ARTIKELSnijders hifi

Lekker luisteren en de prijzen

Ik luister naar een systeem met een totaal prijs van 12.500 euro (een gecombineerde aanschaf van 99PRE + CD-P levert een financieel voordeel op en de NACA kabels krijgt u vast wel als “service van de zaak”). Niemand in de buurt, eigen muziek, een comfortabele bank op de eerste verdieping van Snijders Hifi. In de speler ligt als appetizer de lieftallige Katie Melua te spinnen. Vanaf de eerste aanzet weet ik één ding zeker, dit is een elektrostaat die lagen tonen kan weergeven en ballen heeft. De speaker zelf hoor je niet, het geluid hangt los in de ruimte met een natuurlijke spreiding. Heel soepel en heel gemakkelijk.

De stem van Katie zoals die behoort te zijn, warm, lief en verleidelijk op een onschuldige manier. Het laag is vet op de cd en dat laat de ELS-2905 ook horen. Dynamisch is er geen enkele beperking, moeiteloos snel volgt de speaker de elektronica. Akoestische instrumenten voelen zich zo te horen het meest thuis met Quad. Carla Bruni laat dat ervaren met “Quelqu’n m’a dit”. Een tweede stem lijkt wat meer op Carla zelf dan ik gewend ben, daar staat tegenover dat de tweede stem zich echt als tweede laat plaatsen in de ruimte. Ik ben voorlopig nog aan het wennen aan de elektrostaat die zich totaal anders gedraagt dan een conus luidspreker. Dat wennen gaat supersnel met Jacintha’s “Lush life”. Net zo “lush” als de cd zelf speelt de muziek. Stressvrij met het grootste gemak. Ik waan mij in een jazz/eetcafé waar Jacintha op het podium staat terwijl mijn spare-ribs op tafel komen. Relaxed en warm. De dame heeft een borstkas als een echt mens via de Quad luidsprekers, iets waar ik meestal een subwoofer voor in moet zetten. Als ze inzet met “Summertime” stroomt dat voorbij als de Mississippi, in alle rust zonder rimpeling. Waarmee ik niet bedoel “niet opwindend”, nee ik bedoel het in de zin als de zomertijd kan zijn. Warm, klam, lazy, gekoelde wijn in de hand, voeten op een bankje, uitzicht over de rivier met zijn raderboten. De detaillering in de muziek gaat diep tot in de uiterste finesses. Van het jazzcafé naar een zaal waar Rachelle Ferrell haar best doet. Pianonoten van de linker en de rechterhand spelen samen maar los van elkaar. Overeenkomend met de afmeting van een vleugel. Stembuigingen komen allemaal naar voren. De zaal ambiance haast voelbaar. De lage tonen van de bas en de base drum zorgen voor een fundament waarop de muziek draagt. De stem van Rachelle iets lager geplaatst dan ik graag zou zien, op het midden van de elektrostaat. Als een bassolo inzet laat de ESL-2905 geen steekje vallen. Het laag verspreidt zich als een vlek door de ruimte en trilt tot in de maag. De speaker is zo snel en dynamisch dat “reclame” overbodig is, hij speelt haast bescheiden, zich bij wijze van spreken schamend zo superieur te zijn.

Formule 1 snelheid op de cd van harpiste Deborah Henson-Conant. Tot in de fijnste details hoorbaar. Bekkens die langer nasuizen dan ooit met een enorme fijnheid. Geluidjes die onder een spotlicht zijn gebracht. Variatie in dynamiek die een dynamische speaker niet zal halen. Schoon, helder, transparant en vooral snel. Net zo snel als in het echt. Terwijl ik luister bedenk ik dat dit systeem de grenzen van high end aftast zonder dat ik op die manier zit te luisteren. Dingen als diepte, breedte en hoogte zijn irrelevant. Dat komt doordat de muziek natuurlijk wordt weergegeven met ongekend gemak. De Quad set is geen “hifi systeem” maar een “muziek systeem”. Het maakt zelfs van Patricia Barber meer dan een technocratische kikker op haar “Fortnight in France”. Alles is aanwezig, de bas met turbo power, het ploppen van de microfoon als madame Barber hem haast kust, haar fabuleuze pianospel. Je waant je in de zaal waar ze speelt. Zou u op een Quad set als eerste kiezen voor pop, jazz of voor klassiek? Vrijwel iedereen zal “klassiek” antwoorden terwijl net is bewezen dat de ESL-2905 ruim in staat is tot een meer dan uitstekende weergave met andere muzieksoorten.

Pas mijn derde gang omvat Locatelli, Bach en Vivaldi. Terwijl ik tot op heden al zo onder de indruk ben van de gecombineerde Engels/Chinese muzikale maaltijd zal ik nu haast verbijsterd raken en ieder vooroordeel tegen Quad laten varen. Te beginnen met Locatelli gespeeld door Jaap van Zweden bewaart Quad het karakter van de viool. Geniet ik van het orgel dat steeds onderdeel is van de muziek. De cello’s, de bas, elk instrument heeft een plekje en vormt een natuurlijk onderdeel van het geheel. Hetzelfde gebeurt met Bach. Niet vanaf het balkon gezien, maar recht vanuit de zaal. Op de 7e rij schat ik in. Quad is voor klassieke muziek een terechte eerste keuze want zelden beluisterde ik Janine Jansen zoals vandaag. Haar uitvoering van de Vier Jaargetijden vind ik mooi vanwege het enorme vuur en de passie die ze in de muziek legt. Ze draait niet haar deuntje af maar kruipt in de componist. Dat raakt me. Ik laat de zomerstorm razen over de velden, het koren platgedrukt door de wind. Dieren angstig schuilend voor het onweer dat Janine uit de Quad set tovert. Op andere momenten is muziek haast onhoorbaar, een viool die op gelijk geluidniveau zit als de ademhaling van Janine, zo zacht en subtiel is haar spel. Het haalbare volume niveau gaat oudere Quad elektrostaten ver, ver voorbij. Dynamiek is ongekend. Elk onderdeel van de opname is in euforie. Net als mijn stemming en gemoed dat zo is doordrongen van het ultieme spel tussen componist, uitvoerenden en weergave systeem. Ik besluit ter plekke de ESL-2905 toe te voegen aan mijn lijstje van meest begeerlijke speakers. Waarmee Quad komt te staan tussen illustere namen als Klipschorn, Vivid B1, JBL K2 9800, Avant-Garde Trio en Focal Grand Utopia. Quad was, blijft en is nu zeker mijn favoriete elektrostatische weergever.

Vooroordeel aan flarden

Quad heb ik te lang ten onrechte gezien als een merk voor oude mannen die alleen klassieke muziek luisteren en moderne techniek afwijzen. Dat gegeven is deels terug te leiden tot vele demonstraties die ik in het verleden bijwoonde waar Quad met status werd omgeven, pop en zelfs jazz minzaam als inferieure muziek werd beoordeeld. De demonstraties zoals ik die meemaakte op beurzen hadden misschien wel mede tot gevolg dat jongeren Quad “vergaten” en dat is jammer. Ik schaam mij niet mijn eigen vooroordeel uit elkaar te laten spatten en te verlangen naar een systeem met Quad elektrostaten. Misschien aangestuurd door Quad apparatuur, misschien met andere bronnen en versterking. Ik heb in ieder geval genoten van de uitstekende weergave, mij gewenteld in de Vier Jaargetijden en mee laten voeren over de Mississippi door Jacintha. De luistersessie was een belevenis. De heren van Snijders Hifi in Rotterdam hebben gelijk. Quad is moderner dan ooit en geschikt bevonden voor alle muziek en nog belangrijker voor alle leeftijden. Ik ben een ervaring rijker en kijk terug op een plezierige en vooral leerzame middag in de Rotterdamse Hoogstraat.

Quad 99CD-P cd speler 1600 euro
Quad 99PRE voorversterker 1150 euro
Quad 909 eindversterker 1500 euro