Voor het eerst in twaalf jaar heeft de Nederlandse muziekindustrie in 2013 een groei doorgemaakt. Dat kwam vooral door een forse toename van de omzet uit muziekstreaming. Die verdubbelde vorig jaar ruim ten opzichte van een jaar eerder, een toename van 113 procent. Dat blijkt uit vandaag gepresenteerde cijfers van brancheorganisatie NVPI.
Vorig jaar stegen de inkomsten uit streaming - zowel abonnementen als advertenties - naar 38 miljoen euro, tegenover 17,8 miljoen in 2012. Daarmee is streaming na fysieke verkoop de belangrijkste inkomstenbron voor de muziekindustrie in Nederland. De omzet uit de verkoop van cd’s en vinyl daalde weliswaar met 19,2 procent naar 76,1 miljoen euro, dat is nog steeds 58 procent van de totale omzet.
De verkoop van vinyl in Nederland steeg overigens van 6 miljoen euro in 2012 naar 7 miljoen euro in 2013, zo blijkt uit de cijfers. Digitale downloads waren in 2013 minder populair dan een jaar eerder, de omzet nam met ruim 5 procent af.
De totale omzet in de Nederlandse muziekindustrie nam uiteindelijk toe met 1,1 procent, waarmee brancheorganisatie NVPI dus voor het eerst in twaalf jaar een toename kon melden.