Lexus is vijfentwintig jaar in Nederland. De LS400 was de eerste auto van dit merk op de Nederlandse wegen. Eerder verscheen de LS400 in California. Een poging van de Japanners om mee te dingen naar een statuspositie onder de ‘rich and famous’. Anno 2015 heeft Lexus in deze staat een respectabele negende plaats verworven, maar moet merken als BMW en Mercedes voorrang geven.
Twaalf jaar geleden ontstond de relatie tussen Mark Levinson en Lexus. Het werd populair om premium audio-, car- en horlogebrands te koppelen, terwijl vóór die tijd veel auto-audio op OEM-basis werd ingebouwd, zonder al te nadrukkelijke marketing voor het audio-merk.
Ter gelegenheid van het jubileum organiseerde importeur Louwman het 'Lexus Summer Home Cinema Event' in Amersfoort. Het niveau van het automerk werd onderstreept door de aanwezigheid van verschillende standhouders. Charles Wijnen gaf aan directeur te zijn geweest van een aantal bedrijven. Uiteindelijk volgde hij zijn passie, kocht 50 hectare grond in de buurt van Barcelona en verbouwt daar nu wijn. De producten uit dit huis zijn niet te koop in het reguliere circuit, maar vinden onder andere hun weg naar restaurants die gezegend zijn met de befaamde Michelin-sterren. Bij die wijn past de 'Pata Negra', een Iberische ham van ongekende kwaliteit. Het huis Oud Reuchlin en Boelen presenteerde een aantal exclusieve sherry's en demonstreerde hoe die volgens de traditie ingeschonken moeten worden.
Dit culinaire festijn vormde natuurlijk niet het meest ideale uitgangspunt om daarna een proefritje te maken in een van de Lexus-modellen, waarop korting geldt vanwege het jubileum. Daarom eerst maar gekeken naar het assortiment Ulysse Nardin horloges, want het getuigt van weinig stijl om in een Lexus weg te rijden met zo'n platvloers kwarts aangedreven boutique klokje. Vooral niet waar het de Lexus LFA betreft. De LFA werd in 2010 geïntroduceerd in een oplage van 500 exemplaren. De auto waar het in dit verslag om gaat heeft serienummer 001/500. De laatste LFA rolde in 2012 van de band.
Inmiddels is het prijskaartje rond het miljoen. Deze 10-cilinder heeft een carrosserie van carbon fiber (CFRP) en dit materiaal wordt door Lexus zelf geproduceerd. Het voordeel van deze kunststof is dat er vormen mogelijk zijn die niet zo eenvoudig uit gewoon staal kunnen worden gemaakt. Je kunt uiteraard van gedachten wisselen over de looks van deze auto. Een bezoeker van de show vindt deze auto een kruising tussen een Audi en een (wat oudere) Toyota Celica. Het dashboard van de LFA heeft een enkele wijzerplaat, gepresenteerd via het TFT-display. Afhankelijk van de rij-modus toont deze een snelheidsmeter of een toerenteller. De toerenteller is digitaal. De motor bouwt dermate snel toeren op, dat een analoge meter dat niet bij kan houden.
In de high performance sport modus worden de getallen op de toerenteller groter weergegeven en het rode gebied verschuift naar de bovenkant van het display. Zo'n toerenteller is veel belangrijker dan een snelheidsmeter, om de wagen goed te kunnen rijden. Bij de wat hogere snelheden rondom de 250 km/uur is het handig dat die meter goed leesbaar is. Bij het verdelen van de aandacht tussen WhatsApp op de mobiel, de weg en de toerenteller, biedt enige leesbaarheid voordelen. De LFA trekt in 3.7 seconden op naar 100 km/uur en heeft een top van 325 km/uur.
Nadat een Airbus A380 loskomt (rotate...) bij 260 km/uur, kun je met deze Lexus nog even doorrijden. Dat geeft marge als je eens een keertje wat gehaast bent, of tijdens een stoplichtsprintje met zo'n gast in een opgefokte Escort en een minderwaardigheidscomplex. Hoewel, in een LFA met zo'n Ulysse Nardin om je pols is het natuurlijk allesbehalve chique om je daartoe te laten verleiden. Edoch, het had aardig geweest om met de LFA even een stukje te driften op de naastliggende A1, maar de focus lag dit keer op het ingebouwde audiosysteem van Mark Levinson.