Review: Guru – Jazzmatazz Vol. 1 (lp)

Hip-hop en jazz, een geslaagde combinatie. Sinds de jaren tachtig gebruiken vele MC’s samples afkomstig van jazzalbums om zo hun muziek te verrijken. Guru, een Amerikaans artiest, producent en MC voegde in 1993 enkele grote namen uit de jazz samen en begon zo wat zijn Jazzmatazz serie zou gaan worden. Het eerste Jazzmatazz album kwam onlangs -25 jaar na de originele releasedatum- opnieuw op vinyl uit.

'Jazzmatazz, An Experimental Fusion Of Hip-Hop And Jazz', zo luidt de volledige titel van het debuutalbum van Guru. Geïnspireerd door de vele jazzy samples die door MC’s aan de muziek werden toegevoegd, vormde de in 1993 27-jarige rapper, producer en MC een uniek project dat de twee muzikale stijlen zou doen samensmelten. Guru, die op dat moment ook nog lid was van het hip-hop gezelschap Gang Starr, begon zijn solocarrière met dit project dat live jazzmuziek met zijn atypische East Coast hip-hopstijl vermengde.

Jazzmatazz was geboren als project en Guru voegde jazzartiesten van divers pluimage in de studio samen met vocalisten die hij indertijd als vooraanstaand zag. Gewoon live doen wat normaal alleen met samples werd bereikt, in de hoop de monotone zangstijlen en beats op te luisteren met funky jazz zoals nog nooit eerder was vertoond. En de gastenlijst was indrukwekkend. Onder andere Donald Byrd, Lonnie Liston Smith, Roy Ayers, Ronny Jordan en Branford Marsalis zorgden voor respectievelijk trompet, toetsen, vibrafoon, gitaar en saxofoonspel. De vocale gasten waren Carleen Anderson, N’Dea Davenport, Dee C Lee en MC Solaar, die samen met Keith Elam (Guru) de tekstuele invulling aan het album gaven.

Dat fusion tijdens dit project van Guru een werkwoord was, blijkt wel uit de twaalf tracks die op Jazzmatazz (volume 1) uit de blauwe Haarlemse groeven weerklinken. Een fijne samensmelting van stijlen, waarbij de diversiteit tussen de verschillende artiesten, zangstijlen en muzikale stijlen middels een monotone hip-hop beat worden verenigd. En, 25 jaar na dato, nog steeds prettig en actueel klinkend. De ‘urban’ teksten die worden gerapt worden door de toch vrij klassieke instrumentatie minder agressief dan normaal binnen het genre het geval is. Aangevuld met prettige vrouwenzang (Trust Me met N’Dea Davenport werkt zelfs ontwapenend. De saxofoon en fluit in de track Slicker Than Most versterken de teksten en Roy Ayers’ vibrafoon klinkt werkelijk uniek samen met de hip-hop stijl en Loungin’ met Donald Byrd complementeert de ontspannen stijl van het album. En voor fans van rap: Le Bien, Le Mal laat een geweldig in het Frans rappende MC Solaar horen.

Jazzmatazz, An Experimental Fusion Of Hip-Hop And Volume 1 is ontspannen, fris (nog steeds) en laat spelvreugde horen. Fijn voor liefhebbers van rap, hip-hop én jazz. Guru is inmiddels niet meer onder de levenden, maar heeft met deze serie (en vooral dit eerste deel) een mooie stempel up de muzikale geschiedenis weten te zetten. Klankmatig is de plaat geen audiofiele hoogvlieger met een wat bruin karakter in het laag en weinig dynamiek, maar de persing is dik in orde. Music on Vinyl perste 5.000 stuks van dit album op fraai blauw vinyl.

Muziek: 8 ½
Klank: 6 ½
Kwaliteit persing: 8 ½