Afgelopen december vond in Baarn een luisterbijeenkomst plaats voor recording engineers en andere belangstellenden voor de PENTATONE DG remasters. Dirk Jan Vink, de nieuwe managing director van PENTATONE, sprak over de strategische richting voor het bedrijf, nu schijfmedia vervangen gaan worden door bestanden en streamingtechnieken. Jean-Marie Geijsen, verantwoordelijk voor het remaster project, gaf informatie over de restauratie en liet divers meerkanaalsmateriaal horen.
Platenmaatschappij PENTATONE startte in 2001 vanuit de visie dat 5-kanaals surround sound stereo langzamerhand zou gaan opvolgen. In het licht van die tijd was dat geen onrealistische gedachte. In tegenstelling tot eerdere pogingen om multichannel geluid bij de consument te introduceren (onder andere SQ4), was er rond de eeuwwisseling superieure techniek beschikbaar in de vorm van multichannel sacd-technologie en de daarvoor benodigde afspeelapparatuur voor de consument. Inmiddels vijftien jaar later blijkt dat de visie van PENTATONE twee kanten heeft. Enerzijds is daar een enorm succes, want de superieure sacd-opnamen hebben wereldwijd hun weg weten te vinden naar een selecte groep muziekliefhebbers, die volledig begrijpen dat multichannel geluid een grote meerwaarde heeft ten opzichte van stereo.
Belangrijke starters voor PENTATONE waren natuurlijk de sacd met de muziek die gespeeld werd tijdens het huwelijk van ons tegenwoordige koningspaar en ‘Peter and the Wolf’ die een Grammy in de wacht sleepte. Anderzijds is de multichannel-visie voor het grote publiek nog niet volledig gerealiseerd. Het afgelopen decennium bewoog de markt zich in de richting van portable devices, waar lage resolutie downloads in stereo via oordopjes worden genoten. Ook het schijfmedium staat onder druk. De wereld beweegt in de richting van streaming en downloads. De laatste vijf jaar is er weer een toenemende belangstelling voor hi-rez en dat zelfs in dsd. Ook de langspeelplaat, zijnde het hi-rez medium bij uitstek, is bezig aan een sterke opmars. Voor PENTATONE betekent dat een heroverweging van de strategie, aldus Dirk Jan Vink, de nieuwe managing director van het bedrijf, die de plaats van de oorspronkelijke oprichters overgenomen heeft. Vanuit die oorspronkelijke ploeg is Job Maarse nog actief. De anderen zijn betrokken in de vorm van adviseurs. Die nieuwe strategie wil hoge kwaliteit muziek voor een brede doelgroep beschikbaar stellen, ook voor de niet-techneuten, waarbij rekening wordt gehouden met de afspeelmogelijkheden bij de consumenten thuis.
Extra’s naast de muziek zullen de ultieme beleving dan compleet maken. Bij PENTATONE is derhalve al lang nagedacht over downloads en dan uiteraard in multichannel. Het succes van PENTATONE wordt ook gedragen door Polyhymnia. Deze recording company maakt bijna alle opnamen voor PENTATONE. Wie de PENTATONE catalogus kent, herkent ongetwijfeld het sublieme opname- en masteringwerk achter Mari Kodama, Arabella Steinbacher en Julia Fischer. Vooralsnog is PENTATONE bezig met releases op de vertrouwde sacd-schijven en met downloads. In een discussie met Jean-Marie Geijsen van Polyhymnia kwam nog het thema ‘dsd’ voorbij. Momenteel zijn er converters op de markt die native dsd afspelen, maar ook pcm meteen vertalen naar dsd. Het vermeende voordeel van dsd is dat het natuurlijker en ‘gedetailleerder’ klinkt, een argument dat rondgaat in kringen van high-end amateurs. Jean-Marie herkent dat wel, maar denkt dat het niet zozeer een kwestie is van detaillering. Het verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het tijd- en fasegedrag, dat bij het eenvoudiger dsd-proces natuurlijk verschilt van pcm. Bitstream dacs hadden al vaak de voorkeur van luisteraars.Â
Â
NIEUWS
PENTATONE DG remasters
Ruud Jonker |
20 mei 2015
| Fotografie Ruud Jonker