REVIEWZyx

Nuttig

Hoe goed je ook probeert een element te recenseren en te beschrijven, het is nooit een sluitend stuk. De basisprestaties van een element zijn vast te stellen, de puntjes op de “I†zijn van veel factoren afhankelijk. De draaitafel, de mat, de arm, de bekabeling, de phono versterker en in mindere mate de set erachter. De set is over het algemeen een vast gegeven welke de recensent goed kent. De interactie in de bron is niet te voorspellen. Wat doet het element met de arm. Hoeveel bijgeluiden pikt het element op. Als de phono versterker niet instelbaar is qua impedantie, zit je dan wel goed? Volgende variabelen zijn de instelling van de arm. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Reproduceerbaarheid bij de dealer is een volgend probleem. Ik zou er heel wat onder durven te verwedden dat ik, in Nederland, als enige in het bezit ben van een Garrard 301 met een Pro-ject 9C arm.

Dus wat hebt u aan een recensie als deze? Eenvoudig, het helpt u een boodschappenlijstje te maken met mogelijke kandidaten. Die u daarna kunt beluisteren bij uw dealer op uw eigen draaitafel of uw toekomstige machine. Zo kan het u helpen dat ik een ZYX niet indeel in de hoek van analytische elementen die de nadruk leggen op detail en de groef tot op de bodem uitpulken. Niet indeel in de hoek van oppervlakkige elementen die het altijd wel aardig doen maar nimmer een topprestatie leveren. Of in de categorie die voor elke plaat een andere instelling van de VTA vereist. De ZYX R50 Bloom H zie ik als een heel muzikaal element dat kans ziet plezier over te dragen op de luisteraar. Een element dat de positieve eigenschappen van loopwerk en arm bewaart en zich probleemloos laat instellen. Met een naaldkracht van 2 gram spoort hij feilloos door zwaar gemoduleerde passages. Heeft een minimale vervorming en zeer neutrale klank. De klank is zelfs zo neutraal dat het even wennen is geen kleuring te horen. Basweergave is diep en grommend, middengebied is open zonder zelfs maar naar “schreeuwen†te neigen, hoge tonen zijn zijdezacht terwijl geen enkel subtiel detail verloren gaat. Het stereobeeld is in zoverre opvallend dat de weergave van de hoogte eindelijk weer eens correct is. Wie staande musiceert staat, wie zittend zijn/haar cello strijkt zit. Alleen al dat laatste gegeven maakt de R50 Bloom H zijn geld ruim waard. Zet hem met een gerust hart op uw boodschappenlijst als u al die kaal klinkende, analytische groefdoorlopers meer dan zat bent en terug wilt naar de essentie van de boodschap zelf: muziek.


Prijs:
ZYX R50 Bloom H 800 euro
ZYX R50 Bloom 750 euro (niet beluisterd)
Silent Metal SM-R of SM-t 25 euro
Silver Base 4 gram 200 euro (altijd met element meebestellen)
Gold Base 6 gram 1100 euro (altijd met element meebestellen)


Importeur:
Music Matters
Argonstraat 128
2718 SP Zoetermeer
Tel: +31 (0)79 3622277
Fax: +31 (0)79 3622161
Mail: info@music-matters.org
Web: www.music-matters.org

Gebruikte Hardware: 

Analoog:

  • Garrard 301 motor unit (in DIY console)
  • Transrotor puck
  • The Funk Firm Achromat mat
  • Pro-ject 9†carbon fiber arm
  • Benz-Micro Glider L2 low output MC element
  • ZYX R50 Bloom H low output MC element
  • Shelter 201 MM Element

Versterking:

  • Ayon Audio 300B geïntegreerde versterker
  • PrimaLuna Dialogue Two geïntegreerde versterker
  • Van Medevoort PHM3 phono amp
  • Ear 834P phono amp met JJ Electronic ECC803S buizen

Luidsprekers:

  • Focal-JMlab Electra 927 Be

Subwoofer:

  • Focal-JMlab Electra SW900 actieve subwoofer

Stroomvoorziening:

  • Netsnoeren: Kemp, Crystal Cable Power Reference, Crystal Cable Power Ultra
  • Netspanning: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, Kemp Elektroniks Balanced Isolator Source, gescheiden audiogroep, AHP glas + Neozed zekeringen

Kabels en accessoires:

  • Interlinks analoog: Crystal Cable Connect Reference, Crystal Cable Connect, Crystal Cable Connect Piccolo, Crystal Cable Connect Ultra
  • Interlink subwoofer: Sharkwire
  • LS-kabels: Crystal Cable Speak Reference
  • Meubels: Spectral Straight TV915, Target VW1 wandbeugel
  • Overig: Acoustic Analysing TVA dempers





EDITORS' CHOICE