiekwaliteit Dolby Atmos audiotrack. Tijdens de race in het begin is het gestamp van King Kong en de T-Rex voorzien van een heerlijk fundament dat me op mijn bankstel doet trillen. En ook explosies en ronkende motoren zijn een stuk overtuigender met de sub 40Hz lage tonen uit de SVS 3000 Micro.

SVS heeft met de 3000 Micro een interessante subwoofer neergezet. Eentje die heel onopvallend is neer te zetten in huis en eentje die ondanks zijn formaat in bepaalde situaties zeker niet onder doet voor grotere modellen van andere fabrikanten. Het is wat mij betreft ook een ideaal formaat om er twee of misschien zelfs wel vier van in te zetten in je luisterruimte. Zeker in een homecinema kun je beter twee of meer kleine subwoofers plaatsen dan een enkele grote. Dan hoeven ze afzonderlijk ook wat minder hard te werken en spelen ze minder snel op hun limiet. Daarbij integreren ze dan veel gemakkelijker in de luisterruimte. En met de prijs van de 3000 Micro is dat wat mij betreft ook zeker haalbaar.

Je merkt in elk geval dat de expertise van SVS goed is ingezet en dat de technieken van de grotere modellen is doorgesijpeld naar dit kleinere model getuige de weergave die behoorlijk muzikaal te noemen is. De app biedt uitgebreide instellingsmogelijkheden en de bouwkwaliteit van de subwoofer zelf is gewoon piekfijn in orde.

SVS 3000 Micro
€ 999 | Oppostore.nl
Beoordeling 4 /5