Recensie: Anne Vanschothorst – EK IS EIK (CD)

Eric de Boer | 01 juli 2014

Eén van de vele recensieverzoeken die ik de afgelopen maanden kreeg was afkomstig van Anne Vanschothorst. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik me de naam niet kon heugen, maar dat de omschrijving van haar jongste cd EK IS EIK me erg intrigeerde. De harpiste/ componiste zou op haar album jazz en klassiek samenbrengen, terwijl geen van de artiesten hun bijdrage tegelijkertijd hebben ingespeeld. Een uniek concept, dat vroeg om aandacht.

Anne Vanschothorst begon al jong met componeren en musiceren. Op 15-jarige leeftijd schreef ze haar eerste muziekstuk (Still Life), dat voor harp en fluit was bedoeld. Inmiddels is de in Emmen geboren Anne bijna veertig en heeft ze al veel muziek, albums en op haar naam staan. Veel van haar werk is te horen op zenders als Discovery Channel, BravaNL en Djazz.tv en Anne is tevens werkzaam voor indie-label Harp & Soul Records in Den Haag. De inspiratie die Anne opdeed voor EK IS EIK (Fries voor ‘Ik ben een eik’) lag onder meer in het rooien van oude eiken in de straat waar Anne woonde, de vogels die er leefden en een excentriek ouder echtpaar dat ze zich herinnert. En zelfs een Zuid-Afrikaans gedicht over een oude eik, dat voor Anne een nog grotere bron van inspiratie was om de monumentale boomsoort met alle toegedichte levenswijsheid op muziek te kunnen zetten.

Anne componeerde niet alleen voor haar eigen veertig snaren, maar schreef de muziek ook met aanvulling in gedachten. Voor EK IS EIK voegde ze enkele artiesten toe aan de slotsom, die met een lengte van elf tracks in de lade van mijn cd-speler ligt. De aanvulling op Anne’s harpklanken zijn afkomstig van Saskia Laroo (trompet), Ernst Stolz (viola da gamba), Bob van Luijt (basgitaar) en Arthur Bont (percussie). Ondanks dat de composities klaar waren, liet Anne de muziek individueel spelen en opnemen, om daarna het resultaat te samplen en er een geheel van te maken. Gedurfd, want zo krijgen musici meer vrijheid voor interpreteren en improviseren. Maar het biedt ook extra mogelijkheden.

De belofte van het op een unieke manier samenbrengen van klassieke harp en jazz wordt op EK IS EIK zeker ingelost. Vanaf de jazzy opener Where’s Mo klinkt dit album intrigerend, minimalistisch en slechts heel af en toe puur klassiek. Duidelijk is dat Anne enorm expressief is in haar manier van componeren en spelen, terwijl de instrumenten om de harp heen evenveel ruimte krijgen om het verhaal te kunnen vertellen. Slechts op drie tracks is Anne solo te horen (Wandering, dat erg doet denken aan het laatste werk van Lavinia Meijer, Strange Bird en The Caged Owl). Natuurlijk komt met de verwijzing naar Meijer ook de link naar Ludovico Einaudi en Philip Glass voor de hand te liggen, maar nergens kan ik Anne op een niet-unieke sound betrappen. Sterker nog, de wereld die wordt gecreëerd op EK IS EIK is er een die op geheel eigen wijze noopt tot overpeinzen, fantaseren en –niet in de laatste plaats- ontspannen.

De titeltrack is melancholisch, de snaren van de harp slechts aangevuld met die van de viola da gamba. Terwijl de compositie van een track als When We Were Trees energieker, hoopvoller en zelfs frivoler is. Fans van Antonio Forcione zouden hier hun hart kunnen ophalen, met de licht dreigende baspartij en de excellente percussie. Here Once Stood Elms en I Know My Way laten zich dragen door mede-componist en multi-instrumentalist Bob van Luijt, die gewichtige soundscapes weet neer te zetten waar Anne’s harp enkel lichtvoetig omheen kan dansen. Afsluiter And The Willow Tree Smiled laat Saskia Laroo voor de tweede keer horen, wiens jazzy, bewust ingetogen manier van trompet spelen wordt gedragen door het zoete geluid van de harp, de luisteraar op emotionele manier bereikend.

Met EK IS EIK heeft Anne Vanschothorst het voor elkaar gespeeld om binnen geen enkel genre te passen en toch het hele album te blijven boeien. Deze muziek is bedoeld om te beluisteren, erin te duiken en je geest te laten strelen. Nee, de muziek is zeker niet voor iedereen weggelegd. Maar wie openstaat voor minimalistische klanken, veel expressie, een emotionele reis en een erg fraaie opname, zal aan EK IS EIK veel plezier beleven!

Muziek: 8 ½
Klank: 9
Label: Big Round Records