Terwijl ik recent van de Hifi.nl redactie het verzoek kreeg of ik zin had om een nieuwe HiVisit van de Hilversumse high-end winkel Rhapsody af te nemen, leek het mij leuk en vooral spannender om het concept voor één keer eens helemaal om te gooien. Dit keer dus geen opsomming waar deze unieke winkel voor staat, maar een verhaal in twee delen waarbij het in dit eerste deel om een belevingsbezoek aan de Nature en Sound Show van 17 en 18 maart jongstleden en een diepte-interview met Soulution-topman Cyrill Hammer draait.
De spanning stijgt want volgend jaar bestaat Nederlands beroemdste hifi-winkel maar liefst dertig jaar! Toch blijft het leukste, interessantste en zeker ook meest unieke aspect van Rhapsody dat deze winkel meer shows organiseert dan welke andere branchegenoot dan ook.
Natuurlijk is hier de achterliggende gedachte om er meer producten door te kunnen verkopen, maar toch is dat lang niet het hele verhaal. Want vanaf de start in 1988 is Rhapsody namelijk nooit de gewone geijkte winkel geweest, maar veel meer een ontmoetingsplaats waar muziek- en audioliefhebbers zich thuis zouden voelen. Waar veel andere winkels dit ideologisch streven al snel door commerciële druk aan de wilgen hebben moeten hangen, is het deze Hilversumse winkel in al die jaren wel gelukt zich hiervoor blijvend sterk te maken.
Enerzijds heeft dit natuurlijk veel te maken met het immer uitlezen vaak opvallend ‘andere’ assortiment, het schitterende onderkomen (een heuse villa!) en een erg loyale clientèle. Maar uiteindelijk is het toch vooral het menselijk en extreem gastvrije aspect, samen met het bijzonder hoge kennisniveau wat in al die jaren de basis van het succes is gebleken. Bij Rhapsody koop je dan ook niet alleen een enkel apparaat of een voor je samenstelde set, maar maak je ook al snel deel uit van een alles omvattende totaalbeleving.
Rhapsody: meer dan (mooie) woorden
Zoiets ontstaat natuurlijk niet zomaar en is een bijna logisch gevolg dat ontstaat door de bijzondere werkwijze van deze winkel. Een synergistisch samenspel waarbij techniek, muziek- en productkennis en het menselijk aspect hand in hand gaan. Natuurlijk moet er ook hier een boterham worden verdiend, maar het is vanaf het eerste moment al volstrekt duidelijk dat dit hier zeker niet de enige drijfveer is.
Harry van Dalen en zijn team zijn ook echte mensenmensen die graag hun kennis, enthousiasme en mooie producten met zo veel mogelijk geïnteresseerden willen delen. Al deze aspecten bij elkaar en niet te vergeten de feilloze neus voor de meest interessante nieuwe producten, zijn de hoofdreden dat deze bijzondere winkel al zo lang zo succesvol is en in staat is dit succes met iedere oprecht geïnteresseerde te delen. Dat kan door leuke shows, concerten, maar ook door de aanvullende activiteiten van dochteronderneming Spirit Connection te combineren.
Rhapsody: Nature of Sound
Het thema van deze op 17 en 18 maart gehouden show is Nature of Sound. In eerste instantie lijkt het enkel om een leuk verzonnen naam te gaan, maar wanneer ik dieper in het programma duik, ontdek ik al snel dat er een productenpallet wordt gepresenteerd om je vingers bij af te likken! Wat te denken van de grensverleggende Magico M3-luidsprekers. Zeker niet de grootste en duurste in het programma van deze Amerikaanse fabrikant, maar kwalitatief waarschijnlijk wel één van de allerbeste en meest natuurlijk klinkende.
Veel van de overige producten in deze setting zijn afkomstig van het Zwitserse Soulution. Een state of the art high-end-merk dat na jaren van afwezigheid recent terug bij Rhapsody te vinden is. Hoofdreden voor deze hernieuwde aanwezigheid is de enorme kwaliteitssprong die het merk de afgelopen jaren heeft gemaakt en de enorme modelveelzijdigheid waardoor het een welkome aanvulling op het bestaande assortiment vormt.
Als stereo-eindversterker dient een 511 met 2 x 140 watt (zeer) stabiel vermogen die wordt aangestuurd door de prestigieuze 725-voorversterker uit de nog mooiere (en nog duurdere) 7-serie. De DAC in deze setup is de illustere 760, terwijl de 755-phonovoorversterker het allereerste Soulution-model is wat helemaal door oprichter Cyrill Hammer zelf is ontworpen. Als bronnen dienen de beproefde Aurender W20-musicserver voor digitale software, terwijl een TechDAS Air Force III-platenspeler voorzien van Graham Elite arm en Koetsu Onyx Platinum het vinyldeel voor zijn rekening neemt.
Bekabeling wordt gevormd door een complete reeks MIT top of the line-modellen en vervolgens kom ik in een grijs en haast griezelig gebied. Want wat te denken van de mysterieuze op natuurlijke wijze bereikte aardingsoplossingen van het Zweedse Entreq in de vorm van de hier gepresenteerde Tellus II? Maar het kan nog veel vager en eigenaardiger wanneer ik terecht kom bij de als regelrechte UFO’s (compleet met brandende LED’s aan alle kanten!) kenmerkende creaties van het Duitse merk Schnerzinger. Het blijkt in dit geval om de Giga Protector te gaan die als groep van vier in staat zou zijn om de interferende storingsvelden in de ruimte te elimineren.
Voor het hoe en waarom verwijs ik u graag naar de website van zowel Rhapsody als Schnerzinger, maar Harry en Michael zweren er in ieder geval bij en dichten het een meer dan heilzame werking op de weergave toe.