KAD, voluit Kaempfer Audio Design, doet misschien niet direct een belletje rinkelen. Begrijpelijk, de jonge start-up wilde dit jaar een vliegende start nemen maar werd helaas terug gefloten door de coronacrisis. Voor deze aflevering in de Maand van de HIFI trekken we naar Kaempfer Audio Design in Apeldoorn. We ontmoeten er Ernest Kaempfer, stichter en bezieler van een gloednieuw Nederlands audiomerk. Een start-up met ambitie.
Ernest Kaempfer
De voorbije dertig jaar werkte Ernest Kaempfer als product development engineer bij Philips Telecom Industries, AT&T Bell Labs, Lucent Technologies en Intel Corporation. Dat leverde hem niet alleen een enorme fascinatie op voor allerlei soorten technologie maar ook een enorme expertise. In 2019 besloot hij het roer om te gooien. Met een concertpianiste als moeder, een violiste als zus en een vader die modelreplica’s bouwt, is het voor de hand liggend dat de man die als tiener al eigen luidsprekers en versterkers ontwierp, er helemaal klaar voor was om met zijn technische bagage en liefde voor muziek een eigen concept te ontwikkelen.
Actief, draadloos en hi-res
“Ik besefte dat ik om in de hifiwereld met een interessant product uit te pakken een actief en draadloos systeem moest ontwikkelen dat hoge resoluties aankan. All-in-one en in staat om via een centraal aanspreekpunt twee of meerdere luidsprekers aan te sturen”, legt Ernest Kaempfer uit. “Met het concept dat ik opgezet heb, is dat perfect mogelijk.”
De high end streaming generatie
“Het is alweer een aantal jaren geleden dat merken zoals Kii Audio, Dutch & Dutch en nog een aantal Denen met systemen op de proppen kwamen om de evolutie van passieve naar actieve systemen te bevorderen”, gaat Ernest verder. “Vooral de jongere generatie high end-liefhebbers wil af van opeengestapelde hifitoestellen en uitgekiende kabeling. Muziek moet gemakkelijk toegankelijk zijn, overal en vooral draadloos. Daarbij speelt streaming audio een belangrijke rol. Maar dan wel op hoog niveau, in hoge resoluties. Het is die ‘high end streaming generatie’ die we met KAD willen bereiken.”
Van WiFi naar WiSA
“Het uitgangspunt van KAD is een zo geïntegreerd mogelijk operating systeem dat alle draadloze aspecten aankan”, aldus Ernest Kaempfer. “En met draadloos bedoel ik niet WiFi maar WiSA.”
WiSA, voluit ‘Wireless Speaker and Audio’ is een draadloze technologie voor speakers die ontwikkeld werd door de ‘Wireless Speaker and Audio Association’ in Sunnyvale, Californië. WiSA was oorspronkelijk bedoeld om in home theater systemen zoveel mogelijk luidsprekerkabels weg te laten. Meer zelfs, met WISA zou ook de traditionele audio/videoreceiver overbodig gemaakt worden. Maar wat is WiSA?
Transmitters en receivers
Een WiSA-signaal wordt bit-perfect van een bepaald punt naar een ander punt verzonden, van een transmitter (verzender) naar een receiver (ontvanger). Een beetje zoals Buetooth, maar dan lossless en met dat verschil dat de WiSA transmitter altijd via een streamer, voorversterker of gelijksoortige bron werkt. De receiver is altijd een actieve luidspreker. WiSA-technologie wordt al langer aangewend voor mobiele toepassingen. Vooral bij live optredens waar draadloze verbindingen met gitaren, versterkers en luidsprekers een zegen zijn. WiSA wordt steeds populairder. Enkele grote merken uit de audiovisuele wereld hebben de technologie al omarmd. WiSA-technologie is geknipt voor toepassingen waar mobiliteit en draadloze, lossless-verbindingen belangrijk zijn.
Kaempfer Audio Design
Het door Kaempfer Audio Design ontwikkelde KAD K7-luidsprekersysteem maakt gebruik van WiSA. Het is een digitaal, actief, hi-res streaming luidsprekersysteem dat bestaat uit twee vloerstaande actieve luidsprekers en een centrale unit.
De KAD K7 speakers
Op het eerste gezicht hebben we te maken met een modern, functioneel ontwerp. Een strak vormgegeven houten behuizing uit MDF, afgewerkt met houtfineer, die vijf drivers herbergt. Maar aan de achterkant van de K7 ontdekken we niet alleen de aansluitingen op het versterkergedeelte maar ook nog eens twee extra drivers. “De K7 is feitelijk een driewegsysteem, maar we maken gebruik van zeven drivers”, legt Ernest Kaempfer uit. “De secties voor het midden en het hoog worden geconfigureerd volgens de principes van D’Appolito. De frontwoofers zijn symmetrisch rond de midden sectie geplaatst. De woofers aan de achterkant vormen dus een cardioïde paar met de frontwoofers.”
Cardioïde afstraling
Dat klinkt ingewikkeld, maar we leggen het uit. Je weet waarschijnlijk dat de meeste basopbouw gebeurt in de hoeken van de kamer omdat speakers vooral rondom lage tonen afstralen, dus ook naar achter en opzij. Dat geluid weerkaatst naar de luisteraar en zorgt voor een onzuivere basweergave. Door achterwaarts gerichte woofers in te bouwen en in een andere fase aan te sturen, worden muurreflecties voorkomen en valt het achterwaarts uitgestuurde signaal heel precies samen met het naar voor afgestraalde signaal. De afstraling van de lage tonen verloopt dus hartvormig, cardioïde genoemd.
Van het podium naar de kamer
De cardioïde geluidsafstraling is een techniek die gebruikt wordt voor professionele toepassingen. Een live band op een podium wil zo weinig mogelijk last hebben van de muziek die naar het publiek uitstraalt. Door woofersystemen te plaatsen die gebruik maken van cardioïde technologie, horen de muzikanten vooral het geluid dat ze zelf produceren en kunnen ze daardoor een betere controle houden over hun prestatie.
“Wij hebben diezelfde cardioïde technologie aangepast om in luidsprekers voor huiskamers te laten passen”, glundert Ernest. “Met als resultaat luidsprekers die niet alleen het geluid met een correcte timing en precisie de kamer insturen maar die ook minder last hebben van de akoestische eigenschappen van de kamer.”
Het operating systeem
Het kan niet anders, we moeten nog even technisch blijven. Zoals gezegd worden de K7 speakers aangestuurd vanuit een centrale unit die via WiSA draadloos verbonden is met de speakers. Het kan ook via optische kabels indien WiSA niet beschikbaar is. Hoe dan ook, de centrale unit ontvangt alle digitale bronnen zoals cd-loopwerken en muziekstreamers. De DA-conversie gebeurt in de geïntegreerde versterker unit in de achterzijde van iedere actieve speaker. Daar bevindt zich ook een digitale signaalprocessor die zorg draagt voor de cross-over naar de zeven drivers en de diverse fase-aanpassingen die nodig zijn voor onder andere de cardioïde afstraling. De centrale unit is het hart van het regelsysteem. “Er gebeurt heel wat in die kleine console”, lacht Ernest Kaempfer. “Met die DSP-module kunnen we op termijn zelfs room correction activeren.”
Vier versterkers en twee DAC’s
Nog een woordje over de toch wel bijzondere versterkers die de K7 speakers actief maken. De ingebouwde klasse D-versterking is een pareltje van Hypex Audio. Opgesplitst in vier versterkermodules: 1 voor de tweeter, 1 voor de dubbele midden sectie, 1 voor de beide frontwoofers en 1 voor de twee rear woofers. Om de kanaalscheiding te optimaliseren worden twee hoogwaardige 2-kanaals DAC chips ingezet. De ene voor het hoog en midden, de andere voor de vier woofers. Samengevat: vier versterkers en twee DAC’s per speaker. Een doordachte modus operandi om er voor te zorgen dat de verschillende secties elkaar niet kunnen beïnvloeden.
De opstelling
Oef, we hebben ons er doorheen geworsteld. De hoogste tijd om in het KAD auditorium het KAD K7 systeem te beluisteren. De afmetingen van de KAD centrale unit vallen heel bescheiden uit. Net zoals die van de Auralic streamer en het Pro-Ject cd-loopwerk. Alles pas keurig op elkaar. Ernest verklapt ons dat het de bedoeling is om op termijn de streaming module in de centrale unit softwarematig te activeren zodat er alweer minder apparatuur op de plank staat.
Luisteren
Het KAD K7 luidsprekersysteem komt krachtig uit de hoek, letterlijk en figuurlijk. Het geluid uit de in totaal 14 drivers komt met de grootste precisie bij ons terecht. Het systeem geeft blijk van een grote ruimtelijkheid.
En hoewel het auditorium een grote, rechthoekige ruimte is met kale bakstenen muren, is er van reflecties nauwelijks sprake. Ook niet als we door de ruimte wandelen. Als we achter de speakers gaan staan, is het er bij wijze van spreken stil. Het cardioïde systeem doet duidelijk zijn werk.
Dynamiek en controle
Met ‘Hollow’ uit het album ‘Biophilia’ van Björk wordt dat meteen duidelijk. Dit nummer is een aanslag op de laagweergave, maar de KAD K7 speakers hebben er absoluut geen moeite mee. De stem van de Ijslandse sirene komt volledig los van de speakers, kristalhelder en zonder scherpe randjes. Als we het album ‘Touch’ van Yello beluisteren, is het helemaal feest. Baanbrekende elektropop die nog niets van zijn glans verloren heeft en nog altijd als een beproeving geldt voor hedendaagse muzieksystemen. ‘Turner’s Ship’ uit het album ‘Convergence’ van Malia, doet er nog een schepje bovenop. De warme Afro-stem van Malia en de speelse back vocals, gecombineerd met de krachtige elektronische muziek van Boris Blank, vergen heel wat controle van de K7’s die geen krimp geven en maar al te graag het bewijs leveren van hun dynamisch vermogen.
Schwung
De K7’s hebben oog voor de fijnste nuances. De piano in ‘Chopinesque’ uit het album ‘Hollywood Africans’ van Jon Batiste klinkt meer dan levensecht. Gedetailleerd en verfijnd maar de krachtige aanslagen op snaren van de piano zinderen door het auditorium. Net zoals de sprankelende, ingetogen stem van Youn Sun Nah in ‘La chanson d’Hélène’ op het album ‘Same Girl’. Het betere gitaarwerk en de stem van Mark Knopfler in ‘You and your friend’ op ‘On every street’ van Dire Straits doet ons wegdromen. De ietwat rauw klinkende Knopfler en de verschillende gitaren worden met de grootse precisie op het podium geplaatst. Met voldoende lucht onderling en zonder enige vorm van versmering. Kortom, het KAD K7 luidsprekersysteem zorgt voor ‘Schwung’. Het maakt muziek. Het systeem kan alles aan. Hier worden we gewoon vrolijk van. En als we naar het bescheiden setje in het midden kijken, vragen we ons af hoe Ernest dat geflikt heeft.
Tot slot
Onze kennismaking met Kaempfer Audio Design was op zijn minst opmerkelijk. We ontdekten een meer dan verdienstelijk nieuw muzikaal concept. De immer beheerste maar vriendelijke Ernest Kaempfer gidste ons door het hoogtechnologische verhaal met hetzelfde gemak als dat waarmee zijn KAD K7 systeem muziek maakt. KAD staat in de startblokken te popelen om te vertrekken. De high end streaming generatie kan er samen met ons naar uitkijken.
Even Apeldoorn bellen
Als lezer van HIFI.NL hoef je gelukkig niet zo lang wachten. Je bent van harte welkom bij Kaempfer Audio Design in Apeldoorn voor een vrijblijvende luistersessie. Op afspraak uiteraard, met maximaal 2 personen tegelijk en volledig corona-proof. Zowel overdag, ’s avonds als in het weekend. Contacteer Ernest Kaempfer via de website of e-mailadres kad.audio@gmail.com en reserveer je ‘Very Personal Invitation’. Het loont beslist de moeite.