NIEUWSSennheiser

Sennheiser bekijkt partnerschap of verkoop van divisie consumentenaudio

Het Duitse audiobedrijf Sennheiser is op zoek naar aanbiedingen voor zijn Consumer Electronics-divisie, omdat het aankondigt dat het zich in de toekomst zal concentreren op zijn Professional-gerichte activiteiten, aldus is te lezen in een verklaring van het bedrijf. Een partnerschap met een investeerder of verkoop van de hele divisie behoort tot de mogelijkheden.

Sennheiser wil zich gaan concentreren op professionele audio

Het in Duitsland gevestigde Sennheiser heeft onlangs op zijn website een verklaring uitgegeven waarin wordt voorgesteld om zijn audiogedeelte voor consumenten af te splitsen onder een herstructureringsvoorstel, zodat het bedrijf zich kan concentreren op zijn professionele inspanningen. Het bedrijf heeft aangekondigd een partnerschap aan te willen gaan met een investeerder voor zijn consumentenbedrijf en vermoedelijk is op dit moment rechtstreekse verkoop onder de juiste voorwaarden niet uitgesloten.

Sennheiser, dat nog steeds wordt beschouwd als een onafhankelijk familiebedrijf, heeft vier divisies: Pro Audio, Business Communications, Neumann en Consumer Electronics. In een verklaring stelt Andreas Sennheiser, Co-CEO: “Op al deze gebieden zien we een groot groeipotentieel. Tegelijkertijd worden ze gekenmerkt door verschillende klantgroepen, klantvereisten, productlevenscycli en marktdynamiek.”

Het bedrijf is een van de bekendste namen in de audiobranch en heeft een benijdenswaardige reputatie als het gaat om koptelefoons, waaronder het model Momentum Wireless. Meer recentelijk zorgde een beweging in de ontluikende soundbarmarkt ervoor dat de high-end Ambeo-soundbar in de hele branche werd geprezen.

Na een recordomzet in 2019 van 393 miljoen euro, werd de verkoop van koptelefoons van het bedrijf getroffen door de wereldwijde inzinking die daarop volgde, waardoor er wereldwijd 650 banen bij Sennheiser verloren gingen. Sennheiser lijkt dus voorstander van een duidelijke verschuiving naar de professionele en premium sector met zijn producten zoals microfoons, versterkers en conferentiesystemen gericht op bedrijven, evenementen, entertainmentbedrijven en platenmaatschappijen. Het bedrijf zegt dat een focus op professionele kernelementen Sennheiser in staat zal stellen om zijn middelen daarop te concentreren, hetgeen zou moeten resulteren in een versterkt bedrijf door de geplande herpositionering.

Daniel Sennheiser, Co-CEO van Sennheiser, bevestigde: “Om het potentieel in elk van deze markten zo goed mogelijk te benutten, concentreren we onze eigen middelen op de drie bedrijfsonderdelen van de Professional-divisie en zijn we op zoek naar een sterke partner om te investeren. in onze consumentenactiviteiten. De gesprekken met potentiële partners zullen binnenkort beginnen.”

Een naam die is genoemd in verband met het voorgestelde partnerschap is Google, die de overname van een bekend audiomerk heel goed zou kunnen zien als een kans om zijn eigen audio-ambities te laten groeien met zijn slimme Google Home-luidsprekers en Pixel Buds-oortelefoons, op een vergelijkbare manier zoals Apple deed toen het in 2014 Beats Electronics kocht. Dit is echter slechts een gerucht en het zou ook kunnen dat Sennheiser’s consumententak in andere handen terecht komt. Het bedrijf lijkt geen grote haast te hebben want er lijkt in elk geval niets in brand te staan.

Wordt vervolgd.


EDITORS' CHOICE