Het Amerikaanse audiomerk NordOst heeft op High End München 2017 de QKore 6 aardingsunit op de markt gebracht, in het novembernummer van Music Emotion uitgebreid getest door Werner Ero.
Nordost Audio
Zowel als schrijver en lezer van Music Emotion proberen we om naast het genieten van muziek, ook iedere keer opnieuw ons eigen audiosysteem te verbeteren. Dat kan een heel leuk en bevredigend proces zijn, vooral wanneer we daadwerkelijk vooruitkomen. Maar we weten ook allemaal dat het bij vergeefse inspanningen ook gemakkelijk kan omslaan in een frustrerende bezigheid. Vooral wanneer de weergave op onverklaarbare wijze per dag wisselt en daar maar weinig aan te doen lijkt. De ingenieurs van het befaamde Amerikaanse audiomerk Nordost hebben diep over deze laatstgenoemde problematiek nagedacht en zijn vrij recent met een drietal zogenaamde aardingsunits onder de naam QKore op de markt gekomen. Voor deze test maak ik bewust gebruik van de Qkore 6. Niet alleen het meest uitgebreide model van de serie, maar ook feitelijk voorzien van de functionaliteit van de andere twee modellen in één enkele behuizing.
Waarschijnlijk had ik voorafgaande aan deze test precies hetzelfde gevoel als u nu heeft. Een soort van gezonde argwaan in combinatie met nieuwsgierigheid naar wat het nu eigenlijk is. Volgens Nordost wordt een groot gedeelte van de elektrische ruis in hifi systemen veroorzaakt door imperfecties in het lichtnet. Deze stoorsignalen ontstaan door beïnvloeding van buitenaf door bijvoorbeeld Bluetooth en WiFi signalen, aangevuld door de draaggolven van mobiele telefoons. Doorgaans openbaart dit soort vervuiling zich door interferentie van hoge frequenties, ruis en magnetische stralingsvelden. Een slechte of niet schone aarde veroorzaakt meer kwaliteitsverlies dan menigeen zou vermoeden en zonder een effectief aardepunt brengt u volgens deze fabrikant zelfs de hele gehoormatige basis van uw audio systeem in gevaar. Helaas zijn in de praktijk de meeste huiskamers niet voorzien van één of meerdere audiogroepen, laat staan een afzonderlijk aangelegde schone randaarde. Met name voor deze doelgroep heeft Nordost zijn Qkore aardingsunit ontworpen.
Nordost QKore 6
De QKore is een parallel geschakeld aardingsapparaat dat op kunstmatige wijze een ‘schone’ aarde voor hifi-audiosystemen creëert en dit op zowel elektrische als mechanische wijze realiseert. Dit bijzondere product combineert Nordost’s gepatenteerde mono-filamenttechnologie met speciaal voor dit doel vervaardigde zogenaamde Low-Votage Attractor Plates (LVAPs). Deze platen zijn vervaardigd van een speciale eigen legering en vormen samen met een passief elektronisch circuit één aardpunt. De hoogfrequente strooivelden en de spanning gegenereerde magnetische velden worden vervolgens naar dit nieuwe aardpunt geleid, waardoor er een schone referentieaarde ontstaat. Dit passieve systeem is opgenomen in een mechanisch afgestemde behuizing en voorzien van eenzelfde type vergulde WBT connectoren zoals die normaal ook aan de achterzijde van hoogwaardige luidsprekers zijn te vinden. Hierdoor kan elk apparaat heel gemakkelijk op deze kunstmatige aarde worden aangesloten.
Dus door te zorgen voor een uitgebalanceerd zeer ‘schoon’ aardingspunt, worden de bijproducten van de elektrische onvolkomenheden tussen spanning en aarde, niet langer meer aan de weergave zelf toegevoegd. Dat dit de gehoormatige prestaties in positieve zin zal gaan beïnvloeden moge duidelijk zijn, maar in deze fase van de test is het nog niet bekend in welke hoedanigheid.
Qkore 1, 3 en 6
De Nordost Qkore 6 behoort samen met de minder uitgebreide Qkore 1 en 3 modellen, tot de QRT (Quantum Resonant Technology) reeks. Een uitgebreide serie producten die zich bezighouden met het verbeteren en opschonen van de netstroomsituatie en dat zonder de piekstroomleverantie in welke mate dan ook te beperken. Doordat ik zelf in mijn luisterruimte over een speciaal vervaardigde wandgoot beschik met daarin negen HMS wandcontactdozen en daardoor normaliter nooit van een stekkerblok gebruik hoef te maken, is mijn arsenaal voor deze test uitgebreid met een prachtig Nordost QB-8 mk 2 stekkerblok en optionele Frey2 powercord. Doordat de QB-8 van een losse aarde aansluiting is voorzien, is deze optimaal geschikt om alle functionaliteiten van de Qkore 6 uit te proberen.
Terwijl instapper Qkore 1 alleen maar in een aardeaansluiting voor het stekkerblok voorziet en dus uitsluitend de lichtnetzijde behandeld, richt de Qkore 3 zich vooral op de aarde van het audiocircuit. De 6 die hier in de luisterruimte staat, is de meest uitgebreide en kostbare variant en verenigt beiden in één enkel apparaat. Een extra zinvolle toevoeging is dat bij deze variant zelfs nog in een gescheiden aarde voor mono eindversterkers is voorzien. Gelukkig gaat iedere Qkore aardingsunit vergezeld van één of meerdere Qkore wires. Deze opvallend stugge en felgroen gekleurde bedrading is een vast onderdeel van het totaalconcept en is zowel elektrisch als mechanisch helemaal afgestemd op de Qkore modules.
Voorbereidingen
Doordat het hier voor mij om een volledig nieuwe productgroep gaat, is het vooraf erg belangrijk om eerst de vinger achter de werking te krijgen. Want hoe ervaar ik wat het doet, treedt het verschil snel op of moet ik er enige tijd op wachten en vooral, hoe goed is het reproduceerbaar in verschillende andere systemen. Voordat ik nu enthousiast van start ga, wil ik eerst nog even kwijt dat Nordost niet de enige is met deze vinding. Want ook een tweetal andere audiofabrikanten (CAD en Entreq), bieden momenteel soortgelijke producten aan. Helaas was het niet mogelijk om voor deze test alle drie de merken tegelijkertijd naast elkaar te krijgen. Maar wat ik in ieder geval tijdens verschillende demo’s al wel heb ervaren, is dat ze qua gehoormatige werking allemaal dezelfde soort richting op gaan. Wat uiteraard dan weer niet wil zeggen dat alle drie de merken klankmatig precies dezelfde ervaring geven!
Wat voor nu in ieder geval bij de Qkore 6 onmiddellijk opvalt, is dat naast de extreem solide en bijzonder goed afgewerkte aluminium behuizing, vooral het gewicht van 7,8 kilo opmerkelijk hoog is. Zeker als je het afzet tegen de compacte buitenmaten (27 cm breed, 8 cm hoog en 20 cm diep). Dit geeft dan ook regelmatig een komisch effect wanneer iemand een Qkore op wil tillen en heftig verbaasd is door het onverwacht hoge gewicht. Maar genoeg gelachen want de rest van het voorkomen en vooral de werking zijn juist uiterst serieus en het concept zit gewoon bijzonder doordacht in elkaar.
Sort Kones BC
Om werkelijk het uiterste uit deze vinding te kunnen halen heeft importeur Hifinesse mij tenslotte ook een drietal Nordost Sort Kones BC (inwendig voorzien van bronzen basiselementen) verstrekt. Een toevoeging waar ik oprecht blij mee ben, vooral doordat deze cones de meest effectieve zijn die ik ken. In grote lijnen zorgen ze doorgaans voor meer hoogte in het stereobeeld, een strakker en kwalitatief beter laag en een rustiger, schoner en beter gedefinieerd stereobeeld. Een nadeel kan echter wel zijn dat in een systeem wat van nature al goed gedefinieerd en strak klinkt, er een gering gebrek aan drukopbouw en volheid kan ontstaan. Maar heeft u deze Sort Kones nodig in uw systeem, zoek dan niet verder want ze zijn ondanks hun forse prijs ook werkelijk bijzonder goed! Het mooie van het merk Nordost is dat ze altijd conceptmatig denken. In geval van de Qkore is het zelfs mogelijk de rubber voetjes eraf te schroeven, waarna er speciale uitsparingen voor 3 of 4 Sort Kones zichtbaar worden.
Qkore: Supereenvoudig aansluiten
Hoewel ik naast de top-of-the-line Qkore 6 ook nog een periode met de 1 en 3 kennis heb kunnen maken, beschrijf ik in deze test vooral mijn ervaringen met eerstgenoemde. In de eerste ronde ga ik van start met alleen het deel wat de apparaat aarding verzorgt en gebruik ik nog niet de lichtnet opschoning. Wat ik nog niet verteld heb en wel belangrijk is voor uw perceptie, is dat geen van deze drie apparaten zelf een netstekkeraansluiting bezit! U hoeft en kunt zelfs niet eens deze producten met het stopcontact verbinden, waarbij het ook heel goed is om te vermelden dat deze Nordost modules dus niet uw normale (of speciaal geslagen ‘audio’) aarde vervangen! Hoewel de standaard Qkore Wire voor deze toepassing in basis is voorzien van een banaanstekker aan de ene kant en een RCA connector aan de andere kant, zijn er ook nog vooraf gemonteerde spades, XLR, BNC, RJ45, USB-A en USB-B connectoren verkrijgbaar.
Terwijl de technologie achter deze vinding nog behoorlijk complex is, blijkt het aansluiten werkelijk een fluitje van een cent te zijn. U hoeft de module alleen maar ergens een plaatsje in uw audiorack te geven, de gifgroene Qkore Wire met zijn banaanstekker in één van de drie WBT connectoren met de omschrijving ‘ground’ te steken en de RCA connector in een overgebleven RCA chassisdeel van het te aarden apparaat te steken en klaar is Kees! Voor het maximale effect is het dan alleen nog nodig om een voor- of geïntegreerde versterker als eerste prioriteit aan te sluiten, een broncomponent als tweede en een overig apparaat als derde.
Qkore 6: Luisteren
Naar de Qkore aardingsunits is lang, veelvuldig en op zeer verschillende audioketens geluisterd. Dan maar meteen de hamvraag, doet het nu werkelijk wat? Gelukkig kan ik daarop meteen met een volmondig ‘ja’ antwoorden. Want eigenlijk meteen nadat de eerste Qkore draad is verbonden, vallen bepaalde verschillen op. Uiteraard wordt het verschil nog groter bij het volledig benutten van alle drie de aardeaansluitingen, maar zelfs al bij één exemplaar is het al goed hoorbaar. Twee dingen springen daarbij direct in het oor. Zo wordt de voorgrond hoorbaar verder naar voren gehaald met overeenkomstig een nog betere spraakverstaanbaarheid en worden aspecten als ruimtelijkheid, uitklinken van klanken en de subtiele interactie tussen zangers en instrumenten beter waarneembaar. Maar de grootste verbetering is uiteindelijk in het laag te horen, wat als strakker en beter gedefinieerd kan worden omschreven. En zelfs dat kan nog verder worden verbeterd door het enkel toevoegen van drie Sort Kones BC. Want nu worden ook de hoogteafbeelding, ambiance, kernachtigheid en dynamische contrasten verder uitgelicht, wat uiteindelijk zorgt voor een nog intensere muziekbeleving.
Het is bijna zoiets als het verschil tussen ‘normale’ pure chocolade uit de supermarkt en ‘echte’ pure chocolade met 85% of zelfs nog meer procent cacao. Alles wordt intenser, echter en meer tastbaar. En dan te weten dat mijn stroomvoorziening en aarde in de luisterruimte echt eerste klas zijn en ook mijn Finite Elemente Pagode Master Reference audiorack boven iedere twijfel verheven is!
Zelfs die configuratie blijkt nog te kunnen worden verbeterd door in een tweede ronde het QB-8 mk 2 met Nordost Frey 2 stroomkabel en de aarde naar dit stekkerblok aan de setting toe te voegen. De gehoormatige verschillen liggen wel in dezelfde lijn, maar zijn nu nog meer uitgesproken. In percentages onderverdeeld zorgt de artificiële aarde van het stekkerblok voor 60% van de totale waarneembare Qkore verschillen, terwijl alleen apparaat aarding voor 40% zorgt. Met alle Qkore Wires tenslotte verbonden klinkt mijn systeem wezenlijk anders dan normaal. Het is eenzelfde soort verschil als een leesbril of een betere lens voor je spiegelreflex fotocamera kan geven. Scherper omlijnt, strakker gedefinieerd en minder korrel. De Amerikaanse jazz-zangeres en pianiste Shirley Horn is de koningin van de quasi nonchalant aangebrachte timing, relaxte sfeer en sfeervolle jazz. Zeker op haar alweer in 1991 uitgebrachte album ‘You won’t forget me’ (Verve Digital 847 482-2), zingt en speelt ze op de toppen van haar kunnen. Samen met topmuzikanten als Branford Marsalis op tenor saxofoon, Toots Tielemans op mondharmonica en zelfs Miles Davis op uiteraard trompet, is een bijzonder sfeervol en muzikaal interessant album ontstaan. Een collectie van bekende en minder bekende nummers die de luisteraar constant alert houd. Vooral de ruimtelijke ietwat laid back achtige opnamestijl is heel interessant met de Qkore opzet. De stem van Shirley komt meteen meer naar voren, de muzikale spanning stijgt en dynamische contrasten worden nog pakkender.
Kanttekeningen
Is het dan alleen maar hoera en super? Ja en nee, want het te ervaren succes blijkt tenslotte ook sterk te maken te hebben met wat u nastreeft bij uw audioset. Zonder Qkore opzet heeft mijn referentie set maar ook de verschillende andere systemen waarin ik deze Nordost producten heb uitgeprobeerd, een meer egaal uitgevuld centrumbeeld tussen de weergevers en luistert het in bepaalde gevallen toch wat meer ontspannen zonder. Maar begrijpt u mij anderzijds vooral ook niet verkeerd. Want deze Qkore producten doen echt hele mooie dingen die met geen enkel andere tweak die mij bekend is in deze mate weet te bereiken.
De volgende opname waarbij heel interessante verschillen zijn te horen is ‘Four Winds’ van de Nederlandse saxofonist Dick de Graaf (Turtle Records TRSA0012). Deze op mijn favoriete label Turtle Records uitgebrachte jazz/wereldmuziek opname, stamt uit 2003 en is wederom een ijzersterk voorbeeld van het inmiddels helaas niet meer samen opererende magische opname driemanschap Harry van Dalen, Michael van Polen en Bert van der Wolf. Four Winds is naast de schitterende werkelijk levens-echte opname (zo klinken instrumenten dus in het echt!), ook muzikaal razend interessant. Want of het nu het bewust klein en intiem gehouden Maninda, het robuust uitpakkende Obstinato (wauw wat een saxofoonklank!) of het Caribisch getinte Carifusion betreft. Er staat gewoon een levensecht klinkende groep muzikanten in een werkelijk realistische opnamekwaliteit recht voor mijn neus te spelen. Vooral bij dit soort registraties vind ik de Qkore setting het meest excelleren en bij deze Four Winds wordt het laag van de knorrende elektrische basgitaar nog kernachtiger en beter gedefinieerd. Daarbij komt de tenor of sopraansax van Dick bijna letterlijk de kamer inzetten en is de interactie tussen de onderlinge muzikanten werkelijk maximaal. Met dit in mijn achterhoofd is de gedachtegang van het Nordost team volledig navolgbaar en voor iedere muziekliefhebber razend interessant om eens zelf kennis mee te maken.
Conclusie
Controversiële producten zijn altijd leuk om voor het voetlicht te laten treden en daar is deze nieuwe Nordost Qkore beslist geen uitzondering op. Niet alleen zien deze producten er weer op die typische Nordost wijze werkelijk prachtig en zeer degelijk uitgevoerd uit. Maar ze doen ook nog eens echt wat er wordt beloofd. Namelijk het afvoeren van hoogfrequente rommel uit uw apparatuur en dat is gehoormatig een heel bijzondere en soms zelfs onthullende ervaring. Een beleving zelfs zo afwijkend, dat de geconstateerde verschillen met geen enkel ander mij bekend product in deze mate zijn te realiseren. Of het uiteindelijk ook in uw eigen keten het gewenste effect zal hebben, weet u tenslotte alleen door het zelf uit te proberen. Maar pas op, want wanneer u eenmaal ervaart hoe uw set volledig opgeschoond kan klinken is de kans groot dat u vervolgens niet meer zonder kunt!
QRT QKore Wire € 399,- 1m. meerprijs € 150,-
QRT QKore € 2.749,- geleverd met 1 x 2m. QKore Wire Banaan - Banaan
QRT QKore 3 € 3.849,- geleverd met 1 x 2m. QKore Wire RCA - Banaan
QRT QKore 6 € 5.499,- geleverd met 1 x 2m. QKore Wire Banaan - Banaan & 1 x 2m. QKore Wire RCA - Banaan
Hifinesse
Tel: +31 (0)297-321626
E-mail: info@hifinesse.nl
www.hifinesse.nl