Het is nog maar een aantal jaren geleden dat het heel normaal was dat hifi-apparatuur werd bedacht, ontwikkeld en gemaakt in de eigen fabriek. Het op relatief grote schaal produceren van elektronica was dan ook voorbehouden aan een beperkt aantal fabrikanten. High End van kleine fabrikanten werd in die tijd met de hand gebouwd en dat was helaas maar al te vaak goed te zien.
Tegenwoordig wordt de productie van hifi-apparatuur vaak uitbesteed aan lage lonen landen (lees China). Je ontwikkelt een apparaat in Europa en laat het goedkoop produceren in China. “De concurrentie is moordend, dus we moeten wel!” Mits men er zelf bovenop zit als ‘fabrikant´ – of moeten we zeggen ‘merkeigenaar’ – hoeft dat geen nadelige gevolgen te hebben voor de kwaliteit; sterker nog, die Chinezen maken zeer fraaie eindproducten. De consument krijgt daarmee een goed klinkend, kwalitatief hoogwaardig en ‘goedkoop’ product in handen. Een klassieke win-win situatie dus.
Nog makkelijker is het om naar een Chinese fabrikant te gaan, een mooi product uit te zoeken en daar je eigen naam op te laten plakken. Voila, weer een ‘fabrikant’ geboren. Helaas rekenen die vaak het voordeel niet aan u door en koopt u een weliswaar mooi, maar vaak (te) duur product.
De uitvinder van de Aziatische route is NAD. Dit merk produceert al sinds haar ontstaan in Azië en doet de ontwikkeling van haar producten in europa. NAD heeft daar nooit een geheim van gemaakt. Met de NAD 3020 zorgden ze aan het eind van de jaren ’70 door deze productiemethode voor een geweldige klap in hifiland. Tot op de dag van vandaag is de versterker die deze klap veroorzaakte, de NAD 3020, de meest verkochte versterker ooit! Kilian Bakker test deze week zijn nieuwste achterkleinkind; de C325BEE.
Elektronicafabrikanten ontdekten de afgelopen jaren pas de Aziatische route, kabelfabrikanten daarentegen produceren al sinds jaar en dag hun kabels niet zelf. De goede kabelmerken ontwikkelen zelf hun kabels, laten elders de kabels op specificatie maken, en assembleren vervolgens de uiteindelijke kabels zelf. Kabelfabrikanten die hun product van begin tot eind zelf produceren zijn met een lampje te vinden. Jenving uit Zweden is zo’n fabrikant; in hun fabriek worden nog echt kabels gemaakt, de Supra Cable. Ondanks dat Zweden niet het land met de laagste loonkosten is weten ze dat toch tegen zéér concurrerende prijzen te doen. Heeft het blijkbaar toch voordelen een eigen fabriek te hebben. Rene Smit voelt deze week één van de duurste kabels uit het Supra assortiment, de Sword, aan de tand.
Marc Brekelmans
Hoofdredacteur HiFi.nl
Nieuw op HiFi.nl
Hardware
NAD C325BEE
NAD heeft sinds de introductie van hun inmiddels legendarische 3020 versterker een naam hoog te houden op het gebied van bovengemiddeld goed klinkende en betaalbare vesterkers. Heeft NAD met de C325BEE weer een troonopvolger?
Supra Cable Sword
Ondanks dat de Sword luidsprekerkabels en interlink niet in het "budget" prijssegment vallen zijn de producten zeker als no nonsens aan te merken.
Achtergrondartikelen
De set van…Toine Dingemans
Is er leven na de audiofiele dood? Een, wellicht, bizarre vraagstelling zo aan het begin van een my.hifi.nl verslag ....
Hi-Visit
Speakerland Oss
Hoe komt het dan dat er nog steeds een enthousiaste groep gepassioneerde muziekliefhebbers is die in een vrijwel verzadigde markt van kwaliteitsluidsprekers uiteindelijk toch besluiten luidsprekers zelf te bouwen. Een prangende vraag die aan mijn lippen hangt: tijd voor een bezoek aan Speakerland in Oss!
Software
Glenn Gould – Hereafter (DVD-muziek)
De Canadese pianist Glenn Gould is alweer bijna 25 jaar dood, maar hij blijft fascineren. In Hereafter spreekt Gould als het ware uit het graf. Onwaarschijnlijk als het lijkt, is er na alle films die er al over het fenomeen gemaakt zijn is er toch nog ongebruikt archiefmateriaal gevonden. De Franse violist en maker van muziekdocumentaires Bruno Monsaingeon maakte er zijn zoveelste Gould-film mee.
K the I??? –Broken love letter (CD)
Wat een verschrikkelijke herrie komt hier zonder enige aankondiging mijn huiskamer binnen denderen, of heeft het gewoon met mijn leeftijd te maken? De titel van de eerste track heet niet voor niets (excuse my French): “Miss Gof…ckyourself”. Track 2: “Liza Minnelli”. Bestaat er een verband tussen track 1 en track 2 of is het gewoon kunst?
Jon Auer - Songs From The Year Of Our Demise (CD)
Samen met Ken Stringfellow vormt Jon Auer al vele jaren de kern van The Posies, een fantastische, veel te onbekend gebleven band uit Seattle die in de jaren 90 topalbums als Frosting on the Beater en Amazing Disgrace uitbracht. Auer vertegenwoordigt met zijn mooie stem de softe, melodische kant van The Posies, en dat is te horen op zijn eerste soloalbum.
Pat Metheny & Brad Mehldau - Metheny Mehldau (CD)
Tijdens het voor de eerste maal beluisteren van ‘Metheny Mehldau’ vraag ik me onwillekeurig af waarom deze samenwerking niet eerder tot stand gekomen is. Brad Mehldau – die Pat Metheny op gelijke hoogte plaatst met Miles Davis, John Coltrane en Keith Jarrett - noemt de eerste maal waarop hij Pat’s ‘Are You Going With Me’ hoorde, een ‘life-changing moment’.
Vishnevskaya - Songs and Opera Arias (CD)
Ook wie doorgaans minder met sopranen dan met mezzo-sopranen of alten “op vertrouwde voet” verkeert, zal zonder terughoudendheid met grote bewondering de prachtige, expressieve vokalistiek van de fameuse Russisch sopraan Galina Vishnevskya beluisteren. Sterker: ondergáán, want dat is wat je kan overkomen bij door deze top-soliste verklankte “highlights” uit het Russische lied- en opera-repertoire, in een briljant gedigitaliseerde set van vroegere EMI-opnamen, zeer onlangs uitgebracht.