NIEUWS

Nederlanders consumeren media vooral online

Redactie HiFi.nl | 06 augustus 2014

Nederlanders maken vooral gebruik van online diensten om in hun mediabehoeften te voorzien. Zo kijken bijna vier op de vijf Nederlanders digitale televisie en speelt ruim driekwart van de gamers vooral spellen online. Alleen het luisteren naar radio wordt door meer dan de helft van de Nederlanders nog ‘traditioneel’ via de ether gedaan.

Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Reggefiber. Vooral Nederlanders ouder dan 35 jaar luisteren muziek op de radio via de ether. Onder jongeren is het percentage dat muziek via streamingdiensten zoals Spotify of Deezer luistert aanzienlijk hoger: 20% van de respondenten jonger dan 25 jaar luistert meestal op deze manier naar muziek.

Een tiende van Nederland kijkt nog analoog
Digitale televisie heeft zijn plek veroverd in de Nederlandse huiskamer: 78% van de respondenten kijkt digitale televisie. Netflix en andere streaming-diensten zijn nog geen gemeengoed als belangrijkste manier om televisie te kijken: in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar is dit bijvoorbeeld onder 3% populair. Televisie kijken via een analoge verbinding heeft de voorkeur onder 12% van de Nederlanders, vooral bij respondenten ouder dan 45 jaar is dit de eerste keus.

Vrouwen gamen meer dan mannen
Meer dan de helft van de Nederlanders speelt wel eens een computergame. Online gamen wordt voornamelijk op een tablet gedaan, gevolgd door de pc. Het spelen van games op de smartphone staat op de derde plek. Opvallend is dat Nederlandse vrouwen vaker gamen dan mannen: 62% ten opzichte van 54% van de mannen. Vooral het spelen van games op een tablet of smartphone is populairder onder vrouwen. 


EDITORS' CHOICE