Hi-Visit The Hifi Studio: demo's aan huis, aankopen op afstand en thuisblijftestpakketten


Rob Nijman | 09 februari 2021

In een rubriek getiteld Maand van de HIFI kan een audiospeciaalzaak met de naam The Hifi Studio uiteraard niet ontbreken – zeker niet als die maand inmiddels al meer dan een kwartaal duurt. Voor deze jongste aflevering in de serie gingen we in gesprek met Vincent van Nimwegen, die in de voetsporen van zijn vader trad om samen met hem en collega Erik Oorburg de Leidse ‘hifi-snoepwinkel’ te runnen. “Inmiddels heb ik het volledig van mijn vader overgenomen,” vertelt de 32-jarige Vincent, die daarmee een van de jongste – zo niet dé jongste – audiodealers van Nederland is. “Maar dat is alweer zo’n twee jaar het geval hoor”, voegt hij lachend toe. In gesprek over de huidige stand van zaken dan!

Natuurlijk heeft ook The Hifi Studio de nodige maatregelen genomen om in deze tijden bereikbaar te blijven. “Dat kan ook niet anders”, zegt Vincent. “Op papier gelden de huidige maatregelen tot 2 maart, maar we gaan er zeker vanuit dat ze ook dan weer verlengd gaan worden. Het kan rustig nog maanden duren, zeker met die Britse variant. Er komt pas versoepeling als er meer vertrouwen is, en de aantallen zullen nog stevig moeten dalen. We zijn erg blij dat we in 2020 zo’n goed jaar hebben gehad, want dat extra vet op de botten heb je nu wel nodig.”

Telefonisch advies

Alhoewel, slecht gaan de zaken ook nu allerminst. Vincent en het team aan de Korevaarstraat hebben de handen aardig vol. “We kunnen natuurlijk niemand in de winkel ontvangen, maar we zijn wel goed bereikbaar en dat merken me. We worden veel gebeld, vooral door onze vaste klanten. Ze maken een praatje en vragen hoe het gaat, maar zijn in veel gevallen ook op zoek naar iets nieuws. Een kleine tweak bijvoorbeeld, of het uitproberen van een nieuw component in de hifi-keten. ‘Ik zit nu toch thuis, en ik wil jullie graag steunen’.” Iets we ook in 2020 vaker zagen; vakantiegeld dat niet uitgegeven is, of de wens om die set in de werkkamer aan te pakken.

“Daarbij zien we ook regelmatig dat plannen en begrote uitgaven naar voren worden gehaald. Klanten die het idee hadden om over een jaar – of zelfs over een paar jaar – een upgrade in de set door te voeren, maar vanuit de huidige situatie toch de behoefte hebben om dat nu eerder te doen. In die zin was het zakelijk gezien goede jaar 2020 wellicht een voorschot, omdat klanten hun investeringen naar voren gehaald hebben, maar er blijft ook nieuwe aanwas komen, en nieuwe klanten die ons blijven ontdekken.”

Naast de telefoondiensten die Vincent en zijn team draaien, is er uiteraard ook de online aanwezigheid – van origine zijn vakgebied. “We hebben de huidige mogelijkheden op de website staan, maar je kunt er ook terecht voor reviews, en productvergelijkingen waarbij we een ouder model tegenover de nieuwe versie zetten. Dat levert echt animo op om die producten in ieder geval te bekijken en beluisteren, en in de overwegingen mee te nemen.”

Window shopping

Ook heeft de speciaalzaak er inmiddels een webshop ingericht. “Maar vooral als online etalage hoor”, benadrukt Vincent. “Window shopping, rondkijken en je verdiepen in al dat lekkers. Vrijwel alle bestellingen vinden in de basis telefonisch plaats. High-end audio blijft een product dat je wil horen en voelen, en waarbij een degelijk advies cruciaal is. Dat gaat niet in een webshop.”

Een andere creatieve oplossing zijn daarom de demo’s thuis, wat we momenteel bij meerdere dealers terugzien. “We gaan in gesprek met de klant en dan komen we samen tot iets bijzonders.” Dat gaat in eerste instantie ook telefonisch. Om de serieuze interesse te peilen, maar evengoed omdat je alleen op die manier tot de gewenste resultaten kunt komen. “Met ons advies kun je de juiste stap maken. Het juiste rendement. Het gaat ons namelijk niet om de prijs, of om je iets duurs te verkopen, maar om wat past, en wat je geld dubbel en dwars waard is.”

“Onze expertises zijn: streaming audio, platenspelers, cd-spelers, rippers/servers, versterkers, DAC's, bekabeling, luidsprekers, head-fi, optimalisaties, afstelling, multiroom-oplossingen, thuisbioscopen, akoestiek, netwerk en domotica. Met veel van onze klanten stippelen we een route uit. Want we vinden niks leuker dan een toekomstplan te maken waar we over meerdere jaren component voor component verbeteren.”

Overwogen assortiment

“Die adviesfunctie is waarom klanten uit het hele land ons al sinds 1982 weten te vinden. We blijven op de hoogte van alles wat er speelt, en zijn thuis in alles wat we in de winkel hebben staan. We willen zelf ook altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen, producten en merken. We zijn leergierig en nieuwsgierig omdat we klanten nog blijer willen maken met merken die zich door de jaren heen blijven bewijzen. Ik vind het heel belangrijk om over al onze producten meer te weten dan de goed ingelezen klanten die we ontvangen. Dat is ook af te zien aan ons assortiment. Als familiebedrijf hebben we volgens mij echt een unieke visie, met een gericht plan. En daar hoort merkvastheid ook bij. Het is namelijk een heel kritisch samengesteld aanbod, en ieder merk dat daarbij hoort voeren we niet zomaar." 

“Een merk als Accuphase hebben we daarom al sinds het begin, bijna 40 jaar nu. Maar ook fabrikanten als Dynaudio, AudioQuest en Monitor Audio staan al decennia in onze luisterkamers.” Dat geldt voor verreweg de meeste merken in het pakket, nieuwere fabrikanten zoals Audeze en Bluesound uiteraard daargelaten. “Pas na lang wikken en wegen worden nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd, die zich daadwerkelijk onderscheiden en een meerwaarde zijn voor de gevoerde collectie. Bij hoge uitzondering worden daar nieuwe producten of merken aan toegevoegd. Dat maakt dat we die expertise op hebben kunnen bouwen. En wat we hebben, zetten we dus ook breed neer. We gaan er dan echt voor. Accuphase is bijvoorbeeld een van de allerbeste versterkermodellen, dus daar zetten we dan de volledige line-up van neer. Wat mij betreft hebben we het mooiste pakket van Nederland. Heel compleet, en met alle kersjes op de taart.”

#Thuistestpakketten

Tot slot is er ook een nieuwe dienst in het leven geroepen, waar Vincent zijn klanten deze week middels de nieuwsbrief meer over wil vertellen: de thuisblijftestpakketten. “Geen generiek samengestelde sets, maar producten die vanuit telefonisch overleg samengesteld worden om met de volgende stap aan de slag te gaan. Dat kan bijvoorbeeld een set kabels zijn om eens te gaan A/B-vergelijken in de eigen thuisomgeving. In ieder geval iets wat ze thuis nog niet hebben, of waar ze de huidige set mee kunnen verbeteren. En ook daarom is goed overleg cruciaal, want het ligt natuurlijk volledig aan het niveau van de huidige set, en waar de interesses liggen. Er is nu vooral focus op stroom en ethernet. Upgrades, voetjes, dat soort zaken – maar dus ook een volledige combinatie van apparatuur om eens te ervaren wat muziek op niveau met je kan doen. We willen graag verrassen.”

Hoe dat praktisch gaat? “Aan de hand van het huidige systeem kan ik een gepast pakket samenstellen. We installeren het vervolgens bij je thuis, of het kan hier afgehaald worden. En dan na een paar weken fysiek teruggebracht, tenzij er natuurlijk tot aanschaf overgegaan wordt. We zien vooral dat laatste, gelukkig!”

The Hifi Studio – since 1982
Korevaarstraat 2 E-F | Leiden
www.number-one.nl

The Hifi Studio heeft momenteel een vacature voor een ervaren audioverkoper, fulltime, die aansluit bij de klantenkring. Je vindt de contactgegevens op de website.

EDITORS' CHOICE