De Amerikaanse luidsprekerbouwer GoldenEar en het eveneens Amerikaanse The Quest Group, bekend van de producten onder de merknaam AudioQuest, de Niagara schonestroomproducten en de DragonFly DA-converters, hebben laten weten dat GoldenEar onderdeel is geworden van The Quest Group. De fusie is bedoeld om het GoldenEar-luidsprekermerk te laten profiteren van de verkoopstructuur van AudioQuest.Â
GoldenEar en AudioQuest
Tien jaar geleden richtten Don Givogue, Bob Johnston en Sandy Gross luidsprekerbedrijf GoldenEar op aan de oostkust van de VS. Het bedrijf wordt nu verkocht aan de in Californië gevestigde “The Quest Groupâ€, bekend van het kabel- en DAC-merk Audioquest.Â
Nadat Don Giovogue had aangegeven met pensioen te willen gaan, is Sandy Gross op zoek gegaan naar een geschikte partner om samen te gaan met GoldenEar. Sandy Gross en Bill Low, oprichter en CEO van AudioQuest, kennen elkaar al bijna vijftig jaar en hebben beiden een lange carrière in de audiowereld. Er was kennelijk een gunstige klik, want naar eigen zeggen was de fusie snel beklonken.
Het hoofddoel van de fusie is om synergie te bereiken bij de wereldwijde verkoop. Logistiek gezien ligt AudioQuest mijlenver voor op het GoldenEar-distributienetwerk, vooral in Europa en Azië. AudioQuest-retailers in Noord-Amerika kunnen ook geleidelijk GoldenEar-retailers worden. GoldenEar zal nog steeds zijn eigen verkoopstrategie volgen. Verder moet de luidsprekerfabrikant blijven zoals hij is. “Onze producten zijn complementair en vullen elkaar aan. Ik neem een intact bedrijf over dat niet gerepareerd hoeft te worden,†benadrukt Bill Low.
Beide bedrijven zeggen zich te verheugen op de verdere samenwerking en uitbreiding van hun activiteiten.