Sonos heeft een nieuwe samenwerking geïntroduceerd met het Deense merk Hay, één van de meest toonaangevende namen in home design. Sonos en Hay merken delen een passie voor gebruiksvriendelijke en moderne producten, die duidelijk terugkomt in de gedurfde nieuwe uitvoering van de Sonos One-luidspreker. De speakers zijn ontworpen met het oog op een moderne lifestyle en geavanceerde industriële productie, gecombineerd met een interesse in het verder verkennen van de dimensie kleur. De exclusieve collectie is vanaf september 2018 beschikbaar in een nieuwe reeks kleuren – rood, groen en geel – die perfect passen bij het palet van Hay.
Sonos One in andere kleuren dan standaard wit of zwart
Het Amerikaanse Sonos en het Deense Hay, beiden opgericht in 2002, onthullen de limited edition-collectie van de Sonos One-luidspreker in het adembenemende Palazzo Clerici in Milaan tijdens de Design Week Milaan 2018. De collectie wordt gepresenteerd in combinatie met een samengestelde set soundscapes ontworpen voor in huis en een serie creatieve installaties.
“De productdesignfilosofie van Sonos richt zich op de elegante integratie van het leven in huis met sounddesign. We streven hiernaar zonder concessies te doen op het gebied van akoestiek, connectiviteit of de luisterbeleving. Onze speakers zijn niet ontworpen om aandacht te vragen, ze zijn ontworpen om op te gaan in hun omgeving”, zegt Tad Toulis, VP Design bij Sonos. “We passen deze filosofie toe door terughoudend te zijn, zowel in vorm als in onze expliciete keuze om niet de mode te volgen. Deze houding zie je terug in alles wat we doen. Van onze exclusieve keuze voor een zwart en wit kleurenpalet, tot aan onze toewijding om een zo klein mogelijk aantal producten te maken die aan zo veel mogelijk behoeften in huis kunnen voldoen. In Hay vonden we een partner waarmee we de steeds veranderende rol van geluid als architectonisch element in huis kunnen verkennen. Binnen Sonos is er veel respect voor de ontwerpen van Hay. Ook komt de designfilosofie van Hay overeen met die van ons. We zijn trots dat we het resultaat van deze samenwerking mogen laten zien op 's werelds meest invloedrijke designbeurs,” aldus Sonos.
“Geluid speelt een belangrijke rol in de architectuur en de beleving thuis. Toch hadden we voordat we Sonos ontdekten geen speakers gevonden die wij graag in ons huis wilden hebben. We waren geïntrigeerd door Sonos' filosofie op het vlak van soundarchitectuur, hun benadering van hedendaags design en geavanceerde productietechnieken – waarden die beide bedrijven delen.”, zegt Mette Hay, medeoprichter van Hay. “Voor mij is kleur een van de belangrijkste aandachtspunten in het designproces. Ik vond het uitermate belangrijk dat we niet alleen maar een kleurenschema creëerden dat er mooi uitzag. Kleuren hebben ook een functie. Ze kunnen opgaan in de omgeving, of juist contrast bieden. Door meerdere kleurenschema’s te creëren, vergroot je de impact en geef je de gebruiker meer mogelijkheden om de speakers te combineren met voorwerpen in huis. Deze speakers verdienen het om als designstukken te worden behandeld. Het zijn krachtige en onafhankelijke objecten die deel van de omgeving worden, of juist opvallen. Kortom: functionele accessoires voor iedere kamer, die aan verschillende behoeften voldoen en in verschillende ruimtes passen,” aldus Hay.
Sonos en Hay bij Salone del Mobile in Milaan
Hay, Sonos en WeWork zijn samengekomen voor de Design Week Milaan 2018 om een gezamenlijke toekomstvisie te presenteren voor design, samenwerking en leefruimtes. De drie bedrijven tonen er een wereld die de beste opties in design, sound, leven en werk verkent. Hun drijfveren? Naar eigen zeggen, de innovatie, passie en de onbegrensde mogelijkheden die voortvloeien uit de wens om betere ervaringen te creëren voor het dagelijkse leven.
De tentoonstelling in hartje Milaan in het historische Palazzo Clerici beslaat meer dan 1.500 vierkante meter aan design voor het dagelijks leven en voor werkruimtes. De sierlijke sfeer van Clerici zet de toon voor een verzameling installaties die het verleden viert, maar zich op de toekomst richt. Door oud en nieuw naast elkaar te zetten, versterkt Sonos de ervaring van bezoekers. Ook wordt het design naar een hoger niveau getild en biedt het bezoekers de mogelijkheid om verscheidene ruimtes te verkennen, het gesprek aan te gaan, te shoppen of discussiesessies bij te wonen.
De Hay Sonos One-speakers worden samen met andere Sonos-producten tentoongesteld, om te zorgen voor een compleet sound-systeem. Sonos werkt ook samen met de Britse kunstenaar Trevor Jackson om atmosferische soundinstallaties te creëren die in elke kamer in het huis het familieleven weerspiegelen.
Sonos One Limited Edition door Hay: prijs en leveringsinformatie
De limited edition-collectie Hay voor Sonos zal - net als iedere Sonos One speaker en de nieuwere Sonos producten - Apple’s AirPlay2 ondersteunen, wanneer dit klaar is om gelanceerd te worden. Met slechts een enkele speaker die AirPlay2 ondersteunt, krijg je toegang tot AirPlay2 op je complete home sound system. De Hay Limited Edition Sonos One is vanaf september 2018 voor 259 euro beschikbaar op sonos.com, in Sonos Flagship Stores in New York, Londen en Berlijn, en in het Hay House in Kopenhagen.