ARTIKELRhapsody

Rhapsody Show

Jan de Jeu | 14 april 2005

(fotomateriaal met dank aan Rhapsody)

Uiteindelijk moet het er dan toch maar eens van komen. Na jarenlang op shows demo’s te hebben meegemaakt van Harry van Dalen ben ik nu toch wel eens benieuwd naar de thuisbasis van deze geluidsgoeroe. Aanleiding is de presentatie van de nieuwe – tussen de modellen ‘Diamond’ en voorganger ‘Eidolon’ gesitueerde – speaker ‘Vision’ van het Amerikaanse topmerk Avalon.

Het is koud wanneer ik op zaterdagmorgen 9 april 2005 in mijn auto stap en richting Hilversum rijd. Tot aan de zetel van de gevestigde orde van de Nederlandse omroep – op iedere straathoek loop je wel tegen een coryfee aan – ondervind ik geen problemen. Die beginnen pas nadat ik vanaf de Gravelandseweg – waar al die omroepen hun domicilie hebben – probeer om in de buurt van de Borneolaan te komen. Alle straten zijn hier eenrichtingverkeer en hoewel ik weet welke kant ik op moet, steeds opnieuw rijd ik tegen zo’n rood bord met een witte balk aan. Uiteindelijk bereik ik evenwel mijn bestemming en aan het aantal geparkeerde auto’s uit de hoge middenklasse en daarboven leid ik af dat het behoorlijk druk is bij de ‘sound masters’.

Rhapsody Show

Op het grind dat het tuingedeelte tussen stoep en voordeur bedekt staat een witte Lamborghini Countach. Waarschijnlijk heeft de eigenaar zich vergist in de datum want de met wijn besprenkelde VIP presentatie van de nieuwe Amerikaanse weergever heeft gisteravond reeds plaatsgevonden en de Countach moet het dan ook stellen zonder het gezelschap van illustere soortgenoten met klinkende namen als Porsche, Aston Martin, Maserati, Ferrari en wat dies meer zij. In de hal stuit ik op Peter Chattelin, één van Harry’s naaste medewerkers. Vandaag wordt de bezoeker evenwel niet welkom geheten met een glas wijn maar met een kop koffie en een minuscuul bitterkoekje. Is de grootte van dit koekje gekozen als contrast met de gro(o)t(s)e installatie die de argeloze bezoeker opwacht in de grote demoruimte op de begane grond van dit bovenmaatse statige uit de dertiger jaren van de vorige eeuw daterende pand? Of is het gewoon een trendy versnaperingetje? Voor ik me over deze vraag kan buigen gaat de deur van genoemde ruimte open en komen de eerste luisteraars naar buiten.

Rhapsody Show

Ik verover een plekje op één van de comfortabele banken en ga me bezig houden met een favoriete bezigheid; mensje kijken. De geheel in een zwarte outfit gestoken Harry van Dalen – gelukkig, ik mag dan niet de juiste auto bezitten, maar qua kleding sluit ik tenminste naadloos aan - praat nog wat na met enkele bezoekers terwijl de ruimte langzaam volloopt voor de volgende luistersessie. Wanneer deze uiteindelijk van start gaat is dat met een CD van Chris Jones die ik erg goed ken. Wow, deze presentatie  is qua afbeelding echt één op één. Maar dat mag ook wel gezien de hier tentoon gespreide apparatuur met topmodellen van DCS voor de digitale bron, de Avalon Vision als weergever, de Viola combinatie van Paul Jayson en Tom Colangelo voor de versterking en  een draaitafel van Basis met Vectorarm en Lyra element – versterkt door Aesthetix Rhea – als analoge bron. Wanneer ik na de demo de grote ruimte weer verlaat zijn het met name het geluid van een saxofoon en een aan het eind gedraaide opname van Tony Overgauw op Turtle Records die nog na klinken in mijn hoofd.

Rhapsody Show

Op naar de ernaast gelegen tweede demokamer waar afwisselend ‘Master’ luidsprekerontwerper Rick Paap van Dynamic Solutions en zijn assistent Rob Wattimena een demo verzorgen met hun Master Perception die aangestuurd wordt door de Audio Research CD 3 mk II CD speler, de Audio Research Reference 3 voorversterker en de VS 55 eindversterker van datzelfde Amerikaanse merk. Weliswaar staat ook hier een Basis draaitafel opgesteld maar gedurende mijn bezoek klinken uitsluitend klanken die onttrokken worden aan digitale schijven. Het beeld is wat minder overweldigend als dat van de installatie in de belendende ruimte maar dat kan natuurlijk ook niet anders. Wat ik opvallend vind om te horen is de grote klankovereenkomst tussen beide systemen. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de man die het systeem getuned heeft. In beide kamers is dat nu uiteraard gedaan door Harry van Dalen en één van de aanwijzingen daarvoor is de constatering dat de ingezette kabels allemaal behoren tot de Siltech Signature lijn en niet tot de door Rick normaliter ingezette Hovland, Nirvana of Sign Audio Technology lijnen. Het grootste verschil met het beeld dat ik me van eerdere Master Perception demo’s herinner is dat Rick Paap normaliter streeft naar een meer gepinpointe presentatie.

Rhapsody Show

Daarmee is mijn bezoek aan één van de meest interessante high end winkels van Nederland bijna ten einde want op de hoger gelegen verdiepingen tref ik uitsluitend ‘sound’ in combinatie met ‘vision’ aan terwijl ‘music’ ontbreekt en zoals u wellicht weet heb ik helemaal niets met home cinema. Nadat ik in de hal nog even een blik op de aldaar door Dick Steffens van Interludium / HVT uitgestalde software geworpen heb verdwijn ik dan ook weer snel in de richting van mijn verderop in de straat geparkeerde auto. Halverwege de straat word ik ingehaald door de stapvoets rijdende witte Lamborghini die zowaar een beschaafd geluid blijkt te kunnen produceren. Zeker een muziekliefhebber.


EDITORS' CHOICE