ARTIKEL

European Triode Festival 2008

René van Es | 18 december 2008 | Fotografie René van Es

In het vorige decennium verscheen het blad Sound Practices op de markt, het blad voor zelfbouwers in de jaren ’90. De artikelen in het blad gingen voornamelijk over projecten met buizenversterkers, maar ook luidsprekers en halfgeleiders kwamen aan bod. Met de opkomst van Internet kreeg het blad een groep aan vaste lezers en auteurs, die via een mailinglist elkaar bereikten.

Nu klinkt dat heel normaal, in de jaren ‘90 was het vrij bijzonder en lang niet iedereen had toegang tot het Internet. Mailen is leuk, maar elkaar in de ogen zien nog veel leuker. Een Deense lezer besloot de koe bij de hoorns te vatten en riep de mensen op de mailinglist op elkaar te ontmoeten tijdens een “triode festival”. Waar tijd zou zijn voor discussie, lezingen en vooral het uitwisselen van ervaringen. Drie jaar lang vond het festival plaats in Arhus, om daarna te verhuizen naar Duitsland (Langenargen), om vervolgens vanaf 2006 in Biezenmortel te worden georganiseerd. Volgend jaar is het de beurt aan de Fransen om het festival mee te nemen naar een geschikte locatie. Ik bezocht op de valreep het kleine Brabantse plaatsje waar de deelnemers hun onderkomen vonden.

Met een open blik, zonder precies te weten wat me te wachten stond, arriveerde ik bij het voormalige klooster in Biezenmortel. Mijn gastheer Rob haalde ik uit een lezing om me mee naar binnen te nemen. Ik viel midden in een lezing van Menno van der Veen. Die een filosofische lezing hield over hetgeen wij waarnemen en hoe we dat precies doen. Daarna was er de tijd voor een korte rondleiding door de diverse luisterruimtes. Gevolgd door opnieuw een lezing met een beetje zweverig onderwerp: “Hoe hoort de mens en wat doet muziek met onze hersenen”.

Klik hier voor een vergrote afbeeldingKlik hier voor een vergrote afbeeldingKlik hier voor een vergrote afbeelding

In de middag maakte ik twee volgende lezingen mee, één van de Britse auteur Morgan Jones, over de motor in onze platenspelers. Waarbij Jones het probleem van trillingen in de motor oppakte vanaf de basis. Hoe werkt de motor, waarom is hij geschikt voor platenspelers, en waarom zijn er zoveel problemen met dit type 24-polige synchroon motor. Vanuit de basis ontworpen toonde hij het publiek een schakeling, waarmee onder meer de fase verschuiving regelbaar is, de reden dat de motor kan draaien, en wat de gevolgen zijn van een juiste/onjuiste faseverschuiving. Iets wat hij later aan de bezoekers demonstreerde aan de hand van een werkende opstelling. Zo konden ze zelf voelen hoe een ontregelde fase de motor heftig kan laten trillen.


EDITORS' CHOICE