Het Duitse audiobedrijf Sennheiser heeft aangekondigd 650 banen wereldwijd te moeten schrappen om kosten te besparen. Met name de markt van hoofdtelefoons lijkt behoorlijk vol te zitten en dan komen daar nog de huidige en toekomstige effecten van de coronacrisis bij. Sennheiser zegt te streven naar vermindering van personeel door natuurlijk verloop en het intrekken van openstaande vacatures.
Sennheiser moet bezuinigen
“Met het resultaat voor 2019 kunnen we terugkijken op een gemengd fiscaal jaar. Bovendien zorgen de enorme veranderingen op de consumentenmarkt en de dalende vraag naar audioproducten als gevolg van de coronacrisis dit jaar voor grote uitdagingen. Om ons bedrijf voor een succesvolle toekomst te positioneren, zullen we onze organisatiestructuur aanpassen aan de gewijzigde marktomstandigheden en deze afstemmen op de nieuwe eisen,”aldus Daniel Sennheiser, Co-CEO. “We behouden onze kerncompetenties en versterken de twee divisies Consumer en Professional verder. Om dit te doen, vergroten we de onafhankelijkheid van de divisies en dragen we alle operationele verantwoordelijkheid over op deze twee bedrijfsgebieden.”
De verandering in de organisatiestructuur brengt met zich mee dat banen door het hele bedrijf zullen worden geschrapt, met name op belangrijke gebieden zoals de supply chain en operations. In totaal is Sennheiser van plan tegen eind 2022 wereldwijd tot 650 banen te schrappen, waarvan ongeveer 300 op de thuismarkt van Duitsland, waar momenteel 1.400 van de 2.800 Sennheiser-medewerkers wereldwijd werken. Sennheiser zegt te streven naar een zo sociaal mogelijke inkrimping. Concrete concepten worden momenteel besproken met de ondernemingsraad van Sennheiser. Het is onder meer de bedoeling om vacatures niet in te vullen en, naast mogelijkheden voor gedeeltelijk pensioen en vervroegd pensioen, een vrijwilligersprogramma en ontslagmogelijkheden aan te bieden.
“We zijn een familiebedrijf en al onze medewerkers maken deel uit van het team. Samen delen we de passie voor audio. Sinds begin 2020 hebben de wereldwijde effecten van de coronapandemie Sennheiser ook voor grote uitdagingen gesteld. Met de annulering van live-evenementen over de hele wereld is de hele evenement- en muziekindustrie virtueel tot stilstand gekomen en begint maar heel langzaam weer op te starten. Veel distributeurs en andere dienstverleners worden in hun bestaan bedreigd. Dit heeft een grote impact op de verkoop van microfoons, die ook in het komende jaar impact zal blijven hebben op ons bedrijf. Tot nu toe was de enige uitzondering studiomicrofoons,” zo beschrijft Daniel Sennheiser de huidige situatie.
De effecten zijn ook merkbaar in de consumentenelektronicasector: de wereldwijde hoofdtelefoonmarkt is volgens analisten de afgelopen maanden met 30 tot 40 procent gekrompen, met name omdat in veel landen detailhandel niet of slechts in zeer beperkte mate mogelijk was. De verkoop van Sennheiser-hoofdtelefoons daalde in dezelfde mate. Om de negatieve effecten te verzachten, had Sennheiser in maart al maatregelen genomen en kortdurende werkzaamheden ingevoerd naast uitgebreide kostenbesparingen in Duitsland. Op de buitenlandse Sennheiser-locaties werden in dezelfde mate maatregelen doorgevoerd om lonen en materiaalkosten te besparen.
Of sprake is van een tijdelijke dip of van een structurele teruggang in de markt van hoofdtelefoons en microfoons is moeilijk te zeggen. Nu toevoerketens, productie en distributieketens het ergste achter de rug lijken te hebben, zullen we moeten afwachten in welke mate de markt op zal veren. Mogelijk is sprake van een tijdelijke dip, maar wellicht speelt een stukje marktverzadiging ook een rol. De toekomst gaat het leren.