Invision Europe is sinds enkele maanden neergestreken in de Benelux. Deze leverancier van audio/video en domotica oplossingen is onderdeel van een groot Engels concern. Dat betekent dat de moedermaatschappij producten kan leveren van een aantal bekende merken en de Benelux operations bij kan staan met advies en andere resources. Dat is dus niet meteen een koude start. Aan de interviewtafel zit Mark van Zon, de kersverse General Manager van Invision Europe. Hij kan bogen op een langdurige loopbaan bij Philips, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor de verkopen van de bekende Pronto.
Vorig jaar kwam de manager van Invision UK naar mij toe. Hij vertelde dat ze bezig waren om de zaken naar Europa en de Benelux uit te breiden en of ik interesse zou hebben om iets voor ze te gaan doen. Zo kwamen we overeen om een importeurschap in de Benelux op te zetten die zich met name focust op de residentiële, domotica en AV-markt. Bij de producten zijn er ook die commercieel toegepast kunnen worden. Met RTI en Wyrestorm kun je ook in een conferentieruimte of board-
room heel goed uit de weg. Maar de initiële focus ligt op de residentiële markt en zodoende zijn we dat gaan beginnen. Ik zag daar wel heil in omdat ik natuurlijk al ervaring had met bestaande distributeurs in de Benelux en daar iets aan toe zou kunnen voegen. Wij zeggen dat Invision Europe toegevoegde waarde kan leveren en dan met name naar de klant toe. Dat wordt natuurlijk heel vaak gezegd en uiteraard doe je het voor je klanten, want die betalen je boterham. Maar, we proberen daar wel een extra stap in te zetten. Het grote voordeel daarin, we zijn natuurlijk onderdeel van Invision UK, is dat we de kennis en knowhow die zij de afgelopen vijftien jaar hebben opgebouwd en waarmee ze enorm succesvol zijn, hier ook toe kunnen passen.
Hoe benaderen jullie nou de residentiële klant?
Wij zijn een B2B-organisatie. Er zit dus altijd een professional tussenin, hetzij een dealer of een installateur die het gesprek met de eindklant voert en onder andere de wensenlijst in kaart brengt.
Wat lever je dan aan die dealer?
Een stukje system design is bijvoorbeeld de toegevoegde waarde of advies over waar de access-points het beste gepositioneerd kunnen worden. We willen daarin wel wat verder gaan. Het voordeel van zo’n organisatie is dat we in Engeland managers hebben die verantwoordelijk zijn voor een aantal merken binnen het pakket. Die kunnen met hun ervaring een systeem ontwikkelen. Ze kunnen dan advies geven over onder andere camera’s, pixels, zoombereik en access points.
De dealer stuurt de requirements dus door naar jullie?
Dat kan, maar hij kan ook zelf het system design maken.
Jullie leveren dan uiteindelijk de apparatuur?
Het liefst wel, maar de dealer is vrij om te kopen waar hij dat wil. We proberen wel een portfolio op te bouwen waar een heel systeem mee af te dekken is. Met RTI doen we controle. Dat is de spin in het web en het centrale deel van het systeem. Alles werkt daaromheen samen, of dat nou een RTI, Creston of Control 4 systeem is. Alle randapparatuur wordt aangesloten op het controlesysteem en vandaar wordt zo’n heel systeem gemonitord en beheerd. Key is daarbij dat alle randapparatuur goed met het controlesysteem integreert, daarom proberen we merken te selecteren die perfect met elkaar tot 1 naadloos systeem integreren.
Beheren jullie dat voor de klant op afstand?
Nee, wij leveren een x-aantal producten en merken in een aantal categorieën. We hebben sinds kort ook beveiligingsvideo, zoals LILIN beveiligingscamera’s en opnamesystemen. We hebben audio-distributie met Autonomic en met Wyrestorm hebben we video-distributie. Dat kan over HDMI maar ook over IP. Uiteindelijk willen we al die producten samenvoegen binnen ons RTI-controlesysteem. Op die manier kunnen we een hele domotica-oplossing aanbieden, die de klant met een iPad of bijvoorbeeld met in-wall touchscreens kan bedienen. Alles kan gecombineerd worden en wordt zo eenvoudig mogelijk opgezet.