ARTIKEL

MoFi breekt door

Rob van Ginneken | 10 november 2005

Auto en HiFi? Je zou bijna zeggen: luister en huiver. Letterlijk én figuurlijk in dit geval. Je hoeft niet eens een getraind oor te hebben om vast te stellen dat in menig automobielinterieur eerder sprake is van ‘geluid’ dan van muziek. En dan drukken we ons nog vriendelijk uit. Het goede nieuws: daar begint verandering in te komen.

De bal rolt en er is zelfs sprake van een heuse nieuwe trend. Autofabrieken besteden immers meer en meer aandacht aan de geluidsinstallatie. En daarbij maken ze gretig gebruik van de kennis die hoogwaardige audiomerken in huis hebben.

Lexus en Mark Levinson
Lexus "doet het" met Mark Levinson

Mark Levinson (foto boven) had al een ‘flirt’ met de autowereld en daar komen nu namen bij als Dynaudio, B&O en harman/kardon. Zelfs Burmester komt in beeld (foto onder), maar dan praat je wel over een exoot als de binnenkort te lanceren Bugatti Veyron 16.4. Met een prijskaartje van anderhalf miljoen. Daarover binnenkort véél meer, want Dieter Burmester heeft ons beloofd om HiFi.nl álles over het project te onthullen zo gauw Bugatti hem toestaat naar buiten te treden. Vast één primeur: Burmester maakt gebruik van potente analoge versterkers. De warmteproductie, zo vertelde hij ons al tijdens de ontwikkeling van het geheel, is een van zijn grootste uitdagingen gebleken.

MoFi breekt door (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c)
Burmester in de Bugatti Veyron 16.4

Terug naar de gewone wereld. Laten we maar beginnen met het minder goede berichten: het overgrote deel van de autofabrieken zal nog flink ‘gas moeten geven’ voor ze in hun auto’s geluidskwaliteit kunnen leveren waar ook de oplettende luisteraar vrolijk van wordt. Als je ’s avonds na de perspresentatie van een nieuw automodel nog even bij een goed glas bier met de ontwerpers nakeuvelt, geven zelfs zij onomwonden toe dat de geluidsinstallatie meestal niet bepaald bovenaan hun klussenlijstje staat.
Integendeel: de interieurdesigners, de specialisten van de crashtest afdeling en vooral de inkoopafdeling liggen vanaf de eerste ontwerpschetsen van een nieuw automodel dwars.
Daarmee vertellen we geen geheim, want dat is vaak goed te horen. Zeker voor de liefhebber. Die zorgt er in zijn woonkamer voor dat de luidsprekerboxen op de gunstigst mogelijk plek staan. Ook de elektronica en zelfs de kabels worden zorgvuldig uitgekozen.

Helaas ben je in de auto tegenwoordig aan de ontwerpers overgeleverd. Vooral de laatste jaren, sinds diefstalwerende maatwerksystemen als complete unit in de middenconsole worden gemonteerd. En de vormen van het dashboard volgen. Toegegeven: een potentiële dief gaat al gauw een autootje verderop kijken. Maar zo’n radio is voor een liefhebber lang niet zo makkelijk te vervangen als de losse DIN-formaat apparaten van vroeger. Je zult dan al gauw naar speciale verloopstukken moetengrijpen. Maar wie doet dat?


Luidsprekers op enkelhoogte


Bij de speakers speelt net zo’n verhaal. Die zijn veelal op kuithoogte geplaatst. Wij zouden ze graag op akoestisch gunstige plekken terugvinden (lees: veel hoger), maar helaas hebben de ontwikkelingstechneuten daar heel andere componenten op hun verlanglijst staan. Met een beetje geluk wordt bovenin hoogstens een redelijk plekje ingeruimd voor de hoge tonen units. Die zijn natuurlijk ook lekker klein.

MoFi breekt door (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c)
Mercedes S-klasse met Harman Kardon

Voor een deel zullen we daar mee moeten leren leven. De buitenkant van het dashboard blijft de uitgelezen plek voor ventilatieroosters. En bovenin de deuren zit het raammechanisme en meestal ook nog wat elektrische bedieningsknopjes. Zelfs als dat niét zo was, zouden de mannen van de crashtest afdeling subiet vlekken in de hals krijgen als ze er zelfs maar aan dachten om in het deurpaneel naast de rijder en passagiers iets te monteren dat bij een zijdelingse botsing als een soort patatsnijder naar binnen wordt gedrukt. Toegegeven: daar is iets voor te zeggen. Je moet er niet aan denken wat een luidsprekerchassis in zo’n geval kan aanrichten. Kijk maar eens op de EuroNCAP site om te zien welke krachten er vrijkomen...


EDITORS' CHOICE