Dirac, de specialist op het gebied van audio-optimalisatie, investeert stevig in de ontwikkelingen van 3D-audioweergave. In aanvulling op de bijna vijf miljoen dollar die het bedrijf bij bestaande en nieuwe investeerders binnenhaalde vorige maand, is het merk nu ook begunstigd met een kwart miljoen aan fondsen van Zweeds innovatiebedrijf Vinnova. Het geld is bedoeld om Dirac VR verder uit te werken.Â
Oplossingen van Dirac vind je behalve in de wereld voor home audio en home cinema ook in de (auto)mobiele markten, met partners als Rolls-Royce, Bentley, Volvo, BMW, Huawei, Xiaomi en OPPO. CES 2017 in Las Vegas stond voor het merk in het teken van Dirac VR. De boodschap: ware onderdompeling in de wereld van virtual reality vereist niet alleen baanbrekende video, maar ook een nieuwe standaard voor audio. Gepatenteerde dynamische HRTF's (head-related transfer functions) en andere technologieën ondergebracht in Diract's Dynamic 3D-audioplatform moeten daarvoor gaan zorgen.
“In 2016 zagen we een stevige doorbraak in fotografie met ontwikkeling van 360-graden beeldverslaglegging in consumentenelektronica zoals smartphones en 360-graden camera's," zegt Mathias Johansson, mede-oprichter en CEO van Dirac. "Digitale fotografie is daarmee niet langer beperkt tot het visuele vlak dat zich recht vóór de lens bevindt. Een nog spannendere doorbraak zal plaatsvinden als gebruikers straks 360-graden ervaringen in real-time kunnen delen, zodat je meegevoerd wordt naar bijvoorbeeld een concertzaal of een sportevenement. Het doel van ons project is om het prototype van het 3D-audioplatform voor een echt meeslepende ervaring een werkelijkheid te maken."
Om dat mogelijk te maken, zal de volledige 360-graden van directioneel geluid gevangen moeten worden in een apparaat dat het geluid net zo effectief en realistisch 'meedraait' als wanneer je in een volle concertzaal een rondje maakt. "Met de ondersteuning van Vinnova hopen we deze techniek een realiteit te maken."
We wachten gespannen af, het idee bevalt ons wel!