NIEUWSMcIntosh

Een blik in de toekomst van World of McIntosh

Jasper Mijwaard | 03 juli 2016 | Fotografie Redactie Hifi.nl | McIntosh
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 01 juli 2016

Begin 2016 ontvingen we van importeur Audiac een uitnodiging om mee te gaan naar de eerste conventie van World of McIntosh. Naast de belofte van spectaculair nieuws bleek de conventie plaats te vinden op het Italiaanse eiland Sardegna. En tegen een combinatie van high-end audio en de helderblauwe Middellandse Zee kunnen we natuurlijk moeilijk nee zeggen!

De World of McIntosh groep

Na een paar uur vliegen komen we maandagavond 27 juni, na een tussenstop in Milaan, laat aan op het eiland. De volgende ochtend begint met een presentatie door Mirko Sanna, Director of Sales bij World of McIntosh (WOM). Dit is de eerste keer dat er een conventie wordt georganiseerd door de McIntosh groep, in plaats van alle losse merken. De vorige keer dat iedereen bijeen kwam is alweer ruim twee jaar geleden, namelijk in maart 2014 bij Sonus Faber. Sanna begint daarom zijn verhaal met het ontstaan van de groep, de acquisitie van Sonus Faber en de Fine Sounds groep en sluit af met recente geschiedenis, namelijk de introductie van World of McIntosh en het lifestylemerk Pryma.

Het principe van World of McIntosh is gebaseerd op vier krachtige audiomerken die elk een ander hoofdingrediënt hebben: McIntosh, Sonus Faber, Audio Research en Wadia. De één sterk in geluid, de ander gespecialiseerd in design en een ander weer vooruitstrevend in technologie.

Dat het vormen van een groep een goede strategische zet is geweest blijkt vervolgens uit de cijfers die op ons afgevuurd worden. Sonus Faber groeide van 5000 verkochte speakersets in 2009 naar zo’n 9000 in 2015, waarbij de Homage-serie zelfs een verdubbeling zag: van 300 naar 600 stuks. Ook recent geïntroduceerde producten doen het goed: de McIntosh MX160 is al ruim 500 keer verkocht, de Reference 6 van Audio Research ging al 200 keer over de toonbank en de Pryma hoofdtelefoons liggen ook al bij ruim 6000 mensen in huis. Dat is best indrukwekkend, want goedkoop zijn deze producten niet te noemen.

De wereld verandert

Zoals we eerder aangaven in het nieuwsitem over Sonus Faber’s nieuwe SF16, verandert de wereld, de markt en dus ook het merk. Dat weten ze bij WOM ook en dus kunnen ook zij de conclusie trekken dat er ook steeds meer behoefte is aan andere producten. Niet dat ze al hun principes en idealen overboord gooien – ook nieuwe producten worden ontwikkeld vanuit het originele DNA. Kwaliteit in geluid, bouw en design zullen dus even belangrijk blijven als altijd.

“Let’s talk about nice things instead of boring figures,” stelt Livio Cucuzza, Head of Design, voor. Deze gepassioneerde Italiaan neemt ons vervolgens mee op een visueel reisje langs alle verschillende inspiratiebronnen die worden gebruikt op de designafdeling van World of McIntosh. Oude camera’s, stropdassen, de Apple watch, horloges, meubels, vintage auto’s - alles komt voorbij.

In het verlengde van design ligt het WOM Experience Center in New York: een ‘townhouse’ waarin je alle producten van de groep moet kunnen ervaren. Dit is helaas voor ons allemaal niet om de hoek, maar Director of Brands Fiore Cappalletto laat weten dat er binnenkort uitgebreid gaat worden naar andere locaties. Amsterdam of Brussel staan daarbij helaas nog niet op de kaart, maar wellicht Berlijn of Milaan? Dat zou al een stuk bereikbaarder zijn.

Nieuwe producten

De introductie blijkt al snel een bruggetje naar de presentatie van een aantal gloednieuwe producten van Audio Research, McIntosh en Sonus Faber. Fijn, want hoe interessant de achtergrond van de World of McIntosh groep ook is, van nieuwe producten worden we pas Ă©cht blij. Bovendien laat WOM hiermee zien de ambitie te hebben om te blijven groeien vanuit de idealen die de merken vanaf de oprichting al volgen. Toch wordt er niet krampachtig vastgehouden aan het bekende DNA en is er ruimte voor samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld met Play-Fi.

De nieuwe producten van McIntosh worden gepresenteerd door Charlie Randall, CEO van McIntosh en COO van de McIntosh groep, en Ron Cornelius. Alle details van de nieuwe C2600 buizen voorversterker, de MP100 phono voorversterker en de MVP901 AV-speler komen voorbij en hebben we hier voor je samengevat.

David Onan, CEO van Audio Research en naar eigen zeggen overtuigd audiofiel, en Ward Fiebiger, Senior Engineer bij hetzelfde merk, presenteerden uit de relatief betaalbare Foundation serie.  Over de LS28 voorversterker, DAC9 en de PH9 phono voorversterker schreven we al een tijdje terug, maar de heren hadden toch nog een verrassing in petto: de VT80. Over deze stereo buizenversterker is nog lång niet alles bekend, maar we hebben toch alvast het één en ander kunnen schrijven. Alleen al voor het design de moeite waard.

Last, but zeker not least is de SF16 van Sonus Faber. “An all-in-one solution, for any kind of music, any kind of environment and truly Sonus Faber,” aldus Paolo Tezzon, Chief R&D van Sonus Faber. De spanning bouwt zich al gigantisch op tijdens de presentatie, waar steeds simpele schetsen en inspiratiebronnen getoond worden. Bij de onthulling van het daadwerkelijke product is het dan ook dringen om een goede foto te maken – of ĂŒberhaupt iets te kunnen zien. Zo’n grote aankondiging komt gelukkig wel met veel specificaties, die je hier allemaal kunt lezen.

Al met al waren het een paar mooie dagen waarbij we een uitgebreide blik konden werpen op de strategie van de merken binnen de McIntosh groep en wat die merken in de toekomst nog te wachten staat. En als we de nieuw aangekondigde producten als uitgangspunt mogen nemen is dat behoorlijk wat. We hopen in ieder geval op korte termijn eens  te kunnen beluisteren wat die nieuwe producten allemaal te bieden hebben


Wil jij altijd op de hoogte blijven van het laatste hifi-nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief >>

MERK

EDITORS' CHOICE