Tivoli Audio heeft afgelopen jaar besloten op eigen benen te gaan staan in Europa. Op die manier denkt de Amerikaanse producent consumenten beter te kunnen voorzien in hun behoefte - door in de verschillende markten en economieën naar de ontwikkelingen te kijken en daar met het netwerk van distributeurs op in te springen.
"Dat leidt onder meer tot directere contacten met onze eindgebruikers en eigen dealernetwerk, wat zowel het merk als de producten alleen maar ten goede kan komen," aldus oprichter/directeur Tom DeVesto, die zich onlangs in Amsterdam meldde om een en ander toe te lichten. HiFi.nl was een van zijn toehoorders.
Tivoli Audio had voor een zogenoemde inspiratiesessie met Tom DeVesto haast geen betere locatie kunnen kiezen dan het Conservatorium Hotel aan de Van Baerlestraat in Amsterdam.
Want net als de tafel- en portable radio's van het Amerikaanse audiomerk, kenmerkt het eind 2011 geopende hotel zich door een strak design, in dit geval van de Italiaan Piero Lissoni. En ondanks - of juist dankzij? - het ouderwetse voorkomen van het gebouw waarin voorheen het Sweelinck Conservatorium gevestigd was, heeft het hotel een hoge hipheidsfactor.
DeVesto, in 2000 oprichter van Tivoli Audio, is naar onze hoofdstad gekomen om de opening van het Europese hoofdkantoor toe te lichten. Aan de Mariaplaats in Utrecht begon Nederlander Duncan Pool daar in de tweede helft van vorig jaar met de voorbereiding op een zelfstandig voortbestaan dat zich richt op de toekomst van het merk.
Ook de distributie is een Nederlandse aangelegenheid; in Almere heeft Tivoli een magazijn van waaruit vanaf begin dit jaar de kekke radiootjes uit de collectie van Tivoli verscheept worden.
De gehele Europese markt kan vanuit het magazijn in Flevoland bediend worden, zodat dealers het complete aanbod van het merk niet op voorraad hoeven hebben. Ook bijzondere orders kunnen naar het magazijn doorverwezen; wanneer er bijvoorbeeld vanuit Italië vraag is naar een hele serie gele modellen voor Pasen.