Vishnevskaya - Songs and Opera Arias

Ferd Op de Coul | 14 december 2006

Ook wie doorgaans minder met sopranen dan met mezzo-sopranen of alten “op vertrouwde voet” verkeert, zal zonder terughoudendheid met grote bewondering de prachtige, expressieve vokalistiek van de fameuse Russisch sopraan Galina Vishnevskya beluisteren. Sterker: ondergáán, want dat is wat je kan overkomen bij door deze top-soliste verklankte “highlights” uit het Russische lied- en opera-repertoire, in een briljant gedigitaliseerde set van vroegere EMI-opnamen, zeer onlangs uitgebracht.

Vishnevskaya - Songs and Opera AriasVishnevskaya is een dramatische sopraan met een uiterst vèr dragende stem, vol suggestieve dynamische schakerings-dimensies; qua sfeer en dramatiek in tekst en muziek voldoet zij aan supreme eisen.

Of het nu gaat om lyrische bewogenheid of ontroerende sferen van innige intimiteit, muziek- en tekst-expressies staan bij haar altijd in veelzijdig ingekleurde patronen voorop.

Haar vergelijken met andere grote sopranen van haar generatie, zoals Callas, is zinloos en riskant, tenzij slechts om het wereld-top-niveau bij diva’s van dit formaat te belichten.

Galina Vishnevskaya wordt op dit fonografisch drieluik door haar echtgenoot Mtsislav Rostropovitch begeleid, niet alleen een wereldberoemd cellist, maar ook een voortreffelijk pianist en dirigent. Die kwaliteiten zet hij meeslepend en geïnspireerd in, als muzikale partner van zijn vrouw in geweldige liederen van Moussorgsky, o.a. de schitterende cyclus “Liederen en Dansen van de Dood”, briljant georkestreerd door Sjostakovitch. Vele andere zang-juwelen uit dat onnavolgbare Russische lied- en opera-repertoire zijn in deze magnifieke bloemlezing bijeen:liederen en opera-aria’s van Rimsky-Korsakov, Tschaikofsky, Prokofiev, Sjostakovitch’ indrukwekkende “Alexander Blok-cyclus”, waarin Rostropovitch ook als cellist langskomt, kortom een “mer `a boire”. Vishnevskaya was niet alleen voor Rostropovitch een “geschenk uit de hemel”, maar ook voor allen die deze onvergetelijke stem uit een recent verleden nu op cd mogen koesteren.

Galina Vishnevskaya: (Russian) “Songs and Opera Arias”
Met Mtislav Rostropovitch, pianist, dirigent, cellist, Londens Philh. Orkest. e.a.
EMI 3 cd’s 049 3 65008 2 9.