ARTIKELDynaudio

Op bezoek bij Dynaudio Skanderborg

Rob Nijman | 28 mei 2016 | Fotografie Beeldhouwers | Dynaudio
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 26 april 2016

‘I was asked to start a revolution. So that's what I'm doing.’

Het staat bepaald niet stil bij luidsprekerfabrikant Dynaudio. En dan hebben we het niet eens over de productintroducties in lijnen als Xeo en Focus; ook achter de schermen is er van alles gaande. Zo is de kastenfabriek van Velje verhuisd naar de vestiging in Skanderborg, waardoor alle productie nu op één locatie te vinden is: de originele geboorteplaats van het merk.

Daarnaast is de R&D-afdeling stevig gegroeid, en wordt er volop gebouwd aan een hypermodern ontwikkelingscentrum – met Europa’s grootste ‘dode kamer’ – dat nog dit kalenderjaar geopend zal worden. We gaan daarom graag in op de uitnodiging van Dynaudio Benelux om in Skanderborg een stevige rondleiding te krijgen.

Oud & Nieuw
In het hart van het Dynaudio-complex in de Deense stad, waar zo’n 250 man personeel werkt, vinden we tussen diverse uitbouw, de net geopende kastenfabriek aan de overkant en het in aanbouw zijnde R&D-centrum ook de wortel van het bedrijf: het pand waar het veertig jaar geleden allemaal begonnen is. In originele staat behouden, en tegenwoordig huisvesting voor de afdeling inkoop. Het maakt dat de eerste indruk na aankomst vrijwel direct een mooi compleet plaatje oplevert – waarbij het evenwel jammer is dat we niet een paar maanden geduld hadden met deze reis, want de nieuwste aanbouw belooft een imposante toevoeging te worden.

In het kantoor zelf eveneens aandacht voor zowel oud als nieuw. We kijken uit naar een tour van de fabrieksvloeren en de training rond de Focus XD-serie en digital audio die Roland Hoffman later vandaag voor ons gepland heeft, maar onze enthousiaste gids – Senior Manager Dynaudio Academy – neemt ons eerst even terug in de tijd. Naar fraaie modellen uit de Contour-serie, bijvoorbeeld. Opgesteld in de hal tussen andere museumstukken van het merk. Of de eerste actieve speakers van Dynaudio, de MSP-lijn. Al weer vier decennia oud en een stuk minder succesvol dan de jongere generatie. Deze modellen namen het ‘actieve’ ook wel heel letterlijk; een passieve speaker met een toegevoegd versterkercomponent; punt. De samenwerking tussen de verschillende onderdelen in een actieve speaker is anno nu een stuk complexer, zoals we ook vanmiddag weer zullen zien.

Iedere stap beter
Het is lastig om een verslag te maken van een fabrieksbezoek zonder dat het een integrale kopie wordt van het dagboek van ondergetekende. Dynaudio maakt dat nog net iets lastiger, door in iedere stap van het productieproces een stukje van het DNA en de filosofie van het bedrijf te tonen, waardoor je de lezer feitelijk álles wil laten zien. Omdat het iets zegt over het merk, en simpelweg omdat het boeiend is. Je moet echter keuzes maken om niet met een compleet boekwerk te komen.

Waar dan te beginnen? Bij het magnetiseren van de magneten? (Wacht, magneten zijn toch al gemagnetiseerd?). Dat doen ze bij Dynaudio namelijk zelf. Twee standaard magneten hebben immers niet exact dezelfde eigenschappen, en dat is – in ieder geval in de ogen van Dynaudio – wel vereist voor het werk dat ze moeten leveren in de woofers die het merk maakt. Temeer omdat Dynaudio in één woofer twéé magneten gebruikt, want dubbel is beter; de units zijn er om de magnetische werking op de spreekstoel bij iedere positie in de magneetspleet – de spoel wordt door de magneten naar binnen en buiten geduwd waardoor geluidsgolven onstaan – gelijk te houden. Roland weidt er graag over uit, terwijl we af en toe licht opschrikken van de humidifier boven ons die de fabrieksvloer netjes op een constante temperatuur en luchtvochtigheid houdt.

MERK

EDITORS' CHOICE