Audiodata en Advantage


Philip van Deijk | 09 april 2003 | B&W

Gelukkig zijn er in dit kikkerlandje mensen die alles positief benaderen en oog hebben voor mooie (audio)spullen. Want in deze tijd van teruglopende economie en daaraan gekoppelde gigantische koersvallen op de aandelenmarkt vind ik het een hele prestatie om een importeurschap op te richten. Music Point is vorig jaar op de Nederlandse audiomarkt gekomen en wordt geleid door Vincent van Wersch. Naar zijn mening is er in Nederland nog wel degelijk plek voor nieuwe hifi-apparatuur, mits deze aan hoog eisen voldoet, in zowel optische als klankmatige zin. Vandaar ook dat Music Point met een totaalpakket is gekomen van voor Nederlandse begrippen minder bekende merken, die echter in het buitenland hun sporen hebben verdiend. Op de High-End Show in Frankfurt en de Doelenshow 2003 waren veel van de door Music Point geïmporteerde producten te horen en zien.

Ik zal u een korte uiteenzetting geven van de geïmporteerde producten. Er worden twee verschillende luidsprekers geïmporteerd, U-Vola uit Italie en Audiodata uit Duitsland. De U-Vola is een revolutionaire luidspreker om te zien, hij is namelijk eivormig, waarbij kastresonanties zo goed als mogelijk worden vermeden. Daarbij komt ook dat het een hangend luidsprekersysteem is, zodat contactresonanties achterwege blijven. Dit resulteert in een zeer hoog prestatieniveau zoals te lezen is in de bespreking van Rene van Es. Daarnaast worden Audiodata luidsprekers geïmporteerd, een echte high-end luidspreker, zowel qua prestaties als qua prijs. De Audiodata lijn begint met de Partout 2.850 euro per paar en loopt op tot de Sculpture die vanaf 42.000 euro per paar verkrijgbaar is. Tevens levert Audiodata een aantal kabels, waaronder luidsprekerkabels, interlinks en netkabels. Music Point importeert twee verschillende versterkermerken, Advantage en S.A.T. , beiden afkomstig uit Zweden. Deze versterkers zijn ontstaan onder de kundige handen van Michael Bladelius ( o.a. Passlabs, Threshold en Classé). Tevens bevat het pakket van Music Point diverse stekers en accessoires van Furutech en last but not least, waar moeten we met al onze mooie zuurverdiende apparatuur heen als we niet een mooi, geschikt rack zouden hebben om deze in te zetten. Dus zijn er ook multifunctionele audioracks beschikbaar van Audio Magic Production uit Denemarken. Deze racks kunnen merendeels geheel door de gebruiker worden samengesteld, zodat er voor iedere toepassing een oplossing bestaat.

Oké, leuk nu we allemaal weten wat er zoal in Nederland nieuw verkrijgbaar is, maar waar we natuurlijk allemaal nieuwsgierig naar zijn, hoe klinkt de apparatuur. Vincent was bereid een complete set in mijn woonkamer neer te zetten om deze dan als één geheel te beluisteren. Zo gezegd, zo gedaan. Vincent verscheen op een zonnige dag met een wagen volgeladen bij mij aan de deur. Nadat we alles hadden uitgepakt en geïnstalleerd, besefte ik maar weer het nut van een goed en stevig audiorack. Mijn Creaktiv rack was tot de nok toe gevuld met allerhande apparatuur. De logés bestonden op dat moment uit een systeem van Advantage: de S1 CD-speler, vanuit hier ging een gebalanceerde Kharma interlink naar de S2 voorversterker, om vervolgens via wederom een gebalanceerde Kharma interlink de S150 stereo eindversterker van signaal te voorzien. Uiteindelijk werden er aan de S150 een paar Audodata LS-kabels Premium BIWI gehangen die naar een paar Audiodata Elance II liepen.
Laten we eerst eens beginnen met, hoe ziet het eruit. Niet het belangrijkste, ik weet het maar hoe dan ook, je moet er toch tegenaan kijken.

Audiodata

De luidsprekers van Audiodata komen bij onze oosterburen vandaan. Het zijn zeer fraaie luidsprekers om te zien waarbij oog is voor detail, zo zijn er bijvoorbeeld aan de onderzijde rondjes uitgefreesd zodat de spikes in de rondjes kunnen vallen. Dit heeft als groot voordeel dat je makkelijker met de luidspreker kunt schuiven zonder dat hij van de spikes valt. Tevens kan de baffle in diverse kleuren worden geleverd (tegen meerprijs). Deze luidspreker, van het type Elance, is een gesloten systeem en heeft een vrij grote kast, 120 cm hoog, 22 cm breed en 35 cm diep voorzien van een baffle die licht achterover helt en waarvan de hoeken aan de bovenzijde licht afgerond zijn. In mijn geval was de Elance voorzien van beuken fineer, waardoor de kast niet echt heel groot oogt. De luidspreker bestaat wel uit één stuk maar het tweeter-compartiment is volledig gescheiden en gevuld met zand. De tweeter is de Revelator uit de Scan Speak school, ook geen onbekende. In de voet van de luidspreker is het mogelijk om zand te storten, let hierbij wel op want alles zoals het wisselfilter komt in het zand te liggen. De Elance is voorzien van een bi-wire aansluiting.

Audiodata en Advantage

Advantage

De range van Advantage met massief aluminium fronten ziet er bijzonder gelikt en strak uit. De voorversterker en de inmiddels niet meer leverbare S1 cd-speler hebben dezelfde afmetingen, 12 cm hoog, 45 cm breed en 40 cm diep (noot: de S1 wordt binnenkort vervangen door een DVD/SACD speler). De S2 herbergt aan de linkerzijde drie kleine knopjes op het front en in het midden een grote volumeregelaar. Deze loopt aan de rechterzijde over in de display. De S2 heeft regelbare inputs, dus alle apparaten kun je even hard laten klinken wanneer je van de ene naar de andere bron schakelt, een mooie vinding die je niet vaak meer tegenkomt. Daar komt nog bij dat de S2 voorversterker van zowel gebalanceerde als ongebalanceerde in- en uitgangen is voorzien. Daar blijft het niet alleen bij, maar de hele S2 is gebalanceerd opgebouwd. Komen wij aan bij het laatste onderdeel van de elektronica en dat wordt dus een elektriciteit/krachtcentrale in de vorm van de S150 eindversterker. Dat is geen kleine jongen, hoewel hij niet abnormaal zwaar is. De cijfers liegen er niet om, zo bezit hij een trafo van 1800 VA en is hij voorzien van in totaal maar liefst 120.000 uF. Dit alles zorgt dat de versterker 2 x 150 watt bij 8 ohm kan leveren, hoeveel de eindbak bij 4 ohm afgeeft is mij niet bekend. Maar dit moet genoeg zijn gezien het gemak de eindversterker de luidsprekers aanstuurde. Ook de eindbak is van zowel gebalanceerde als ongebalanceerde ingangen voorzien. Waar m’n vriendin een opmerking over maakte (en terecht denk ik voor een vrouw) is dat er gebruik werd gemaakt van verschillende kleuren blauwe lampjes. Het schijnt voor ontwerpers een moeilijke opgave te zijn om de verlichting in één kleur te houden. Misschien een kwestie van smaak en/of persoonlijke voorkeur.

Onder stroom

Dan uiteindelijk komt het moment dat alles is aangesloten en de apparatuur onder stroom gezet kunnen worden. Als alle lampjes branden, we geen gekke geluiden horen, geen rook zien en geen brandlucht ruiken, is dat meestal wel een goed teken en kan de eerste cd in de lade. Vincent stopt de HDCD-sampler 2 van Reference-Recording in de lade en gaat zitten luisteren om te beoordelen of de set voor zover mogelijk optimaal staat afgesteld. De luidsprekers stonden op ongeveer dezelfde afstand als mijn Avalons gewoonlijk staan, alleen staan de Audiodata’s naar binnen gedraaid. Uiteindelijk heeft Vincent mij met de spulletjes alleen achter gelaten en heb ik snel de lege dozen naar boven gebracht, voordat ik weer commentaar krijg van m’n vriendin en de vraag of het hier een uitdragerij is en heb ik de spullen de rest van de dag lekker warm laten spelen. ’s-Avonds ben ik eens voorzichtig gaan luisteren omdat ik mij toch niet kon bedwingen om de spullen minimaal 24 uur zachtjes te laten spelen. Die avond hoorde ik al de set over redelijk wat potentie beschikte, dat kon nog wat worden de rest van de luistertijd. Wat hebben wij zowel gedraaid, het gebruikelijke cd-materiaal evenals en eigenlijk niet de bedoeling de aloude zwarte ronde schijven.
Daar het een flink systeem betrof ben ik ook gelijk maar groots begonnen, de cd Puls van Pink Floyd. Daarin kwam naar voren dat de set een groot opgezet beeld weet op te bouwen. De instrumenten zijn goed te volgen en staan stabiel op hun plaats. Het laag lijkt in eerste instantie niet aanwezig, maar het is er wel degelijk alleen erg strak en slank. Een groot voordeel van de gesloten kast.

Audiodata en Advantage

Eindelijk dan muziek

Het blijft een zeer fraaie cd van Pink Floyd en het is mooi om te horen met wat voor gemak de muziek wordt weergegeven ook bij luider spelen. Alles blijft op zijn plaats staan en het is zelfs zo dat het lijkt of je dichter bij het podium komt te staan en Dave Gilmour en consorten steeds duidelijker omrand worden. Het enige wat een beetje achterblijft, is de pace/rythm, er mist een beetje leven in de brouwerij, als je dat zo mag zeggen. De set staat net 36 uur, dus mogelijk dat daar het één en ander aan ligt, geen probleem wat easy-listening cd’s in de speler een goed boek erbij en we laten het nog een tijdje lekker spelen. Ik weet dat mijn Teac-loopwerk ook geruime tijd nodig heeft om weer op adem te komen als hij van stroom af is geweest en is vervoerd met de auto. Gewoon een cd in de lade en ’s nachts op repeat zetten. Na een tijdje ben ik er weer eens lekker voor gaan zitten, een stapel cd’s bij de hand, voeten op de poef en drank en etenswaar binnen handbereik. Weer Pink Floyd met Pulse, omdat dat beeld mij nog vers bij stond en ik m’n aantekeningen van die avond onder handbereik had. Het beeld stond nog steeds, een goede detaillering, het laag lekker, wat nog restte was wat levendigheid. Het was wel toegenomen maar niet spectaculair.

Holly Cole was de volgende artiest die mij mocht gaan vermaken en dan uiteraard met de beruchte Trainsong. Ook hier weer het laag erg lekker en strak, de instrumenten/synthesizers die de stoomlocomotief na moeten doen komen ook vrij realistisch over. De belletjes bij de spoorwegovergang duidelijk waarneembaar, echter iets minder dan in mijn oorspronkelijke set. Ook treden ze hier niet zoveer buiten de luidsprekers, mogelijk omdat de luidsprekers redelijk naar binnen toe staan. Om op een zelfde leest door te blijven gaan met locomotieven volgt de (helaas grijsgedraaide maar wel mooie) cd Hope van Hugh Masekela, een cd met nummers erop die swingen als een gek. Op het overbekende nummer Stimela kunnen de drums ronken en donderen tot een waar hoogtepunt. In deze set werd dat een beetje gemist, het geheel klonk soepel, makkelijk laat maar zeggen gepolijst. Waar kon dat aan liggen. Om het mezelf makkelijk te maken heb ik een draaitafel op de voorversterker aan gesloten en wat schetste mijn verbazing, vrijwel gelijk hoorde ik wat ik met de cd-speler miste. Er was meer speelsheid en de levendigheid in de muziek nam toe. Ook met mijn eigen cd-speler nam ik dat waar. Maar toch heb ik de rest van de tijd met de S1 speler gedraaid en waarom? Omdat deze S1 speler uiteidnelijk de nodige goede eigenschappen heeft.

Eén van de vele volgende cd’s was Pop Pop van Ricky Lee Jones een bijzonder fraai opgenomen cd met nog leuke muziek ook. Nummer 3, toch wel één van m’n favorieten van deze cd laat een doorzichtige en stabiele plaatsing horen waarbij zelfs de opnameruimte te horen is. Ook de 3-dimensionaliteit is goed, je kunt de instrumenten zowel van links naar rechts als van voor naar achter plaatsen. De bassist links uit het midden achteraan, een duidelijk verschil op dit nummer tussen een acoustic steel string guitar en een acoustic nylon guitar en de ruimte om deze instrumenten.
Net als de cd Into The Labyrinth van Dead Can Dance is dit een perfecte cd om de plaatsing te bepalen. Omdat ik even dacht dat de weergave buiten de luidsprekers wat achter bleef bij de rest van de eigenschappen heb ik zekerheidshalve Amused To Death van Roger Waters uit de kast getrokken. De arrenslee en de Ferrari (met het opschakelen) geven goed weer wat de luidsprekers aan de buitenzijde doen. Ook met de moeilijke hoevenscene van de paarden van de arrenslee, de hoeven zijn duidelijk waarneembaar en tekenen goed af. Dat het systeem toch wel degelijk kan donderen blijkt uit het fragment met de F16 straaljager, waarbij je een gigantische explosie krijgt. Het laag rolt hierbij over je heen door de kamer naar achteren. Hier blijkt dat de set doet wat je van een systeem in deze prijsklasse mag verwachten.

Uiteraard zijn The Weavers in hun Carnegie Hall ook nog aan bod geweest. Deze cd weet mij iedere keer weer te boeien en ben dan ook altijd benieuwd hoe hij op een andere set zal klinken. De set weet de vertaling van het live-optreden van The Weavers goed weer te geven. Het publiek is duidelijk aanwezig in de vorm van de kuchjes, hoestpartijen en het handgeklap. Het ontbreekt niet aan enig detail en sfeer, ik mis eigenlijk niets van wat ik gewend ben te horen, zowel van mijn eigen set als vele male duurdere sets die ik heb beluisterd. Oké, een dure set gaat, mits goed uitgebalanceerd, op bepaalde aspecten wellicht verder, maar kost dan ook een lieve duit meer. En ook machtig mooi klonken dames als Cassandra Wilson, Jane Monheit, Patricia Barber en Diana Krall. Dat zijn toch cd’s die ik heel vaak draai, niet alleen als ik vreemde spullen in huis heb maar ook gewoon ’s avonds op m’n eigen set onder het genot van een glaasje en een hapje. Keer op keer blijkt dat de set prettig is om naar te luisteren. Geen harde randjes bij de stem van Patricia, percussie-instrumenten die niet geklonterd klinken op de cd’s van Cassandra Wilson. Diana Krall weet te boeien met haar intimiteit en doet je stiekem verlangen naar meer.

Audiodata en Advantage

Conclusie

Het is altijd leuk om een gehele set van een importeur tot je beschikking te krijgen en dan tot de ontdekking komen dat die set heerlijk klinkt, sterker nog ik vind dat de luidsprekers een uitstekende combinatie vormen met de elektronica. Dat de versterkers prima met andere luidsprekers uit de voeten kunnen blijkt wel uit het feit dat ik mijn eigen Avalons nog even op de Advantage heb aangesloten. De S150 kan veel vermogen leveren en zal in staat zijn het overgrote deel van de luidsprekers die er op de markt zijn aan te kunnen sturen. Gelukkig dat Vincent nog een paar dagen naar Milaan (zie verslag Bas) moest voor een show, anders had hij de set vast en zeker eerder opgehaald. Maar ja het moment breekt toch altijd aan dat de importeur weer vrolijk bij je voordeur staat met de mededeling dat hij zijn spullen op komt halen. Vaak, zeker nu weer, een pijnlijk moment van afscheid nemen van apparatuur waar ik erg van heb genoten.

Prijzen :
Advantage S2 voorversterker                     3.250 euro
Advantage S150 eindversterker                  3.750 euro
Audiodata Elance II vanaf                           7.250 euro
Audiodata LS-kabel Premium BIWI vanaf  1.275 euro
Music Point netkabel Part One vanaf           75 euro

Importeur :
Music Point
Postbus 89
2630 AB Nootdorp
tel:   +31 153106045
fax:  +31 153106046
info@musicpoint.nl
www.musicpoint.nl

Gebruikte apparatuur

Sony SA5ES tuner
Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie
Monarchy Audio M22B dac
Audio Alchemy DDE 32+ jitter reductie/upsampling
Midiman 24/96 Super Dac
Audio Research CA-50 geïntegreerde buizen versterker
Avalon Avatar speakers
Interlinks: Monster/MIT/Supra
LS-kabels: MIT / Siltech
Accessoires: Creaktiv audio meubel, Lapp en rubber netsnoeren