The Rag Trade is een jong muzikaal gezelschap uit Ermelo. Hun debuutalbum is onlangs verschenen op gelimiteerd vinyl en op cd. Wanneer je band bestaat uit vrienden die grotendeels dezelfde roots delen, mag je als luisteraar een concept verwachten dat aantoont hoe goed de individuele artiesten op elkaar zijn ingespeeld. Een eerste album moet kloppen, ook marketing technisch. Je mag dan van groot geluk spreken wanneer je de langspeler op luxe wijze uit mag brengen bij Cane Goose Records, waar de liefde voor muziek hand in hand gaat met de liefde voor een natuurlijke klank.
Het debuutalbum van de jonge groep draagt enkel de bandnaam. De vijf bandleden kennen elkaar sinds hun middelbare schooltijd en musiceren sinds die tijd ook al samen. De muzikale stijl van The Rag Trade heeft flinke roots in de muziek van het laatste decennium van de vorige eeuw, waarin de voorliefde voor alternatieve pop herkenbaar is. Bijna elk bandlid vult de leadzang van Eelke Ankersmit aan, terwijl de basis ligt bij de leadzanger die ook gitaar en zelfs mondharmonica speelt. Inmiddels heeft het gezelschap de weg naar de grote stad gevonden, want alle bandleden studeren aan het Amsterdamse Conservatorium. The Rag Trade brengt hun debuutalbum uit op het label van Johan Borger, die zelf ook als artiest een flinke naam op heeft weten te bouwen. Drummer Mischa Porte is overigens ook geen onbekende. Hij was al te horen op albums van Johan Borger, waaronder het fraaie Wild Geese Calling.
De tien tracks die zowel de cd als de lp herbergen geven blijk van coherentie. Muziek technisch speelt The Rag Trade erg toegankelijke folk-pop met invloeden van americana, blues, een beetje progressieve rock en rock ’n roll. Het album biedt een organische klank, die live-gevoel met zich mee weet te brengen. Best logisch, de band heeft het album als geheel ingespeeld. Jan Borger verzorgde de opnamen van The Rag Trade, die plaats vonden in de Ermelose Beatrix School voor basisonderwijs. Jan was –deels samen met broer Johan- ook verantwoordelijk voor het mixen en produceren van het album en maakt gebruik van hoogwaardige apparatuur die speciaal voor hem is vervaardigd door Jaap de Jong, op speakers van Grimm Audio.
Vanaf opener Gone weet de klank van The Rag Trade de luisteraar mee te voeren langs een tijdloos klinkende mix van stijlen, die de band om weet te smelten tot een herkenbaar geheel. Op iedere track slaagt men erin om een gevoel neer te zetten, waarbij vooral een zweem van melancholie door weet te klinken. De ondersteunende gitaarlijnen, versterkt en akoestisch, zijn luchtig achter de zang en de percussie geplaatst, terwijl drum, bas en leadgitaar op dezelfde lijn als de zang staan. De muziek is over het algemeen voorzien van een dromerige sfeer, afgewisseld met wat luchtiger uitstapjes zoals de uptempo rocksong State Of Mind, de track No More Money of de bluesy nummers Thinking I Don’t Know en Song For John.
Het meest weet The Rag Trade echter te imponeren met de rustiger tracks, waarbij Barricades, My Daily Life en Big Words erg positief naar voren komen. De ‘verborgen’ titelloze track spant hierbij zeker de kroon en laat de luisteraar niet onberoerd achter. Op de cd start dit nummer na enkele minuten op track tien, de LP vraagt de luisteraar om het toerental te verhogen naar 45 en de naald even over de eerste eindgroef en het lege stuk te tillen. Een erg leuke gadget. De kwaliteit van de genoemde tracks geeft echter ook het zwakke punt van The Rag Trade aan. Want af en toe weet de zang net niet de overtuiging te bieden waar de tracks en de teksten om vragen. Wanneer een hogere noot of meer volume wordt gevraagd, klinkt de leadzang net niet overtuigend genoeg. Dat zou te maken kunnen hebben met een (te) perfectionistische aanpak, het resultaat van het ‘live’ opnemen waardoor de zanger zichzelf niet goed kon horen of een door leeftijd verklaarbaar gebrek aan doorleefdheid en ervaring. Dit verklaart ook de keuze om de vocalen in de productie iets minder naar voren te plaatsen. Maar al met al is het geheel bovengemiddeld goed en klikt The Rag Trade unieker en een stuk beter dan de gemiddelde Nederlandse folk/ pop bands die dagelijks de ether mogen vervuilen met nietszeggende muziek en dito teksten.
De band heeft met hun gelijknamige album een prima eerste plaat weten af te leveren, waarbij de toekomst rooskleurig lijkt. De liefde voor goede weergave van Cane Goose Records en de mannen achter de knoppen hebben gezorgd voor een erg mooi, detailrijk en zeer gelaagde sound met een audiofiel karakter. Zowel op de cd, die wat directer en gruiziger klinkt als op de LP met zijn verfijnde, hoog oplossende en ruimtelijke geluid. De originele 24 bit mastering werd door Rinus Hooning van Record Industry bewerkt en via DMM overgezet op 180 grams vinyl, dat (weliswaar na een nodige wasbeurt) erg fraai klinkt.
De liefde voor de LP is niet vreemd voor Cane Goose Records en –met name- voor Johan Borger. The Rag Trade mocht zich dan ook verheugen in een –op 300 persingen gelimiteerde- oplage van vinyl, waar de cd meteen maar bij is gedaan. Simpelweg om muziekliefhebbers sneller voor vinyl te laten kiezen. Het geheel ademt gewoon de liefde voor het vak. Iedere LP is met de hand genummerd en voorop zit een foto waarbij de hoekjes echt in de hoes zijn gestoken als in een oud fotoalbum. Het is niet moeilijk om The Rag Trade te omarmen en te genieten van dit met veel liefde samengestelde en zeer complete debuut.
Muziek: 7 ½
Klank CD: 8 ½
Klank LP: 9
Kwaliteit persing: 8
Speelduur: 42:22 minuten
Label: Cane Goose Records
Website: http://www.theragtrademusic.com