Op uitnodiging van importeur Joenit mocht ik een negental Nederlandse Hifi dealers vergezellen naar de fabrieken van audiomeubel fabrikant Partington en kabelspecialist The Chord Company. Met twee auto’s gaan we, via de tunnel, op weg naar Engeland waar we laat in de avond arriveren bij een prachtige oude boerderij (uit 1380), die tot hotel is omgebouwd. De volgende ochtend gaan we na een heerlijk Engels ontbijt al eerste op weg naar Partington.
Partington
De titel audiomeubel fabrikant wekt misschien wel verkeerde verwachtingen van Partington. Want, hoewel Partington de meest prachtige meubels maakt, de productieruimte doet in de verste verte niet denken aan een fabriek, eerder aan een paar met elkaar verbonden schuren. Het is daarom ongelooflijk te zien met wat voor bezieling er gewerkt wordt aan de meubels, Partington laat niets aan het toeval over en maakt als sinds 1970 racks en stands voor o.a. Totem Acoustics, PMC, Ruark, KEF en Dynaudio. Waarmee een uitstekende reputatie is opgebouwd.
Peter Partington is de naamgever en de drijvende kracht achter het bedrijf. Peter is wat je noemt een man met charisma. Na een hartelijke ontvangst neemt Peter ons mee naar de “fabriek” achter zijn huis. We moeten door een soort weiland (zijn tuin) lopen om de werkruimte van Peter te bereiken. Deze werkruimte bestaat uit een aantal naast en tegenover elkaar gelegen schuurtjes. In het eerste schuurtje wordt alle metaalbewerking gedaan. Partington heeft machines in huis om bijna alle bewerkingen zelf uit te kunnen voeren, alleen de fabricage van speciale bussen wordt uitbesteed aan een toeleverancier. Grappig is het om te horen dat die toeleverancier gevestigd is in de oude fabriek van Partington en voor de fabricage van diezelfde bussen gebruikt maakt van de oude Partington machines.
Peter Partington maakt in zijn stands en racks gebruik van een combinatie van fiberglas en hars om zo “ringing” van het metaal te voorkomen. Bij de duurdere modellen wordt dit materiaal, in combinatie met zand, ook in de kolommen van de stands gebruikt. Peter is overigens de bedenker van deze dempingmethode (zie Quicktime filmpje - let op: laden duurt even, is ongeveer 5 Mb). Dat Peter Partington zijn stands en racks serieus neemt blijkt uit zijn terloopse opmerking dat…"Ieder meubel wordt, voordat het in productie gaat, naar de audiopers gestuurd. Als het geen 5 sterren krijgt neem ik het niet in productie!"
Speerpunten van Parington zijn de Ansa stands en het Prisma rek. Beide uitermate geschikt voor optimale audio weergave. Wie wel eens monitors op Partington stands heeft gezet, zal de ervaring kunnen beamen dat een goede stand een octaaf laag toevoegt en de druk in het laag over een groot frequentie bereik egaal verdeelt. Laag gaat niet alleen dieper, een betere definitie en minder last van resonanties is het gevolg. Dat apparatuur behoefte heeft aan een goed en stabiel rek mag ook als bekend worden verondersteld. Een rek is mede klankbepalend. Niet in de vorm van een klankregeling, maar als een filter voor ongewenste resonanties van buitenaf en ter voorkoming van het aan elkaar doorgeven van trillingen tussen apparaten onderling. Een goed rek absorbeert de trilling en geleidt die naar een vast punt waar ze verdwijnt uit het systeem.