Verslag Chattelin Triple Music Days


René Smit | 30 mei 2013 | Fotografie PHOTO40 | Devialet

Peter Chattelin organiseerde in het weekend van 24, 25 en 26 mei na vier jaar een vervolg van zijn Triple Musical Days. Er was aandacht voor diverse primeurs, die we allen individueel zeker aan de tand gaan voelen, maar bij deze gelegenheid graag alvast collectief wilden 'verslaan'. René Smit is de gewezen verslaggever.

Het is zondagmorgen tien uur in de ochtend wanneer ik mijn auto parkeer in de Anna Paulownastraat te Den Haag. Ik ben hier om de door Peter Chattelin georganiseerde Triple Musical Days bij te wonen. Zoals u wellicht weet is Peter Chattelin eigenaar van Chattelin Audio Systems.

Peter had al heel veel ervaring en expertise opgedaan in de audiowereld alvorens hij een aantal jaren geleden zijn eigen winkel in hartje Den Haag startte. Hij is zoals bekend actief met het organiseren van shows en demo’s in zijn winkel en weet regelmatig primeurs binnen te halen. Ditmaal zelfs meerderen. Chattelin Audio Systems heeft voor de gelegenheid een extra luisterruimte geregeld in de directe nabijheid van de winkel - aan de overkant.

Hier zijn de splinternieuwe versterkers van het Franse high-end merk Devialet te beluisteren. De Devialet 110 en 170 werden tijdens de High End in München eerder deze maand voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd. De beschikbaarheid is op dit moment nog mondjes maat; vandaar dat de exemplaren voor deze show speciaal zijn ingevlogen.

En over primeurs gesproken, de Devialet’s mogen hun kunstje vertonen in combinatie met de eveneens splinternieuwe Marten Django L luidsprekers. Eén van de bronnen die ingezet wordt is een loopwerk van Wadia, de S7i. De laatste noviteit van dat merk stond vooralsnog slechts als museumstuk opgesteld, voor het eerst in Nederland: de Intuition 01 (review volgt zsm, red.). Sterker nog: voor het eerst in een winkel in Europa.

Om het feestje helemaal compleet te maken heeft Peter in de luisterruimte van zijn winkel een cost no object-set opgebouwd bestaande uit Audio Research Reference versterking, Wilson Audio Alexia luidsprekers, dCS Vivaldi drive/dac/clock/upsampler en MIT Oracle SHD bekabeling. Een absoluut topsysteem waar het gros van de muziekliefhebbers alleen maar van kan dromen. Al met al voldoende reden om een ritje naar Den Haag te maken.

Wanneer ik de winkel binnenstap lopen er tot mijn grote verbazing al een tiental mensen rond die vol ongeduld staan te wachten tot de eerste klanken aan het topsysteem ontlokt worden. Blijkbaar ben ik niet de enige nieuwsgierige muziekliefhebber die op zondagmorgen de wekker gezet heeft in plaats van een uurtje langer te slapen…

Peter loopt breed lachend heen en weer tussen de keuken en luisterruimte om alle gasten te voorzien van verse koffie. Aangezien mijn hoofddoel van vandaag de Devialet-primeur is besluit ik na diezelfde koffie de oversteek te maken naar de luisterruimte waar ondertussen Thierry Massoubre, sales & marketing manager van Devialet, en importeur Hennie Dolleman gearriveerd zijn.

Hennie Dolleman (L) en Peter Chattelin

Devialet 110 en 170

Na een eerste kennismaking neemt Thierry me mee naar de tafel achter in de luisterruimte waar de Devialet 110 en 170 staan opgesteld om wat meer over beide nieuwkomers te vertellen. Hij vertelt met veel enthousiasme over de producten en het is me direct duidelijk dat de mensen van Devialet bijzonder trots zijn op hun versterkers. Men claimt voor beide nieuwelingen prestaties die op eenzelfde niveau liggen als de oorspronkelijke D-Premier (vanaf heden 240 genoemd ), welke drie jaar geleden werd geïntroduceerd...

Thierry Massoubre demonstreert

Mijn eerste vraag aan Thierry is dan ook voor de hand liggend: hoe hebben ze dit bereikt? “Wel, vergeet niet dat aan de introductie van de D-Premier destijds twee jaar ontwikkeling vooraf gegaan is,” reageert Thierry. “We hebben er dus ondertussen ruim vijf jaar opzitten. In deze periode zijn er nieuwe (goedkopere) componenten beschikbaar gekomen die even goed presteren als de componenten die we in de oorspronkelijke D-Premier gebruikten."

"Verder is de kast die we gebruiken voor de 110 en 170 een fractie kleiner dan de kast van de 240. Aangezien de kast zorgt voor van de warmteafvoer is de consequentie dat het maximale vermogen beperkt is tot 170 Watt per kanaal. Een andere vorm van coaten van de kast is voor ons goedkoper gebleken, maar heeft gek genoeg voordelen voor de klant. Zo is de krasbestendigheid beter en het proces van coaten beter voor het milieu, een punt waar iedereen bij gebaat is toch?"

De introductie van de D-Premier destijds was een ware revolutie op versterkergebied. De gebruikte techniek was nog niet eerder in deze vorm toegepast en tot stand gekomen door out of the box te denken, De nieuwe 110 en 170 zijn dan ook geen revolutionaire producten, maar evolutionaire.

Natuurlijk zijn er ook verschillen die het prijsverschil ten opzichte van de 240 verklaren. Naast het al eerder genoemde lagere vermogen door de andere kast ontbreekt bij de 110 en 170 de mogelijkheid de versterker te “Daisy chainen”. Bij de 240 kunnen tot 8 exemplaren gekoppeld worden om indien nodig elke luidsprekerunit separaat aan te sturen of multi-room te spelen. Ook beschikt de 240 over een ander/groter display.

"Om de prijs van de 110 nog aantrekkelijker te maken hebben we geen concessies gedaan ten aanzien van de gebruikte techniek” vertelt Thierry. “Qua karakter, of eigenlijk het ontbreken ervan, is er geen verschil te horen. We zien alle types als een Straight Wire, wat zoveel betekent als een volkomen neutraal doorgeefluik voor de muziek. Wel is er verschil in aansluitmogelijkheden en functionaliteit. Zo is de phonotrap in de 110 wel instelbaar maar uitsluitend geschikt voor MM elementen. Dit heeft mede te maken met de iets eenvoudiger opzet van de analoog naar digitaal conversie. Verder ontbreekt een (instelbare) subwoofer uitgang een (instelbare) digitale uitgang en een AES/EB digitale ingang. Wat alle modellen wel hebben is de mogelijkheid Devialet Air als extra te bestellen. Deze Wi-Fi streamer module kost normaal gesproken 1000, - euro maar tot 30 september betaalt de klant slechts één euro."

"Waar we uiteraard ook naar gekeken hebben, is de vraag vanuit de markt. Zo is gebleken dat HDMI niet de digitale aansluitvorm is gebleken voor muziekliefhebbers. Deze is dan ook vervangen door een USB aansluiting waar veel waarde aan gehecht wordt. De nieuwe telgen zijn voorbereid op de toekomst door gebruik te maken van het nieuw ontwikkelde Duet board waarmee we op termijn ook DSP kunnen toepassen.” “Maar” zegt Thierry met een grote glimlach: “Zullen we de techniek laten voor wat het is en lekker wat muziek gaan luisteren?” Een voorstel waar ik me volledig in kan vinden!

Muzikale verwennerij

Op zijn laptop heeft Thierry een schat aan muziek staan, en ik laat me dan ook graag verrassen alvorens met verzoeknummers te komen. De gebruikte versterker is de Devialet 170 in combinatie met de al eerder genoemde Marten Django luidsprekers. De eerste opname die hij laat horen is een stuk klassieke muziek opgenomen door een vriend. Een eenvoudige maar heel mooie opname gemaakt met twee microfoons. Duidelijk is te horen dat de muziek is opgenomen in een kleine kapel, Je hoort de instrumenten ademen in de ruimte.

Vervolgens draait hij de track Delta van Crosby, Stills & Nash. De samenzang is werkelijk prachtig, de stemmen staan los en vormen toch een muzikaal geheel. De emotie die in het lied verwerkt is druipt er vanaf en zorgt voor ademloos luisteren. Van klassiek naar pop en weer terug naar klassiek.

De Slowaakse zangeres Adriana Kucerova is mij totaal onbekend. Thierry vertelt me dat deze dame tijdens het laatste jaar van haar universitaire studie toch besloot haar hart te volgen en zang te gaan studeren. De stem van deze sopraan is bijzonder mooi en de opgestelde set laat dit moeiteloos horen. Het geluid is zo open en transparant en ondanks dat ik de Marten speakers niet ken hoor ik het karakter, of eigenlijk het ontbreken ervan, van de Devialet D-Premier terug in deze nieuwe 170. De weergave is zo schoon en open zonder een moment technisch of analytisch te gaan klinken.

Het is lastig deze ervaringen in woorden te vangen, maar luister vijf minuten naar uw favoriete muziek weergegeven door een Devialet versterker en u weet precies wat ik bedoel. Dat de Devialet 170 niet alleen subtiel en “rustig” werk aan kan maar tot meer in staat is, wordt duidelijk bij het beluisteren van een live opname van een saxofoon en drumstel. Het trillen van de trommelvellen wordt geloofwaardig in de luisterruimte geprojecteerd. De drumkit kent veel gewicht en druk zonder te verzanden in zompig of traag geluid. Het is duidelijk dat de 170 de woofers van de Marten speakers volledig onder controle heeft. En dan te bedenken dat hier niet een paar enorme monoblokken staan te spelen maar een versterker/dac ter grootte van een pizzadoos…

Het wordt tijd voor wat verzoeknummers, en ik vraag Thierry of hij het album Scratch my Back van Peter Gabriel of de harde schijf heeft staan. Dit is inderdaad het geval en een paar seconden later staat Peter in de luisterruimte het nummer My Body Is A Cage te zingen. De stem staat rotsvast in het midden en elke nuance is hoorbaar. Ergens halverwege zit een stilte, waarna de stem volledig uit het niets weer inzet op een hoger volume dan daarvoor. De stilte lijkt met de combinatie Devialet en Marten langer dan ik normaal gewend ben, en ook is de dynamieksprong groter. De laagweergave is diep en strak en kent veel laagjes. De strijkinstrument klinken natuurlijk en rijk aan klankkleuren.

Om echt alle facetten van de set te laten horen kiest Thierry ter afsluiting voor een track van het bekende Cincinnati Pops Orchestra onder leiding van de in 2009 overleden Erich Kunzel. De opnames van dit orkest staan onder “audiofielen” bekend als referentiemateriaal en worden vaak gebuikt voor demo’s. De muzikale boodschap wordt in mijn ogen/oren echter wel ondergeschikt gemaakt aan effectbejag en imponeren van de luisteraar.

Het blijft overigens wel indrukwekkend en mits weergegeven op een goede audioset bijzonder spectaculair om te horen. De combi Devialet 170 en Marten Django L heeft er geen enkele moeite mee. Sterker nog, ik heb de muziek nog niet eerder zo dynamisch en snel gehoord. De dynamieksprongen zijn ongekend, niet alleen van heel zacht naar heel hard maar ook omgekeerd. Keihard blazen op een scheidsrechtersfluit gevolgd door een moment van absolute stilte in een fractie van een seconde. Een uit het niets opdoemende knal van een zweep en het knetterhard inzetten van een mondharmonica na een subtiel gedeelte in de muziek. Deze set laat het moeiteloos en met het grootste gemak horen. 

En Er Is Meer

Het is mij duidelijk dat de heren ontwerpers van Devialet er inderdaad in geslaagd zijn de spectaculaire weergavekwaliteit van de revolutionaire D-Premier versterker te evenaren in de nieuwe 110 en 170 modellen. Ik kijk dan ook uit naar het moment dat ik één van beide modellen mag begroeten in mijn luisterruimte om er uitgebreid naar te luisteren onder bekende omstandigheden. Wordt vervolgd!

Na Thierry Massoubre en Hennie Dolleman bedankt te hebben voor de mooie demonstratie loop ik ook even naar de winkel zelf, aan de overkant van de straat, om te proeven van de daar opgestelde topset. Daar tref ik Peter Chattelin aan die juist met veel enthousiasme vertelt over de beleving van muziek. Hij liet ons al weten dat het één van de mooiste sets is waar hij ooit mee demonstreerde.

De aanwezige luisteraars weet hij met zijn verhalen dan ook gemakkelijk te boeien. Als geen ander weet Peter hoe muziek moet klinken, want naast luisteren naar muziek speelt hij ook in de bekende Pink Floyd tribute band Pink Project.

Het is dan ook niet vreemd dat één van de tracks die hij tijdens de demo speelt Pink Floyd’s Breathe van het album Dark Side Of The Moon is. De grote Wilson Audio Alexia worden volledig onder controle gehouden door de Audio Research monoblokken. Het laag gaat erg diep maar overheerst totaal niet, iets wat je al snel zou verwachten.

 

Wat vooral opvalt, is de enorme rust in de weergave. Dit is goed te horen bij het beluisteren van het Requiem van Rutter. Het koor klinkt bijzonder natuurlijk, alle stemmen staan los in de ruimte en het opgebouwde beeld is breed en diep. Het orgel legt een diep doorlopend laagfundament terwijl minuscule nuances in de snaarinstrument volledig hoorbaar blijven.

Mijn eerste kennismaking met Chattelin Audio Systems is er zeker één die een vervolg krijgt. Peter Chattelin combineert mooie audioproducten met kennis van live muziek en weet hier enthousiast over te vertellen. Dat dit gewaardeerd wordt, blijkt uit het in groten getale aanwezige publiek gedurende het gehele weekend. De sfeer is prettig en ongedwongen. En we weten inmiddels dat er vrijdag 7 juni alweer een vervolg op de agenda staat...