Review: Hidden Land – Perspectives (High Res)

Eric de Boer | 05 december 2018 | Fotografie Fabrikant

Sommige debuutalbums komen zo kneiterhard binnen, dat het de luisteraar meteen doet verwonderen of zo’n krachtig concept in de toekomst wel geëvenaard kan worden. Het album Perspectives van het duo Hidden Land is zo’n plaat. Met prachtige vocalen omlijste, veelal analoge folkmuziek, die de ziel weet te beroeren.

Hidden Land bestaat uit de in Stockholm, Zweden woonachtige Johan Lager en de Californische Myles O’Mainnian. Ik moet bekennen dat beide namen mij niet bekend waren en een zoektocht op internet leerde dat O’Mainnian voornamelijk bekend is van een door hemzelf uitgebracht debuutalbum uit 2012 (het zelfgeproduceerde Homeland), en dat Lager als muzikant binnen het post rock gezelschap WILHELM opereert en tegenwoordig als componist annex producent vanuit de Zweedse hoofdstad werkt. Zijn inspiratie ligt naar eigen zeggen bij onder andere Ólafur Arnalds, Sigur Rós en Arvo Pärt.

Wie dat laatste in ogenschouw neemt en Perspectives beluistert, snapt wel waarom dit duo elkaar heeft gevonden. Want de combinatie van bijna etherische soundscapes, zonder (hoorbaar) gebruik van digitale middelen, de aparte vocalen die soms alleen als instrument dienen en de afwisselend bemoedigende en dan weer beklemmende tracks klinken zo intens dat je als luisteraar gedwongen wordt tot zelfinzicht. Of in ieder geval weg te zwijmelen in de eigen fantasiewereld.

De heren weten op Perspectives, waarvan ze de muziek zelf omschrijven als filmische post rock, unieke combinaties tot een geheel te vormen. Veelvuldig wordt er op aparte wijze gebruikgemaakt van diverse strijkinstrumenten, piano en koperblazers, terwijl er schaars maar doeltreffend wordt aangevuld met wat zorgvuldig gekozen drums, elektrische gitaar en zelfs vrouwelijke vocalen. En de weinige teksten op het album mis je niet, maar voegen enkel wat toe als dat echt nodig bleek.

Ambient ontmoet post rock op de titeltrack, Remind Me is een echt folk nummer (waarom moet ik toch steeds aan The Low Anthem denken?) en nummers als het prachtige op cello en toetsen (wellicht beïnvloed door Nils Frahm) leunende Trinity of Excelsior roeren de meest geharde ziel nog. Langzaam aanzwellende tonen leiden op diverse tracks naar een climax, terwijl af en toe ook de anticlimax met zorg geplaatst is. Leidend door het hele album is toch wel de link naar neo-klassieke stijlen, zonder dat die stijl op de voorgrond treedt. En experimenteel is de muziek van Hidden Land zeker, zonder dat per se te willen zijn. De sfeer past precies in deze tijd, dat wordt gekenmerkt door de extremen van licht en warmte tegenover kou en grimmigheid.

Hidden Land brengt met hun debuut misschien wel een van de meest perfecte albums van 2018 uit. Simpelweg omdat de muziek zo mooi, zo intens en tegelijkertijd ook zo enorm ongrijpbaar is. Ik zou nog pagina’s vol kunnen tikken met een omschrijving van de muziek, maar dan doe ik het werk van dit duo nog steeds geen eer aan. Ervaar het zelf, als een van bovengenoemde artiesten je aanspreken. Ga ervoor zitten, vrij van storende elementen van het dagelijkse leven en laat de muziek op je inwerken. Perspectives is een Europees-Amerikaanse kruisbestuiving van invloeden die voor beide continenten herkenbaar zijn, maar mondt uit in een welluidend geheel dat zijn intrinsieke kracht aan pure compositorische een muzikale kwaliteiten ontleent. Een plaat om verliefd op te worden.

Muziek: 10
Klank: 9 ½
Label: VOLKOREN