Review: Monitor Audio Gold 200 (vijfde generatie)

Wie een beetje bekend is in de audiowereld heeft wel eens van Monitor Audio gehoord. Het merk heeft in haar rijke geschiedenis een aardige naam ontwikkeld. In de voorbije periode heb ik naar de kleinste vloerstaanders uit de vijfde generatie Monitor Audio Gold mogen luisteren, de Gold 200. 

Monitor Audio Gold 200: de techniek 

Wat deze luidspreker voor mij zo interessant maakt, is het feit dat de fabrikant besloten heeft technologie uit hun hoogste lijn, de Platinum II, mee te nemen. Een goed voorbeeld is de MPD/Mid-range chamber module. In deze aluminium module bevinden zich de tweeter en mid-range driver, waardoor het akoestische centrum vijftig procent dichter bij elkaar zit dan bij de vorige Gold-serie.

Ik zeg overigens 'tweeter', maar het is geen standaard dome tweeter, en ook geen ribbon tweeter; wat is het dan? Volgens Monitor Audio is het een 'Micro Plated Diaphragm (MPD) high-frequency transducer'. Het diafragma heeft een oppervlakte dat zes keer groter is als hun 25mm gold dome tweeter die je vindt in de lagere lijnen. Onder deze bijzondere tweeter bevindt zich een 64mm mid-range C-Cam driver met een 35mm voice coil. C-Cam staat voor ‘Ceramic-Coated Aluminium Magnesium, materiaal oorspronkelijk ontworpen voor de straalmotoren van de luchtvaartindustrie.

Voor het laag gebruikt de Gold 200 G5 twee 165mm Rigid Diaphragm Technology II woofers. Deze woofers hebben een lineaire excursie van plus-minus 11 mm, twee keer zoveel als het vorige model. De voice coil, ook onder handen genomen, is vergroot met dertig procent om een afmeting van 50mm te bereiken.

De 200's hebben een respectabel gewicht van 21,86 kilo per stuk. De Frequecy respons loopt van 35 Hz tot 50 kHz, de crossover frequenties zijn 650 Hz voor de L.F/M.F en 3.5 kHz voor de M.F/H.F. Ze hebben een gevoeligheid van 88 dB, een nominale impedantie van 4 Ohm en een minimum van 3,4 op 1 kHz. Het aanbevolen vermogen loopt van 80 tot 200 Watt.

Al met al heeft Monitor Audio veel uit de kast gehaald om de Gold-lijn een stevige upgrade te geven, zoals ook te lezen is in onze reviews van de Gold 100 en 300Dit alles hebben ze in een relatief kleine 18mm dikke MDF behuizing met twee poorten aan de achterzijde gestoken die verkrijgbaar is in verschillende premium afwerkingen; Satin White, Dark Walnut, Piano Ebony en Piano Gloss Black. 

Eerste indruk

Toen ik de speakers in ontvangst nam, wist ik dat ik met een premium product te maken had, in stevige, dubbele dozen om te zorgen dat er niets mis gaat tijdens transport. Eenmaal op hun plek valt vervolgens op hoeveel energie Monitor Audio gestopt heeft in de afwerking van deze speakers. Zo ziet mijn Satin White-versie er ontzettend strak uit, en het helpt enorm dat de frontjes magnetisch zijn en je dus geen lelijke plugjes ziet zitten.

De bovenkant van de speakers zijn afgewerkt met kunstleer en voelt wederom premium aan. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik speakers gewend ben die veel groter zijn met als gevolg dat ze voor aardig wat rugklachten kunnen zorgen, dus ik was sowieso blij om weer eens een speaker te zien waar je niet in begraven kunt worden.

Aan de slag

Luidsprekers een mooi plekje geven is niet voldoende, al ogen ze nog zo fraai in je interieur. Om het paar aan het werk te kunnen horen, sloot ik ze aan op mijn Onkyo M5030 eindversterker, Denon X6300H voorversterker en Ludic Audio Magica-bekabeling. Ik werd daarbij verrast door vier premium binding-posts die met elkaar verbonden zijn door middel van een kabeltje in plaats van een bruggetje. Hier ben ik zelf een groot voorstander van, aangezien het naar mijn beleving de gebruikskwaliteit verbetert.

Goed, alles staat, de speakers staan ongeveer 30 cm van de muur en plus-minus 3 meter uit elkaar. Via Deezer HiFi (FLAC) op mijn HTPC roep ik als ontzettende fan van Dire Straits als eerste Sultans of Swing op. Dat nummer ken ik door en door, maar toen ik op play drukte werd ik evenwel verrast door een ontzettend groots geluid, bijzonder gedetailleerd en met een strak en sterk laag. Ik ga eerlijk zijn, dat had ik niet verwacht aangezien de Gold 200 G5 een stuk kleiner zijn dan mijn referentie speakers, de MB Quart 2000.

Een nummer wat ik ook graag gebruik om te reviewen is Hey Now van London Grammar, wat iedereen wel kent of toch in ieder geval wel eens heeft gehoord. Ik vind dat een erg goede test aangezien je een goed beeld krijgt van de tonaliteit van een set speakers, en daarnaast word het hele geluidspectrum aangesproken. Bij de 200's had ik het gevoel dat alles klopte; het hoog was perfect met precies genoeg microdynamiek, het midden klonk open en ruim met net genoeg body en het laag klonk erg strak en vol zonder dat het de rest weg drukte. Met andere woorden, alles was in harmonie. De zang van Hannah Reid was perfect op toon en bezorgde het nodige kippenvel, van begin tot eind.

Toen ik voorts wat nummers aan het shuffelen was kwam Bubbly van Colbie Caillat voorbij. Je zou wellicht denken dat dit nummer niet zo bijzonder is, maar op de Gold's ervaarde ik dat anders; enorm veel emotie, en ongelofelijk realistisch en ruim. Hier hoor je dat je echt te maken hebt met een high-end speaker.

Aangezien ik ook een grote liefhebber ben van vinyl, heb ik vervolgens demijn Teac TN300 met een Nagaoka MP-110 element en een Schiit Mani phonostage aangesloten. Bij The Division Bell van Pink Floyd werd ik wederom verrast door een zeer open weergave en met genoeg detail om je op het puntje van je stoel te doen belanden. Instrumenten kwamen overal vandaan, ik had het gevoel alsof mijn complete 7.2.4 systeem aan het spelen was. De speakers verdwenen volledig om plaats te maken voor een mooie muur van geluid.

Samenleven met de Gold 200 G5

De luidsprekers hebben een aardige tijd in mijn luisterruimte gestaan, waarbij ik heb genoten van ieder moment. De Gold 200 G5’s produceren een ontzettend grote soundstage waar genoeg plaats is voor alle instrumenten, ze worden prachtig van elkaar onderscheden en weergegeven met veel detail. Mijn enige minpuntje na een langere speeltijd is eigenlijk meer een 'meningsdingetje', namelijk dat de Monitor Audio Gold 200 wat richting de analytische kant gaan, zelf geef ik de voorkeur aan een wat meer ‘laid-back’ klank.

Dat doet overigens niets af aan de kwaliteit van het geluid, maar voor mensen die zoeken naar een warme, laid-back klank, zijn het wellicht niet de ultieme speakers. Wat ik graag had gezien was dat de mid-range driver wat groter was geweest, zodat het mid iets meer body krijgt, want bij sommige nummers mis ik af en toe wat vlees op het bot, Ik houd persoonlijk erg van een groot vol midden. Als je erg van bas houdt is het wijs om te investeren in een subwoofer. Ik heb zelf een tijdje met de SB3000 van SVS gespeeld en merkte dat dat de speakers erg ten goede kwam; het totaalplaatje klopte meer, en er kwam meer rust in de speakers.

Conclusie

Het Monitor Audio-paar heb ik in de afgelopen weken veel verschillende soorten muziek en media kunnen voeren en iedere keer werd ik weer verrast door het detail, de ruimte, kracht, openheid en autoriteit van deze vijfde generatie Gold 200. Ik heb nog wat geëxperimenteerd met de plaatsing van de speakers en in iedere situatie wisten ze te overtuigen, want goed nieuws is voor degenen die wat minder ruimte hebben.

Het woord 'detail' heb ik veel gebruikt in deze review, want dat is ook echt het sterkste punt van deze speakers. Het zijn geen enorme vloerstaanders, maar ze klinken gigantisch. Het zijn prijzige speakers, en daar mag je dan ook wat van verwachten. Ik kan melden dat de Gold 200 G5 speakers van Monitor Audio absoluut niet teleurstellen, en de naam die de fabrikant heeft opgebouwd ruimschoots eer aan doen.

Monitor Audio Gold 200
€ 3.999 p/paar | www.monitoraudio.com 
Beoordeling: 4.5 / 5






EDITORS' CHOICE