O Brother, Where Art Thou? O.S.T. 10th Anniversary 2CD

Eric de Boer | 04 oktober 2011

Het is alweer ruim tien jaar geleden dat de filmmuziek van de film O Brother, Where art Thou? op cd verkrijgbaar werd. De film heeft veel betekend voor de erkenning van vroeg-Amerikaanse muziek die later zou gaan uitmonden in country, blues en bluegrass. Universal Records brengt het album opnieuw uit in een geremasterde versie met twaalf nog niet eerder gereleasde bonustracks.

Menig filmliefhebber zal warme herinneringen hebben aan deze verfilming van Homerus’ Odysseus, die zich afspeelt in en rond het Mississipi van de jaren twintig van de vorige eeuw. De drie hoofdrolspelers in de film, excellent gespeeld door George Clooney, John Turturro en Tim Blake Nelson, beleven een humoristische, muzikale reis door het economisch geteisterde zuiden van de V.S. De gedachten aan de komische belevenissen van de drie tijdens hun vlucht uit een chaingang en de reis die volgt wordt door de muziek bij de luisteraar weer naar boven gebracht. Ik heb de film dus ook maar weer eens bekeken, om helemaal in de wereld van de Coen broers te komen.

Hoewel muziek een ondersteunende functie heeft in films, is de soundtrack van O Brother, Where Art Thou? een prima weergave van de totstandkoming van de Amerikaanse muziek uit de eerste helft van de vorige eeuw. Veelal religieus of moralistisch van aard, met simpele band- of muzikantenondersteuning zijn de nummers aanstekelijk en liggen prettig in ieders gehoor. Niet voor niets leverde de soundtrack (met voornamelijk tracks geschreven door T-Bone Burnett) een Grammy Award op. Artiesten als Allison Krauss, Emmylou Harris, Norman Blake, Gillian Welch werkten mee aan de soundtrack en het meest bekende nummer uit de film, die op het witte doek werden vertolkt door de drie hoofdrolspelers onder de naam The Soggy Bottom Boys is natuurlijk meermaals vertegenwoordigd op deze dubbellaar. Deze track, ik heb het natuurlijk over het aanstekelijke I Am A Man Of Constant Sorrow, werd in het echt opgenomen door  onder andere Dan Tyminski, lid van Allison Krauss haar band Union Station.

De trailer van de film O Brother, Where art Thou?

De tweede cd die werd toegevoegd vanwege het tienjarige bestaan van de soundtrack behelst nog eens veertien tracks die bijna allemaal terug te vinden zijn in de film en maakt het album helemaal compleet met tracks als Tom Devil of I’ll Fly Away. Het album is nu helemaal af en biedt fijne luistermuziek die de luisteraar veelal doet glimlachen. De toegevoegde waarde van het album is een uitgebreide booklet met veel informatie en anekdotes, alsmede de historische waarde van de muziekstijlen.

Aanvullende informatie
Label: Universal Music
Speelduur