Op maandag 21 en dinsdag 22 april 2008 organiseerde importeur Audiac uit Nieuwegein weer een open dag voor dealers en pers. Bijzonder was dat dit jaar voor het eerst ook, weliswaar op uitnodiging, klanten welkom waren. Een aantal dealers mocht hun beste klanten uitnodigen, en ook HiFi.nl kon een groepje lezers meenemen naar deze bijzondere dag.
Een speciale oproep op HiFi.nl leverde een zevental reactie op, uitnodigingen werden verstuurd, en tegen elf uur in de ochtend arriveerden Ben Kok, Robert van der Wardt met zijn vader, Michel van Aggelen, Wiebe en Lena Greidanus en Marc Bruyn.
Vrij snel na de ontvangst werden we de eerste luisterruimte binnengeloodst. Daar wachtte al meteen een primeur. Een paar Wilson Audio Watt/Puppy van de achtste generatie werd namelijk aangestuurd door een kersverse Arcam A38 stereo versterker, die van muzieksignaal werd voorzien door een CD37 stereo CD/SACD speler. Vooral die laatste was een grote verrassing. Het was de allereerste keer dat deze speler aan het publiek werd getoond, want dit specifieke model was drie dagen eerder om vijf uur `s middags als allereerste exemplaar van de band gerold in Engeland.
(Foto: Michel van Aggelen)
Het bijzondere aan de CD37 is dat het SACD signaal niet eerst wordt omgezet naar het minder fraaie PCM, zoals in veel multispelers gebruikelijk is. Het uitgangspunt was om een zeer goede cd-speler te ontwerpen, die ook nog eens op hoog niveau SACD kan spelen. Daarom wordt per kanaal een aparte DAC ingezet en zijn de condensatoren in de kast met Sorbothane rubber gedempt. Verder is op strategische plaatsen een stralingsabsorberende kunststof ingezet. Dit materiaal, Mask Of Silence genoemd, is afkomstig uit de Stealth technologie die ook voor gevechtsvliegtuigen wordt gebruikt.
Voor er naar muziek geluisterd kon worden kregen we van Brad O`Toole van Transparent Audio een stukje uitleg over de nieuwe netwerken die in alle Transparent signaalkabels zijn ingebouwd. Deze in kunststof kastjes ondergebrachte schakelingen compenseren onder andere de verandering van capaciteit en weerstand bij langere of kortere kabels. Op die manier maakt het niet uit welke lengte men koopt, ze klinken allemaal even goed. Sterker nog, de noodzaak om twee dezelfde lengtes te kopen (zoals vaak terecht geadviseerd bij luidsprekerkabel) verdwijnt hiermee ook. Het laatste voordeel van de netwerken in de kabel is dat de natuurlijke afval in lage tonen die alle andere kabels kenmerkt wordt rechtgetrokken. Hierdoor is de impact van de lage tonen bij Transparent groter dan bij de concurrentie.
Behalve de nieuwe netwerken (de kabel zelf is onveranderd) zijn ook de aansluitpluggen aangepakt, omdat bleek dat de oude (metalen) hulzen van de pluggen invloed op het geluid uitoefenden. Daarom zijn de nieuwe hulzen gemaakt van het hoogwaardige kunststof Delrin. Zelfs de naamplaatjes op de netwerk-kastjes zijn van dit kunststof gemaakt. De vorige generatie kabels was als eerste te horen, en na een korte wissel-sessie (het leek wel een formule 1 pit-crew) mochten de nieuwe modellen hun kunsten vertonen. Alle aanwezigen waren het er over eens dat de verbetering significant genoemd kon worden. Meer snelheid, punch, detaillering en ruimtelijkheid. Brad kon opgelucht ademhalen (en speelde meesterlijk dat hij dat ook daadwerkelijk deed), waarna Andy Moore van Arcam het roer overnam.
Zijn demonstratie liet duidelijk horen hoe ontzettend fraai een goede stereo cd-speler kan klinken, en dat in het geval van de CD37 de SACD er zeker nog een schepje bovenop doet. De A38 versterker wist trouwens prima raad met de Watt/Puppy combinatie, getuige het diepe en strakke laag, het ruimtelijk beeld en de grote impact van de dynamiek. Fraaie combinatie!
Na deze demonstratie werden we meegenomen naar de filmruimte waar het nieuwe topmodel uit de Revel Ultima 2 serie werd gedemonstreerd op zowat de dikste set van Mark Levinson. Als tweede primeur was hier de Mark Levinson No. 502 Media Console te bewonderen, een zeer kostbare (40.000 euro) home cinema processor die het beste vertegenwoordigt dat op dit moment op dit gebied mogelijk is.
Kevin Voecks van Revel gaf tekst en uitleg over de technische aspecten van het ontwerp, en gaf vervolgens een zeer overtuigende demonstratie met zijn nieuwe topmodel. Ten opzichte van het vorige model is het geluid wat rustiger geworden, zonder aan detaillering in te boeten. Bovendien is het uiterlijke ontwerp toch een stukje vrouwvriendelijker geworden. Een kwestie van toegepast design dus, want de afgeronde vormen dienen ook een akoestisch doel. Het geluid was snel, transparant en ongekleurd, en de totale afwezigheid van mechanische vervorming was opvallend.