ARTIKELdCS

Fabrieksbezoek dCS - al 30 jaar digitale trendsetter

Hoewel je ieder willekeurig merk vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken, bezitten de producten van het Britse Data Conversion Systems (dCS) voor eigenlijk iedereen een aura van kostbare en onvolprezen perfectie. Gelegen nabij studentenstad Cambridge is deze trendsettende audiofabrikant inmiddels alweer 30 jaar een ware meester in het vervaardigen van bijzonder kostbare, maar vooral compromisloze innovatieve digitale audiobronnen.

dCS - Data Conversion Systems

Bij dCS vindt men dus geen gammele plastic cd-lades of (slappe) behuizingen vol met standaard hardware, maar het beste van het beste in de vorm van super solide aluminium sculpturen die werkelijk zijn afgeladen met de meest actuele innovatieve en volledig in eigen beheer ontwikkelde maatwerk schakelingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat toen ik tegen het einde van het vorige jaar de gelegenheid kreeg deze unieke onderneming met een bezoek te vereren, ik bijna letterlijk een gat in de lucht sprong.  

Groot-Brittannië is naast knus, gezellig en voorzien van schitterend natuurschoon, ook een vruchtbare omgeving voor ontwerpers die samen al meer mooie merken hebben voortgebracht dan enig ander land ter wereld. Dit keer is het de beurt aan het iconische dCS, waarbij ik er met enige eigen verbazing achter kom dat ik naast de hele reeks modellen en de befaamde Ring DAC (een van de vele eigen dCS ontwikkelingen), verder eigenlijk maar weinig over deze onderneming weet.

Testopstellingen bij dCS

dCS: Geschiedenis

Een van de redenen voor dit relatieve onbekende (ik zeg hier bewust relatief, want dCS is als geen ander zeker de laatste jaren duidelijk aanwezig op beurzen en dealershows), is zeker veroorzaakt doordat dCS in extreme mate een (zeer) technologisch georiënteerde onderneming met zijn wortels in de militaire luchtvaart is. Met dat in het achterhoofd en het feit dat er opvallend veel ‘nerds’ werken, is het al een stuk vanzelfsprekender dat je niet continu met al je vindingen loopt te koketteren. De contradictie is in dit geval dat dCS nu ook juist een onderneming is die vooral in technologisch opzicht meer te melden heeft dan bijna ieder ander in dit branchedeel! Een gegeven wat vooral te maken heeft met het feit dat het merk alle benodigde technologie zelf ontwikkeld en die vervolgens gestaag uitbouwt en softwarematig continu up-to-date houdt. Een unicum in onze digitale wereld waar veel fabrikanten de ondersteuning voor een product vaak al na slechts enkele jaren als een baksteen laten vallen! Niet dus bij dCS waar klanttevredenheid en rotsvaste betrouwbaarheid tot in de lengte der dagen net zo hoog staan als perfecte gehoormatige en meettechnische resultaten.

Ik weet niet wat u verder zelf voor idee bij dCS als onderneming heeft, maar bij aankomst vind ik het fraaie onder moderne architectuur gebouwde en sinds 2005 betrokken bedrijfspand, geheel overeenkomen met het beeld wat ik bij deze onderneming heb. Enerzijds groots, super hightech, perfectionistisch en modern, maar ook opgeruimd, goed geoutilleerd, gestructureerd en op een professionele manier zakelijk. Bij dCS past dus zeker niet het typische high-end verhaal dat er ooit vanuit de garage of keukentafel is gestart, waarna het bedrijf pas professioneel is geworden en groter is gegroeid. Nee, hier is vanaf de eerste dag in 1987 zeer professioneel gewerkt aan grensverleggende maatwerkoplossingen door een team van hooggeschoolde ingenieurs. Altijd maximaal resultaat gedreven met als gevolg volledig eigen technologische oplossingen. In een dCS product komt u dus nooit een standaard DAC-chip of filteroplossing van een andere fabrikant tegen en zelfs van het momenteel erg populaire MQA, heeft het bedrijf zijn eigen codering ontwikkeld!

Aan het woord zijn medewerker van het eerste uur in de persoon van technisch directeur Andy McHarg en de jonge algemeen directeur David Steven. Samen geven zij uitleg over wat dCS als onderneming en haar producten zo onderscheidend maakt. David: ‘Data Conversion Systems is opgericht in 1987 door de zeer getalenteerde elektrotechnicus Mike Story en bestond op dat moment uit een groepje zeer gespecialiseerde ingenieurs. Mensen die bezig waren met het ontwerpen en produceren van state-of-the-art radartechniek, analoog naar digitaal converters (ADC’s) en digitaal naar analoog converters (DAC’s) voor de belangrijkste telecom aanbieders en militaire organisaties. Doordat tegen het einde van de koude oorlog de defensiebudgetten steeds verder verdampten en de digitale audio revolutie juist begon, besloot dCS met haar reeds opgedane enorme kennis haar werkterrein te verleggen’. Andy: ‘Het was een vreemde en eigenlijk bizarre tijd en eigenlijk is onze ‘audiobemoeienis’ bijna per toeval geboren. Want terwijl we nog werkten aan de RAF Typhoon radar testopstelling, kwam de BBC langs de andere kant vragen of we misschien ook een aantal modificaties aan hun DAT-recorders zouden kunnen uitvoeren. Dit bleek vervolgens dermate succesvol dat ze steeds vaker bij ons aan begonnen te kloppen, terwijl in die periode de militaire consultancy steeds verder terugliep.’

De eerste dCS modellen

Het eerste dCS component voor de professionele markt was de 900 analoog naar digitaal converter in 1989. Een apparaat dat zijn voorsprong meteen behaalde uit de extreme signaal/ruisverhouding die al eerder nodig was voor de radarapparatuur en AD-converters in de Harrier en Typhoon jagers. 1989 was ook het jaar dat de dCS technologie voor het eerst zijn latere gezicht en naam kreeg. Zo gebruikte de 900 voor het eerst ’s werelds eerste (volledig eigen ontwikkelde!) 24-bit ontwerp, waarbij het nu nog steeds legendarische Ring DAC circuit voor de bijzonder lage stoorvloer zorgdraagt. Bij deze revolutionaire dCS vinding stuurt een 5-bit signaal links en rechts afzonderlijk DSP’s aan, waarbij het signaal door een hele serie weerstanden afhankelijk van het signaal, in of uitgeschakeld worden. Het ‘geheim’ van deze Ring DAC is dat deze weerstanden willekeurig worden ingeschakeld, waardoor een bepaalde digitale waarde dus niet staat voor een bepaalde weerstand of vaste combinatie van weerstanden. De DSP wisselt daarbij bovendien regelmatig van patroon, waardoor vervorming bijzonder sterk kan worden onderdrukt. Samen met de rest van het ijzersterke concept, bleek de 900 al snel een regelrechte sensatie binnen de professionele audiowereld teweeg te brengen. Vele beroemde eindgebruikers zoals Bob Ludwig en zeker ook onze eigen Bert van der Wolf bekend van onder andere de vele prachtige Turtle Records opnamen, sloten de 900 al direct in hun hart en beleefden er hun eigen triomfen mee. Na de 900 volgde in 1993 de dCS 950 - de allereerste DAC van het merk.

Andy: ‘Het werkelijke probleem was dat de 900 ADC ondanks alle erkenning op dat moment nog steeds niet voor echte winst en inkomsten wist te zorgen. dCS oprichter Mike Story had een enorm sterk karakter en was één van intelligentste mensen die ik ooit heb ontmoet, maar zijn manco was dat hij dermate in beslag werd genomen door alle technische uitdagingen, dat hij de noodzaak om rekeningen te betalen en het bedrijf aan de gang te houden niet voldoende overzag. Toch bleek de 950 DAC gelukkig wel voor winstgevende zwarte cijfers te kunnen zorgen. Iets wat vooral begon toen ons bedrijf de sprong maakte van de professionele naar de consumenten high-end hifimarkt. Het begon allemaal toen een aantal vooraanstaande Japanse audio recensenten ontdekten dat hun systeem na het installeren van dat lelijke kastje, ineens fantastisch speelde en vooral een heel stuk beter dan een hele hoop wel mooi vormgegeven apparatuur!’ David: ‘Op dit punt ontstond de realisatie dat onze toekomst in de high-end audio lag. Want ineens kregen we wel zulke prachtige reviews - een zeldzaamheid bij volledig onbekende ondernemingen zoals de onze - en werd de dCS merknaam in sneltrein ineens als de beschermheilige van digitale audio gezien!’

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden

David: ‘Een mooie anekdote was toen we in 1996 ons eerste echte consumentenproduct in de vorm van de Elgar DAC uitbrachten. Feitelijk was dit een 950 in een mooiere behuizing en hij moest ook sneller dan snel gereed zijn. Uiteindelijk kregen we het werkende prototype precies op tijd voor de belangrijke New York show gereed, maar helaas sneuvelde dit exemplaar precies tijdens het transport. Toch konden we de show uiteindelijk nog redden door ‘gewoon’ met de professionele dCS converters te spelen, terwijl de Elgar schaapachtig in zijn display opstelling mooi stond te wezen! Toch was 1996 in nog meer opzichten een bijzonder belangrijk jaar voor ons bedrijf. Niet alleen beëindigden we onze werkzaamheden voor alle overige bedrijven om ons te focussen op het ontwerpen en fabriceren van onze eigen audioproducten, maar we verhuisden ook naar een nieuw pand op een industrieterrein even ten zuiden van Cambridge’.

Upsampling

Andy: ‘In 1997 introduceerden we de dCS 972. Een heel bijzonder professioneel product en ’s werelds eerste 24-bit/96 kHz digitaal naar digitaal converter. Hierdoor kon een bestand met een bepaalde bitdiepte en sampling frequentie naar een andere en verschillende formaten worden geconverteerd. In eerste instantie leek dit gereedschap vooral voor studio’s interessant. Maar toen we op een keer de 972 voor een software verificatieronde tussen ons cd transport en DAC hadden aangesloten, bleek deze combi ineens veel beter te klinken? Wat was hier aan de hand? Zo kwamen we erachter dat als je 16-bit/44 kHz upsampled naar 24-bit/96 kHz, de weergave opmerkelijk veel beter wordt! Hoewel het feitelijk niet kan want de Red Book cd standaard is natuurlijk vastgelegd op deze 16-bit/44 kHz, bleek dat als je het signaal op intelligente wijze bewerkt, het geluid aanmerkelijk minder digitaal en vooral ruimtelijker, meer organisch en gedetailleerd gaat klinken. Dit ‘intelligente’ bewerken hield en houdt ook vandaag de dag nog steeds in, dat door het verhogen van sampling frequentie tot ver buiten het gehoormatige bereik, de analoge filtering veel minder rigoureus en vooral vriendelijker uit kan vallen. Dankzij onze vinding zijn vandaag de dag bijna alle cd-spelers en DAC’s hier standaard mee uitgerust, waarbij de dCS Purcell upsampler de allereerste in zijn soort was.’

Softwaregecontroleerde hardware  

David: ‘Hoewel het vandaag de dag de gewoonste zaak van de wereld is geworden, waren wij ook al erg vroeg met het ontwerpen van software gecontroleerde hardware. In plaats van standaard chips maakt dCS al sinds jaar en dag namelijk gebruik van zogenaamde FGPA’s (Field Programmable Gate Arrays). Deze gemakkelijk her programmeerbare logische chips, zijn van nature veel kostbaarder om er een ontwerp mee op te bouwen en om ze te implementeren. Maar zorgen er anderzijds ook voor dat een bestaand ontwerp ten alle tijden heel gemakkelijk op afstand is op te waarderen! Dit verlengt niet alleen de levensduur van een bestaand model, maar zorgt ook voor prestaties die tot in de lengte der dagen actueel blijven’

Van professionele- naar high-end consumentenmarkt

Hoewel de professionele dCS studioproducten tot op de dag van vandaag nog steeds de aandacht en ondersteuning krijgen die ze verdienen, luidt het jaar 2005 een regelrechte ommezwaai voor deze zo vooruitstrevende Engelse onderneming in. In dat jaar vindt namelijk een wisseling van de wacht op managementgebied plaats (dCS oprichter Mike Story maakt plaats voor David M. Steven senior) en start ook de volledige focus op high-end producten. En terwijl de 578 en 978 de laatste professionele producten zijn, maakt de dCS P8i upsampling cd/sacd-speler zijn eerste opwachting in de high-end scene. Hoewel qua vormgeving toch enigszins discutabel, wordt deze speler wereldwijd enorm goed ontvangen en blijkt net als de voorgaande dCS producten weer een echte showstopper te zijn. Onder leiding van David senior veranderde ook de bedrijfscultuur. Want waar technisch genie Mike volledig zijn eigen koers voer en in mindere mate open stond voor overleg met zijn collega’s, bleek David senior veel toleranter en beter benaderbaar te zijn. Hij moedige onderling overleg juist aan, wat de creativiteit binnen het team naar ongekende hoogte bracht. Eerste productreeks onder zijn leiding was het in 2007 uitgebrachte en nog immer beroemde compromisloze dCS Scarlatti trio. Dit monumentale driemanschap bestond uit een transport, DAC en clock en was dermate grensverleggend goed, dat dCS vanaf dat moment zijn positie bovenop de audio piramide in wist te nemen en die eigenlijk tot op de dag van vandaag nooit meer heeft afgestaan.

Tragedie        

Helaas sloeg slechts vier jaar later het noodloot toe en overleed David senior op slechts midden vijftigjarige leeftijd volledig onverwacht. Vanaf dat moment (2009) neemt zijn zoon, ook David geheten, het roer van de onderneming over en laat net als zijn vader dCS bloeien en groeien als nooit tevoren. Met een familiegeschiedenis diepgeworteld in de audiobranche, doet David junior die al sinds 2008 bij de onderneming betrokken is door software productontwikkeling, op dat moment het enige juiste. Het verder uitbouwen van de producten en positie van het merk binnen de high-end audiobranche. Na zijn team verder te hebben gemotiveerd, is een van zijn eerste daden de verhuizing naar een andere nieuwe en vooral grotere locatie in 2010. Dit zeker niet overmatig luxe en vooral doelmatige onderkomen, bood veel meer ruimte voor de assemblage/test faciliteiten, het ontwikkelteam en gaf tenslotte ook de ruimte voor een door David al lang gekoesterde wens. De bouw van een prachtige maatwerk luisterruimte!

‘Bron-agnostisch’

Een andere constatering van David na het onder de loep nemen van de toenmalige dCS portfolio, was dat de onderneming meer ‘bron-agnostisch’ zou moeten worden. Met andere woorden dat het bedrijf digitale audioformaten van iedere mogelijke bron (fysieke disc, pc of via het thuisnetwerk) zou moeten ondersteunen. Het eerste product van deze nieuwe denkwijze was de eveneens in 2010 geïntroduceerde losse Debussy DAC en dat bleek een daverend succes te zijn. Niet alleen bleek de prijs van dit nog immer gevoerde component aanzienlijk scherper te zijn dan alle voorgaande dCS producten. Maar ook bleek deze DAC een functionaliteit en vooral state-of-the-art geluidskwaliteit te bieden, die daarvoor voor dit prijsniveau nog onmogelijk was.

Vivaldi: grensverleggend

Toch bleek zelfs de Debussy nog maar de stilte voor de werkelijke storm te zijn. Want toen dCS na drie jaar intensieve ontwikkeltijd en luistertests in 2012 het werkelijk extreem kostbare Vivaldi systeem introduceerde, sloeg dit in als de spreekwoordelijke bom. Dit uit vier apparaten bestaande kwartet bleek niet alleen een toonbeeld van soliditeit en schitterende industriële vormgeving te zijn, Maar ook grensverleggend in zijn complexiteit, mogelijkheden, technologische voorsprong en vooral ook de adembenemende geluidskwaliteit! Andy: ‘De uitdagingen waar we bij het Vivaldi systeem in 2012 voor stonden waren groter dan alles wat we in de jaren ervoor bij dCS hebben ondernomen. Zo was ons nieuwe digitale processorplatform maar liefst 50 keer krachtiger dan de voorgaande en bood de analoge techniek een verbeterd prestatieniveau bij letterlijk ieder meettechnisch aspect. Ook de belangrijke Ring DAC werd fors onderhanden genomen waardoor ook deze op alle aspecten nog beter presteerde. Doordat we nooit van standaard OEM-chips gebruikmaken en alles volledig zelf ontwikkelen, is het prestatieniveau van het huidige Vivaldi systeem door verdere verfijning middels software upgrades, zelfs nog weer een heel stuk beter dan in 2012!’

dCS Vivaldi One Limited Edition 

Na de in 2015 geïntroduceerde onder de Vivaldi geplaatste Rossini cd-speler/streamer, DAC/streamer en Master Clock, wordt in 2017 het 30-jarig jubileum van dCS gevierd met de introductie van de helaas gelimiteerde Vivaldi One. De meest eenvoudige wijze om aan te duiden waar dit enorme (42 cm breed, 22 cm hoog, 42 cm diep en 27,4 kg zwaar) apparaat toe in staat is, is het vermelden dat bij de One feitelijk het complete Vivaldi kwartet in één enkele behuizing is ondergebracht! Tijdens de Nederlandse Vivaldi One On Tour show die zaterdag 3 februari bij de Nuenense dealer Audio-Xperience van start ging, vertelde de bijzonder sympathieke dCS verkoopleider Raveen Bawa, dat de One met zijn verkoopprijs van € 64.500,- ongeveer 85% van het prestatieniveau van het volledige Vivaldi kwartet weet te halen. Enorm hoog dus voor een bijna 1/3 lagere prijs, veel minder complexiteit door het ontbreken van alle noodzakelijke verbindingen (veertien kabels!) en zeker ook veel minder ruimtebeslag. Raveen: ‘In Engeland en zeker Azië zijn de mensen vaak kleiner behuisd en dan spelen dit soort eigenschappen een grotere rol. Naast de gelimiteerde 250 stuks (dat aantal is tijdens intern overleg besloten en is volledig willekeurig gekozen) en de standaard geanodiseerde blank en zwart aluminium uitvoeringen, kan de One tegen meerprijs ook nog in chroom, nikkel, piano zwart, hoogglans wit en zelfs in 24-karaats goud worden uitgevoerd! Kortom een waardig statement om ons jubileum op zowel technische, mechanische als muzikale wijze uit te dragen.’

Protoype Vivaldi One

Rondleiding

Na alle geschiedenis en verdere uitleg is het de hoogste tijd geworden voor een rondleiding door het lichte, ruime en onder moderne architectuur opgetrokken bedrijfspand. Terwijl we alle achtergronden en theoretische uitleg in de vergaderruimte op de eerste verdieping kregen, vinden de werkelijke ontwikkelwerkzaamheden en het assemblageproces op de begane grond plaats. Om vanuit het kantoorgedeelte naar de dCS catacomben te komen, begeven we ons eerst door enkele lange gangen, waarbij aan beide kanten een groot deel van de dCS geschiedenis staat opgesteld. Zo zien we naast de talloze prijzen en nominaties aan de muur, ook een opengewerkte Ring DAC, 900 A/D-converter, Elgar DAC, P8i cd/sacd-speler en een Pucinni cd/sacd speler met U-Clock. Niet veel later begeven we ons in het werkelijke heiligdom en betreden de assemblage en testafdeling. Hier is een groepje technici geconcentreerd bezig met het opbouwen, controleren, testen en luisteren naar de producten in aanbouw. Wat mij hier vooral opvalt is enerzijds het compromisloze materiaalgebruik en de strakke/complexe opbouw van ieder apparaat, maar zeker ook het enorme gewicht waar deze heren mee moeten werken. De monteur die de loodzware massieve aluminium panelen tot één behuizing moet samenvoegen is dan ook werkelijk een boom van een kerel! Uiteindelijk is op de achterzijde na, werkelijk nergens meer een schroef zichtbaar en toont het gecompleteerde apparaat als een prachtig naadloos geheel. Na de indrukwekkende testopstelling met uiteraard volledig zelfgeschreven testprotocollen en zelfgebouwde hardware waar ieder dCS product op ieder facet binnen zeer nauwe toleranties moet vallen, komen we bij de praktijkproef configuratie. Hier zit een techneut alle functies van de zojuist vrijgegeven producten in de praktijk te toetsen. Niets mag hier weigeren en uiteraard wordt er ook aandachtig naar de weergave geluisterd. In een andere hoek van de afdeling zit een technicus deels afgeschermd van de rest nogal afwijkende werkzaamheden te verrichten. Bij navraag komen hier de afgekeurde producten terecht. Afgekeurd in de zin dat een of meerdere functies niet naar behoren werken of dat het apparaat door de meetopstelling is ‘uitgespuugd’, omdat bepaalde waarden niet worden gehaald. Aan deze man nu de schone taak om te achterhalen waar deze afwijking(en) nu door worden veroorzaakt en om het op te lossen.

Whizzkids

De volgende afdeling is het werkelijk het hart van de onderneming en wordt gevormd door de ontwerpafdeling. Hier is ongeveer de helft van de 22 medewerkers continu bezig met het perfectioneren van de bestaande software en het ontwerpen van de toekomstige generatie producten. Dit zowel voor de onderhuidse techniek als het exterieur. Werkelijk prachtig en indrukwekkend om te zien is het allereerste werkende prototype van de Vivaldi One! De kast is hier nog ruw en niet afgewerkt, de opdruk is met stift geschreven en je ziet aan alles dat dit de werkelijke oorsprong van het model is. Maar daar blijft het niet bij, want slechts enkele meters verder staan op een rij lage archiefkasten, de referentiemodellen van het volledige dCS oeuvre van deze laatste 30 jaar! Wauw! Hoofd ontwerpafdeling Ray Wing loopt het volgende moment glimlachend naar ons toe. ‘Indrukwekkend he? Ja, als je het zo allemaal bij elkaar ziet staan beseffen we met trots dat we tot op heden daadwerkelijk wat voor de audiobranche en zijn muziekliefhebber hebben kunnen betekenen. Het is gewoon een prachtige illustratie wat je krijgt als je streven compromisloos is en je een groep van de meest geniale mensen bij elkaar zet. Door hun eigengereidheid is het niet altijd gemakkelijk om alle neuzen eenzelfde kant op te krijgen. Maar als dat dan eenmaal lukt komen er ook werkelijk bijzondere vindingen en producten uit voort zoals jullie kunnen zien.’ Toch wordt onze aandacht het volgende moment door iets heel anders getrokken. In een van de hoeken van de ruimte glimt, glanst en schittert een bepaald object enorm. Het zal toch niet…? Eh, Ray is dat wat ik denk te zien ook daadwerkelijk… ‘Je bedoelt goud?’ ‘Jazeker’, verklaart hij nu met een geheimzinnige glimlach. Terwijl we er naartoe lopen tilt hij met zichtbare inspanning een loodzwaar paneel van een stapel en houdt hem trots omhoog. ‘Dit is een van de massieve bovenpanelen die we hebben gebruikt om proeven te doen voor de Vivali One. En ja, dit paneel is bedekt met 24-karaats goud! Er is ook maar één bedrijf die dat in de UK kan vervaardigen en het is inderdaad zeer exclusief. Je wilt trouwens niet weten hoeveel werk erbij komt kijken om deze perfecte kwaliteit te bereiken. Zeer bewerkelijk en zelfs zonder dit exclusieve materiaal ook bijzonder kostbaar. Maar het is ook maar eenmalig en alleen vanwege ons 30-jarig jubileum, waarvoor we een werkelijk statement, ook visueel wilden neerzetten.’

Luisteren      

Na deze indrukwekkende proeve van bekwaamheid begeven we ons als afsluiting van ons bezoek onder leiding van directeur David Steven naar de speciaal gebouwde luisterruimte. De afgelopen jaren heb ik al veel mooie ruimtes mogen bezoeken, maar wat ik nu zie aan strak vormgegeven pracht en praal, scoort vanaf het allereerste moment toch wel erg hoog. In de akoestisch volledig geoptimaliseerde ruimte van naar schatting 5,5 x 8 meter, staan een paar zeer indrukwekkende in pianolak wit uitgevoerde Wilson Audio Alexx weergevers opgesteld. De Alexx hoeft binnen de Wilson Audio rangorde alleen nog maar de Alexandria XLF en Wamm Master Chronosonic boven zich te dulden en is met zijn 205 kg en afmetingen als 158 cm hoog, 40 cm breed en 68 cm diep, een waar state-of-the-art speakersysteem. Toch is ook de overige aansturing zeker niet van een minder niveau. Wat namelijk te denken van de extreem krachtige en superstabiele Dan D’Agostino Momentum mono eindversterkers met bekabeling uit de Transparant Opus serie. Hoewel ten tijde van ons bezoek ook het volledige dCS Vivaldi kwartet staat opgesteld, is de bron van dienst op dat moment de gloednieuwe 24-karaat vergulde Vivaldi One.

Een apparaat wat door zijn hoogwaardige ingebouwde volumeregeling in dit geval ook meteen de volumeregeling op zich neemt. Eenmaal gezeten op de lange wit lederen bank, zitten we al snel te mijmeren wat je nu eigenlijk van zo’n kostbaar systeem in een op zich mooie ruimte verwacht. Wanneer de muziek eenmaal start, weten we het al snel. Want geheel tegenstrijdig aan de afmetingen blijkt de Alexx net als de rest van de nieuwe Wilson Audio modellen als geen ander in staat te zijn muziek nooit te overdrijven. Dus een triangel is ook echt maar 15 cm groot, een basedrum is een droge en strakke ‘pok’ en zangstemmen zijn huiveringwekkend echt en tastbaar.

Typisch dCS is het bijzonder hoge oplossende vermogen zonder dat het ooit onnatuurlijk of ‘dwingend’ overkomt. Het is er gewoon, zonder opsmuk, zonder overdrijven en vooral heel ongedwongen, volstrekt natuurlijk en tastbaar. Wanneer we groter werk en meer veeleisende muziek kiezen zoals bijvoorbeeld Malia met Boris Blank en hun prachtige album Convergence, hoor je pas echt waarom deze hele set nu zoveel geld moet kosten. Alles is continu volledig onder controle, klinkt zeer beheerst en zonder compressie en dynamiekremmingen. Maar ook wederom groots, heel fraai natuurlijk en met die typische muzikale rust, geslotenheid en autoriteit als alleen maar de werkelijk grote audioproducten bezitten.

Conclusie

Een waardige afsluiter van een fabrieksbezoek wat haarfijn weet uit te stralen waarom dCS zo’n unieke positie binnen de audiobranche inneemt. Ja, het gaat hierom bijzonder kostbare producten die absoluut bij het meest prijzige uit de branche behoren. Maar nu ik met eigen ogen heb kunnen zien hoeveel tijd en moeite er in al die eigen ontwikkelingen en materiaalkeuze gaat zitten, kan ik niet anders dan zeggen dat ik er nu structureel anders tegenaan kijk. Zoveel streven naar compromisloze producten kan denk ik ook onmogelijk goedkoper zijn. Zeker als je als onderneming hebt besloten alles zoveel mogelijk in eigen land en eigen beheer te vervaardigen en geen gebruik wilt maken van de veel minder prijzige buitenlandse (Aziatische) productieoorden. Hoewel veel van de dCS producten bij de verschillende Benelux dealers zijn te bewonderen, is ten tijde van dit schrijven ook de Vivaldi One On Tour show van start gegaan. Op de More Music website kunt u zien waar u deze gigant zelf een keer bij u in de buurt kunt gaan beluisteren en dat zal absoluut de nodige oh’s en ah’s op gaan roepen. Een waardige bekroning van 30-jaar ‘Unrivalled Excellence’.

dCS - Data Conversion Systems
Importeur: More Music
Tel: 0346-211919
E-mail: info@moremusic.nl
www.moremusic.nl


EDITORS' CHOICE