• Rijke metadata

MINPUNTEN

• Enkel Tidal wordt ondersteund
  • Zonder Tidal-abo magere ervaring
  • Geen DLNA
  • Prijspunt

Geen groter plezier kun je een muziekliefhebber doen dan hem helpen nieuwe liedjes te ontdekken. Maar streamingdiensten en programma’s als iTunes nemen je zelden echt op zo’n muzikale ontdekkingstocht. Roon koestert die magie en passie van het luisteren wél.

Als je Roon met één korte zin zou moeten omschrijven, dan is het wel: “iTunes met ballen”. Of: “iTunes zoals het zou moeten zijn”. Inderdaad, het gaat hier om software die je op een Mac of een Windows-pc draait en die je muziekbibliotheek beheert. Die korte beschrijving doet je misschien spontaan naar een ander artikel overschakelen, maar wacht! Zelfs al gebruik je momenteel geen computer om muziek af te spelen, toch is Roon het bekijken waard. Al heel snel na het proefdraaien, hadden we door dat deze software met veel liefde voor muziek is gemaakt. Eén van de zaken die het bijvoorbeeld op briljante wijze doet, is het slopen van de muur tussen je eigen muziekbestanden en een streamingdienst. Want jij wil muziek horen, niet knoeien met iTunes én een aparte streaming-app. Een mooie presentatie is waar het om draait, niet enkel van je muziek maar ook van heel veel metadata. Denk dan aan biografieën van artiesten en fijnmazige genreknoppen die je helpen om op zoek te gaan naar nieuwe muziek. Roon komt daarnaast met allerlei functies, zoals radiostations op basis van artiesten, die je helpen om nieuwe liedjes bloot te leggen. Het afspelen doe je via ondersteunde apparaten: uitgangen van je computer (zoals USB-DAC’s), maar ook Airplay-toestellen.

Actief of passieve
De makers van Roon snappen dat je soms passief, soms actief nieuwe muziek wil ontdekken. Zoek je bijvoorbeeld actief naar Morrissey, dan krijg je een pagina gevuld met informatie en muziek. Eerst een bio, dan een aantal klikbare (sub)genretags, en dan een mooi overzicht van zijn oeuvre. Zijn albums worden niet zomaar op je afgevuurd, ze worden gesorteerd in aparte lijsten voor het solowerk, The Smiths en dan ‘Various Artists’. Dit laatste bevat alle albums waar wel eens iets van Morrissey op verscheen, voornamelijk filmsoundtracks. Het mooie van dit alles is dat die lijstjes compleet zijn, ongeacht of je die albums bezit of niet. Roon presenteert albums in jouw bezit samen met ontbrekende albums die dan op Tidal staan. Een klein icoontje geeft aan waar ze bevinden, lokaal of in de cloud. Niet alleen grote namen krijgen deze behandeling, ook uitvoerders, producers en anderen. Zeker bij jazz en klassiek is het leuk als je op de naam van een studiomuzikant klikt en dan soms heel onverwachts verbindingen ontdekt. Ben je meer passief ingesteld vandaag, dan ontdek je op het beginscherm altijd een paar uitgelichte artiesten en een aantal nieuwe gevarieerde afspeellijsten. Het recent toevoegen van de volledige discografie van Iron Maiden leverde me bijvoorbeeld afspeellijsten ‘hair metal’ en ‘glam rock’ op. Je kunt zelf aangeven welke genres je meer en minder liggen. Zo voorkom je dat je met Miles Davis wordt lastig gevallen als je niet houdt van jazz.

Signaalpad
Wat je ook beluistert, als je via Airplay werkt dan is de maximale gestreamde kwaliteit 16 bit en 48 kHz. Dat Roon je via Airplay laat multiroom-muziek afspelen is dus wel knap, maar als je streeft naar overal je hi-res te beluisteren ga je toch moeten opteren voor een andere oplossing. Bluesound bijvoorbeeld. Een van de goede punten aan Roon is dat het programma de allerbeste kwaliteit kan leveren als je een USB-DAC aan de computer koppelt. Je vindt dan allerlei nuttige opties, zoals een exclusive modus om de DAC uitsluitend te gebruiken voor Roon. Systeemgeluiden, zoals een melding van een binnenkomende mail, wordt dan niet door je peperdure speakers gestuurd. Nog een leuke functie in Roon toont het signaalpad van je muziek tot aan de speakers. Hier zie je aan de hand van kleurencodes of je hi-resmuziek wel echt als hi-res wordt afgespeeld op je DAC, bijvoorbeeld. Dit overzicht windt er ook geen doekjes om dat die mooie DSD-opname via je Airplay-receiver toch maar aan cd-kwaliteit speelt.