Avalon Compás beleving bij Chattelin

Jan de Jeu | 04 november 2012 | Fotografie PHOTO40 | Avalon

Het is niet de eerste keer dat ik het zeg of schrijf, en in mijn beleving geldt het nog steeds: in deze tijd moet een dealer zich continu blijven profileren. Een van de eigenaren die dat begrepen heeft, tegelijkertijd een van de weinige echte High End winkels van Nederland – Chattelin Audio Systems in Den Haag – organiseert in dat kader met enige regelmaat shows waarbij een met zorg samengestelde set centraal staat.

Het is de eerste maal dat ik de winkel van Peter Chattelin bezoek. Ik ken hem uit een periode waarin hij nog in een, inmiddels naar Rotterdam verhuisde, Delftse High End winkel werkte en ik hem als muzikant op enthousiaste wijze bezig zag met zijn Pink Project op de Grote Markt in Delft.

Wanneer ik dat tegen hem zeg, kan hij er zelfs een datum op plakken. Althans, in ieder geval een jaartal; 1998. Spelen in die band doet hij nog steeds. Nu overigens voor een veel groter publiek. Tijdens de demo vertelt hij zelfs dat hij zich eerst en vooral een muzikant voelt. Gelukkig, ben ik geneigd te denken. Een muzikant heeft passie voor muziek. Ervaart daar ook emotie bij. Weet hoe muziek behoort te klinken en hoe klanken worden gevormd en, mag ik het zeggen, gemanipuleerd om op bijvoorbeeld een CD optimaal te klinken.

Het is zaterdag 27 oktober 2012 en ik zit in een moderne, strakke ruimte die door Peter, onder andere met behulp van enkele DAAD's, omgevormd is tot een fraaie, goed klinkende grote luisterruimte. Om mij heen zitten mensen waarvan enkelen, afgaande op de reacties van Peter, hier waarschijnlijk vaker komen. Tijdens de demo spreekt hij regelmatig één van de aanwezigen aan. Zijn interactie met zijn klanten is voorbeeldig. Hij ontpopt zich als een van de weinige Nederlandse dealers die een echt indruk makende demo kunnen geven.

Ten eerste is dat omdat hij heel goed weet hoe hij een High End installatie in een specifieke ruimte moet tunen. Ten tweede weet hij op heel pakkende wijze zijn publiek te boeien. Hoe hij dat doet? Onder andere door terug te grijpen op zijn ervaringen als muzikant. Zo vertelt hij dat ieder (onderdeel van een) muziekinstrument een bepaalde resonantiekarakteristiek heeft. Hij pakt ter illustratie zijn Pastorius Tribute Edition gitaar. Deze gitaar heeft een hals van hout uit 1964. Uit een tijd dat het milieu nog niet op negatieve wijze beïnvloed werd door allerlei soorten vervuiling.

Hij vertelt dat een gerenommeerd gitaar fabrikant als Fender hout opgeslagen heeft liggen uit de periode voordat de milieuvervuiling een rol ging spelen. Iedere gitaar wordt zorgvuldig getuned. Ten derde is hij iemand die weet hoe een instrument klinkt. En dat is eigenlijk veruit het belangrijkste criterium. Hoe klinkt een instrument en hoe kun je dit op optimale wijze reproduceren middels een High End set.


EDITORS' CHOICE