ARTIKELTeufel

Teufel: Stiekem Beroemd

Redactie HiFi.nl | 19 november 2011 | Teufel

“Stiekem beroemd.” Een slogan van twee woorden waar Teufel eigenlijk wel heel treffend mee omschreven wordt. Het merk is de nummer 1 webwinkel voor luidsprekersystemen in Europa, de naam is bij iedereen bekend, en toch is die bekendheid stiekem te noemen.

Omdat Teufel zich nou eenmaal niet op directe verkoop richt, geen fysieke verkooppunten houdt, en dus in het straat- of winkelbeeld een weinig geziene merknaam is. Tijd om het hele verhaal eens uit de doeken te doen.

Teufel werd in de zomer van 1979 in Berlijn door Peter Tschimmel opgericht als Lautsprecher Teufel OHG, een detailvakhandel voor onderdelen. Het basisidee: de markt voor hoogwaardige hifi luidsprekers een technisch alternatief bieden in de vorm van voorbereide onderdelen. “Waarom zouden muziekfans veel geld voor kant-en-klare luidsprekers uitgeven, als het bouwpakket veel goedkoper kan?” werd de filosofie, waarmee het bedrijf al snel een rol van betekenis ging spelen op de Berlijnse markt.

In 1980 evolueerde de eerste stappen reeds in een eigen winkel in Berlijn, nu onder de naam Lautsprecher Teufel. In de schappen alles dat je voor de bouw van een luidspreker nodig hebt; van chassis en frequentieverdelers en van bedrading tot een snijplan voor de houten behuizing. Het zelfbouwen werd een hit, en tussen 1983 en 1987 wisten hifi-fans in West-Duitsland bij Tschimmel gezamenlijk meer dan twintigduizend Teufel-kits te vinden. Goede testresultaten in de hifi-vakpers hielpen het bedrijf uiteindelijk met het predicaat `uiterst succesvolle starter onder de Duitse luidsprekerspecialisten`.

Vanaf 1988 begint Teufel met de verkoop van complete luidsprekers, waardoor het verkoopsysteem volledig omgegooid werd: afscheid van de vakhandel georiënteerde verkoop, invoering van verzendhandel met verkoop uitsluitend direct aan de uiteindelijke gebruiker. In de jaren die erop volgden heeft Teufel veel kwalitatief hoogwaardige audio-producten ontwikkeld, en geproduceerd. Het portfolio werd stevig uitgebreid, en omvat inmiddels home cinema luidsprekers, multimedia- en pc-systemen en verschillende audioproducten voor de iPod – onder de naam iTeufel. Maar dat is een paar stappen overslaan..

Wat er binnen het model van Teufel ook werd overgeslagen, was de tussenpersoon. En dat bleek een doorslaggevend voordeel: luidsprekers van de M-serie worden tot wel 66% voordeliger verkocht en de onderzoeks- en ontwikkelafdeling van het bedrijf draait op volle toeren op zoek naar nieuwe materialen, aanpassingen en verbeteringen. Het resultaat van de stappen die het merk in deze periode zet: de splinternieuwe luidsprekerserie Teufel Concept, wiens eerste model Concept M 300 in 1990 op de markt kwam. De Concept M is een doorontwikkeling van de M-serie, en de verkoop van volwaardige speakers blijkt een goede zet voor Teufel: de nieuwe producten bereiken een groter publiek dan de losse onderdelen alleen.

Concept M 300

MERK

EDITORS' CHOICE