Presentatie en eerste praktijkervaringen Wadia 1- en 3-serie


Werner Ero | 13 maart 2015 | Fotografie Werner Ero | Wadia

Wadia, roemrucht uit de VS afkomstig merk wat al halverwege de jaren tachtig furore maakte met hun vooruitstrevende digitale producten. Zo was het merk één van de allereerste die met een losse D/A-converter (bij Wadia altijd Decoding Computer genoemd) op de markt kwam. Ook de discspelers en de eind jaren negentig geïntroduceerde PowerDAC, wisten in korte tijd een legendarische status te verwerven. In de jaren die volgden werd het echter langzaamaan steeds stiller rond dit eens zo bruisende en innovatieve merk. Gelukkig is die tijd inmiddels weer voorbij en is door grote inspanningen van eigenaar Fine Sounds Group, duidelijk weer een nieuwe weg naar boven gevonden. Bij de Nederlandse Wadia importeur Audiac, vond dan ook onlangs de presentatie plaats van twee gloednieuwe productlijnen in de vorm van de kleine 1- en de ‘full size’ 3-serie.


Wie op de afgelopen AZ audio show in Alkmaar is geweest, heeft daar al voor het eerst met deze nieuwe Wadia modellen kennis kunnen maken. Bijzonder stijlvolle apparaten die op een gedistingeerde manier een mooi sober soort van luxe uitstralen en daarbij tevens op knappe wijze, zeker qua vormgeving, nog steeds hun oude roots niet verloochenen. Mede door mijn persoonlijke ontmoeting tijdens het 30-jarig jubileum van Sonus Faber in Italië (een ander merk van de Fine Sounds Group) met deze getalenteerde ontwerper, is meteen te zien dat ook deze nieuwe Wadia loten aan het verbeeldende brein van de Italiaanse Livio Cuccuza zijn ontsproten. Wederom ontwaar ik weer die typische combinatie van een zowel ingetogen als zwierig lijnenspel en mooi materiaalgebruik met fraaie contrasten, als de kenmerkende handtekening van deze jonge en gedreven grafisch ontwerper. Wat ik vooral erg knap vind is dat hij hoewel bij ieder aangesloten merk van deze investeringsgroep een bepaalde Italiaanse zwier en levensplezier in de ontwerpen aanbrengt, hij ook de oorspronkelijke roots goed weet te bewaren. Hierdoor zie je niet alleen echt wat nieuws voor je staan, maar zie je ook in één oogopslag de kenmerkende merkidentiteit terug.

Wadia 1, 3 en meer
Voor wie nu misschien hoopt en denkt dat ook het vroegere Wadia merk eigen geluid bij de overname door de Fine Sound Group bewaard is gebleven, moet ik je helaas teleurstellen. In zowel de eersteling in de vorm van de door mij in 2013 uitgebreid geteste Intuition 01 geïntegreerde versterker, als de nieuwe 1- en 3-serie, is sprake van een wezenlijk ander signatuur. Iets waar ik later in deze in eerste kennismaking nog wat uitgebreider op terugkom. Van het oorspronkelijke Wadia team uit de beginjaren zijn vandaag de dag nog maar enkele mensen terug te vinden. Toch is het schijnbaar genoeg om samen met een ander team, ook in het nieuwe Wadia programma, de zo bijzondere digitale schakelingen in een aangepast jasje te implementeren.

Geheel nieuw is echter de inbreng van het minstens zo respectabele Amerikaanse merk McIntosh. Een naam die staat voor één van de meest uitgesproken visuele looks van alle audiomerken op onze aardbol en net als bijvoorbeeld een merk als Harley Davidson, een prachtig voorbeeld van de typische ‘American way of life’ is. Maar achter deze doorgaans opvallende façade van stijlvolle, zwart glazen frontpanelen, ‘McIntosh blauwe’ verlichting en een iconisch logo, gaat ook het grootste moderne hightech bedrijf met uitgebreide elektronische productiefaciliteiten van de Fine Sounds Group schuil. In het ontwerp procédé voor de nieuwe Wadia modellen is dan ook een uitgebreide rol voor dit in de staat New York gelegen bedrijf toebedeeld. Zo is het leeuwendeel van de analoge Wadia elektronica in nauwe samenwerking met de ingenieurs van McIntosh ontworpen. Hierdoor komen verrassende en verfrissende zaken aan de oppervlakte. Eén daarvan is dat in bijvoorbeeld het voorversterkerdeel van de nieuwe Wadia 3-serie, de vroeger veel gebruikte digitale volumeregeling, nu weer vertrouwd en vooral goed analoog is!

Als gevolg geen resolutieverlies meer bij lage volumestanden door een te laag aantal beschikbare bits, maar weer die mooie vloeiende, betrokken en hoog oplossende ‘ouderwetse’ weergavekwaliteit. Een andere wezenlijke verandering in verschillende apparaten is het gebruik van zowel klasse D versterkertechniek als schakelende voedingen. Nog steeds is klasse D een techniek die voor mij wat omstreden is als het om de beste geluidskwaliteit gaat. Anderzijds staat de techniek ook niet stil en worden er langzaam maar zeker, steeds beter presterende producten mee ontworpen. Aangezien tijdens de presentatie ook een vertegenwoordiging van de Fine Sounds Group zelf aanwezig is, kon ik zelfs loskrijgen dat de Wadia familie in de nabije toekomst ook naar boven nog verder zal worden uitgebreid in de vorm van een 5-serie. Terwijl het assortiment dan voorlopig zal worden gecompleteerd met een 7-serie, die vooral voor home cinema toepassingen zal zijn bedoeld.

Nieuw en bijzonder genietbaar!

Hoewel importeur Audiac naast een achttiental(!) merken waaronder bekende namen als Arcam, Ayre Acoustics, Mark Levinson, Lexicon, Transparant Cable en Wilson Audio, ook de vier beroemde en bekende ‘brands’ van de Fine Sound Group vertegenwoordigd, is voor het vernieuwde Wadia tijdens deze presentatie alle plaats ingeruimd. Naast een statische aanwezigheid van alle modellen in zowel de Intuition, 1- en 3-serie, is er in de grote demoruimte een opstelling gemaakt van de gloednieuwe Wadia m330 Media Server (€ 7.390,-), in combinatie met de a315 Stereo PowerAmp met 2 x 150 watt (€ 4.490,-), Transparant bekabeling en Sonus Faber Olympica III weergevers.

Blikvanger van deze eerste opstelling is natuurlijk de gloednieuwe m330 Media Server. De eerste ooit voor Wadia en meteen een product wat in zijn prijsklasse een nieuwe maatstaf probeert neer te zetten. Meteen al qua prijs zet Wadia met deze server hoog in en moet er worden opgebokst tegen door de wol geverfde high-end kandidaten van o.a. Naim, Linn en Aurender. Maar het is zeker niet meteen al een gelopen race. Want Wadia kan natuurlijk zowel putten uit de enorme (digitale) knowhow uit het roemruchte verleden, aangevuld door het enorme ondersteunende potentieel van de gecombineerde bedrijven uit de krachtige Fine Sound Group. Hierdoor blijkt al pijlsnel dat deze m330 zelfs vanaf zijn prille start al gepokt en gemazzeld is. Werkelijk niets is dan ook aan het toeval overgelaten om een echt goed product in de markt te zetten.

Zo is alleen al de achterzijde rijkelijk gevuld met een groot arsenaal aan aansluitingen. Van USB2.0 en 3.0 en eSata voor extern harde schijf gebruikt, LAN Gigabit, en zelfs HDMI om de gebruikersinterface op een afzonderlijk beeldscherm te tonen, tot triggers, optische en coaxiale digitaal uitgangen (tot 24 bit/192 kHz). Het plaatje wordt tenslotte gecompleteerd door adel verplicht natuurlijk, met zowel ongebalanceerde (RCA) en gebalanceerde (XLR) analoge uitgangen. Dit alles net als alle andere apparaten uit de nieuwe Wadia generatie, verpakt in een heel fraaie gestroomlijnde aluminium behuizing met een gestileerd en verlicht Wadia logo aan de voorzijde. De bovenzijde is tenslotte voorzien van een mooi verzonken zwart hoogglans acryl paneel, met wederom in wit de zacht verlichte Wadia merknaam. Maar met alleen maar een (erg) mooi smoeltje en een hele reeks aansluitingen ben je er natuurlijk nog niet. Het succes van deze nieuwe Wadia streamer zal ook mede afhangen van de implementatie van de nieuwste functionaliteiten.

En ook die boodschap heeft het merk meteen al goed begrepen. Naast de keuze bij het aansturen voor een iOS (Apple) of Android oplossing, is de m330 ook al klaar voor allerlei vormen van ‘Cloud’ muziek. Online muziekdiensten zoals Spotify, Pandora, SiriusXM, Deezer, Rhapsody, Tunein, AirPlay en natuurlijk de nieuwe hoge kwaliteitsdienst Tidal, zullen in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen. Maar voor wie liever of ook muziek zelf op wil slaan is er de standaard ingebouwde 1TB harde schijf en de mogelijkheid om via USB en eSata externe harde schijven aan te sluiten. De functionaliteit van deze nieuwe ster aan het streamer firmament wordt natuurlijk extra interessant, doordat deze m330 door zijn ingebouwde DAC en topklasse analoge voorversterker, ook direct een eindversterker kan aansturen! Voor mensen die ook nog het laatste restje extra geluidskwaliteit wensen, is er als laatste nog altijd de losse Wadia 321 Decoding Computer of plat gezegd DAC, waarmee je samen met de a315 stereo of A340 mono eindversterkers een compleet Wadia systeem kunt opbouwen.

Luisteren 1

Hoewel actuele en goede techniek samen met een mooi voorkomen zeker niet onbelangrijk zijn, is voor mij het enige wat uiteindelijk echt telt de te bereiken geluidskwaliteit! Wat net als in Alkmaar op de AZ show en ondanks de klasse D techniek nu ook weer opvalt, is het bijzonder prettige, soepele en bijna omarmende geluid. De weergave van deze nieuwe Wadia’s is daarbij zeker niet vrij van een bepaald eigen karakter, maar ik ervaar het zelf wel als een signatuur die in dienst staat van de muziek. Het is dus zeker niet het ‘witte’ klinische, uitgebeten, dunne en vaak hyper gedetailleerde geluid wat ik vandaag de dag helaas steeds vaker bij producten tegenkom. Waar deze trend vandaan komt weet ik niet, maar wat mij betreft nemen we er zo snel mogelijk ook weer afscheid van. Naast enorm vermoeiend, is het vaak ook erg onnatuurlijk en maakt het lange luistersessies bijna onmogelijk.

Niets dus van dit alles bij deze Wadia 3-serie in combinatie met de Sonus Faber Olympica III luidsprekers. Een positief aspect van klasse D is vaak de laagcontrole en die is ook hier dan ook dik in orde. Mooi is dat het echter om een vorm van muzikale controle gaat en dat het niet het vaak over gedempte middenlaag bezit van veel concurrenten. Een te gedempt middenlaag is trouwens dodelijk voor realistische muziekweergave omdat je dan teveel de herkenbare kleur en het leven uit de muziek haalt. Hoe Wadia hierin geslaagd is weet ik niet, maar het is één van de aspecten waarom deze producten zoveel beter presteren. Hoewel het in zo’n opstelling als deze bijna ondoenlijk is de apparaten afzonderlijk te ontleden, lijkt de m330 Media Server zelf toch ook wel veel goeds in het geluid te doen. Het zijn vooral klankmatige aspecten als bezieling, betrokkenheid en een meer natuurlijke tonale balans die voor mij meer de richting ingaan van wat vooral nog steeds met topklasse CD weergave en een goede platenspeler mogelijk is.

Luisteren 2
Afsluitend is in een naastgelegen en aanzienlijk kleinere ruimte nog geluisterd naar de huidige twee producten uit de kleine maar wel zeer hoogwaardige Wadia 1-serie. Deze di122 DSD Decoding Computer (€ 1.990,-) en a102 stereo PowerAmp met 2 x 50 Watt (€ 1.990,-), staan hier aangesloten op een paar Sonus Faber Venere 1.5 weergevers, aangevuld met een kleine subwoofer. Een Mac mini zorgt tenslotte voor aanlevering van de muzikale data. Tja, wat moet je na de mooie eerste demo van de overtuigende 3-serie nu denken van een set die zelfs in de kleinste kamers van een huis nog wel een plaatsje kan vinden? Al bij de eerste klanken weet ik dat het ook hier goed zit. Wat deze set meteen goed laat horen is de immer aanstekelijke spontaniteit, coherentie en spot-on timing wat goede kleine luidsprekers altijd zo kan typeren. Nee, je hoort niet het complete spectrum of 1:1 schaalgrootte met de bijbehorende dynamische contrasten. Zelfs niet met de kleine en overigens perfect afgeregelde subwoofer erbij. Wat je echter wel hoort is het plezier in de muziek en de neiging om mee te gaan dansen en een feestje te bouwen.

Uiteraard kan ik ook hier niet in detail inzoomen welk onderdeel nu wat doet, maar ook dit is wat mij betreft weer een set die hout snijdt. De organische, volle en omarmende klank, heeft hier plaatsgemaakt voor wat meer frisheid, puntigheid en dynamische accenten. Het is daarbij wel eerlijk om te zeggen dat die typerende frisheid natuurlijk ook wel mede komt doordat zowel de kleine Wadia als Sonus Fabers, tonaal niet alle klanknuances van de grote set weer kunnen geven. Maar wat maakt het uit? Het is klein, compact, heeft veel mogelijkheden, spreekt ook een kleine kamer akoestisch niet op vervelende wijze aan en is ook nog eens redelijk betaalbaar. Het enige probleem is dat je wel deze producten echt zelf moet ervaren. Zuiver naar de afmetingen en prijs gekeken, zie je visueel een soort van componenten waar je bij de concurrent per apparaat maar hooguit enkele honderden euro’s voor moet betalen. Maar pas op! Dit is natuurlijk wel een heel andere kwaliteit en het zit nu alleen maar in een kleine behuizing verwerkt!

Conclusie

Met de introductie van de nieuwe Wadia 1- en 3-series kan volmondig worden gezegd dat Wadia weer ‘back on track’ is. Zowel vormgeving als klank zijn niet meer hetzelfde als het oude Wadia en dat is gewoon een feit. Kijken we echter wat er dan nog overblijft, dan is dat absoluut veel meer dan enkel een nietszeggend omhulsel. Want ook al is het niet meer de zo typerende Wadia klank van weleer, het nieuwe geluid heeft op zijn eigen wijze mooie en vooral diepere kwaliteiten. Enerzijds is smeuïg denk ik wel een goede basisomschrijving. Smeuïg samen met een soort een ontspannen gelatenheid, mooie ronde en zelfs wat warme klankkleuren (3-serie) en een signatuur die in de verte best wel op de eerder geïntroduceerde Wadia Intuition versterker lijkt. Het hoge middengebied is daarbij net wat droger dan de rest, maar gelukkig niet te sterk. Hierdoor is de spraakverstaanbaarheid en instrumentherkenning bovengemiddeld goed en ontstaat overzicht in het geluidsbeeld. De klankbalans verandert daarbij niet bij een lager of hoger volumeniveau.

De kleine Wadia 1-serie lijkt in deze presentatie wat spontaner en meer op speelvreugde getuned dan 3-serie. Maar vergeet daarbij niet dat de akoestiek van een kleinere en meer harde ruimte, ook veel invloed op zulke aspecten heeft. Samenvattend denk ik dan ook dat het nieuwe Wadia de volop hernieuwde aandacht verdient. De apparaten zien er rustig en bijzonder mooi en stijlvol uit. Zelfs zo mooi en uitgewogen dat het echt zonde is om ze in een kast weg te moffelen. Ook de bediening is doordacht, compleet en intuïtief. De prijzen zijn tenslotte niet opmerkelijk laag of opvallend scherp te noemen, maar zijn wel in lijn met het gebodene. Kers op de taart is wat mij betreft het verfrissende andere geluid van met name de 3-serie. Zeker in combinatie met de zeer fraaie en organisch klinkende Sonus Faber Olympica III weergevers, ontstaat een heel mooi ‘thuiskomen’ geluid. Het is prettig, muzikaal en bezielend. Een klankrichting die samen met de rustige vormgeving, vooral op de lange termijn de meeste voldoening zal schenken.